Schuin afslijten band rechtsvoor

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Charles Franconi »

Ik las vanavond een stukje over bandenproblematiek en dacht: ik gooi deze er ook maar in.

Sinds 2012 een nieuwe Mercedes Vario 818 DA permanente 4 wheel drive. Een paar jaar geleden merkte ik dat de rechter voorband aan de buitenzijde bovenmatig afslijt. Ik heb toen alles laten uitlijnen en alles stond goed. Tevens heb ik de voorwielen links en rechts laten verwisselen.

Ook nu, weer een paar jaar later, is rechtsvoor aan de buitenzijde weer meer aan het slijten.

Ik heb er nu 60000 km op zitten; het profiel zou nu nog goed moeten zijn voor zeker 40000 km, mits de slijtage aan die ene kant opgelost zou kunnen worden. De achterbanden kunnen denk ik nog wel 60000-80000 km mee, dat is het probleem absoluut niet.

Wat zou het probleem kunnen zijn? De camper helt niet naar links of rechts over.

Groeten Charles
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Schuin afslijten band rechts voor.



Bericht door Bas vd laar »

60.000 zijn ook nogal wat km's, dan kan de uitlijning echt wel een beetje fout staan.
Keertje tegen een steen gereden, stoeprand meegepikt enz.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Schuin afslijten band rechts voor.



Bericht door Charles Franconi »

60000 km zijn voor deze banden echt weinig. Ik heb op de achterbanden nog 12 mm en mag ze daarna nog opnieuw profielsnijden (dat laatste ga ik overigens niet doen).

Het onderstel is ervoor gemaakt om tegen een stootje te kunnen, overigens ben ik er wel heel voorzichtig mee.

Maar de banden kunnen dus nog heel lang mee, vandaar mijn vraag.

Groeten Charles
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Bakkertjes »

kijk hier even
Bijlagen
Alignment-Issue-Guide.jpg
Alignment-Issue-Guide.jpg (71.66 KiB) 1382 keer bekeken
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Meine »

Bij toespoor zouden zowel het linker als het rechter voorwiel hetzelfde slijtage patroon moeten hebben. Waarschijnlijk heeft het betreffende wiel een afwijkende camber of een te lage bandenspanning.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door seth_space »

Het rechterwiel is natuurlijk wel bij uitstek het wiel dat bij parkeren het meeste te verwerken krijgt van stoeprandjes e.d. Dat duwtje tegen de rand kan ook zorgen voor het ontsnappen van een pufje lucht waardoor meines verhaal ook waarschijnlijker is.
Een heel kleine afwijking die na 60.000km voor een zichtbare slijtage zorgt lijkt me dus niet onverwacht. Opnieuw laten uitlijnen, rgelmatig spanning checken of voortaan heel voorzichting parkeren ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Tec »

En met de uitlijning is wel rekening gehouden met de 4 wheel drive ?
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door EasyBee »

TS geeft aan dat de uitlijning nog steeds helemaal klopt. @Charles : check en dubbel check?
Hoe zit het met de bandenspanning? Hoe vaak controleer je die?
Hoe zit het met schokdempers en vering? Geen verschillen, links en rechtsvoor?
Hoe zit het met rijstijl? Van veel motorrijders is bekend dat ze de bocht naar links (omdat die iets wijder is) harder rijden dan de bocht naar rechts. Bij veel motorrijders is daardoor het zogenaamde schaamrandje (het ongebruikte stuk band) aan de rechterkant van de band dus iets groter. Bij een voertuig op 4 wielen heb je weliswaar geen schaamranden, maar als je de bochten naar links wat harder ingaat dan naar rechts, komt er natuurlijk rechtsvoor wel meer druk op de buitenkant van de voorband te staan. Dat geeft dan die slijtage rechtsvoor aan de buitenkant. In extremis moet je dan denken aan rotondes, er komt altijd de meeste druk te staan op de rechtervoorkant.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Arie55 »

wat jezelf eenvoudig kan controleren is of er overmatig wiellager speling is. Even het wiel opkrikken van de grond af en vertikaal aan de band jutteren. Dit zal het vermoedelijk niet zijn; controleren = uitsluiten wat het NIET is.
Fuseekogels zijn het niet, daar dit bij de APK daarop gecontroleerd wordt. Wel kan je nadien ernaar vragen wat ervan de conditie is. Wel door vragen, want garagisten zijn niet erg uitleg vaardig.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Peter LMC »

Wat voor een stuurinrichting zit er onder Charles.
Zo iets als bij een vrachtwagen?
Dus; Lv onder je stuur een (bekrachtigd) stuurhuis onder de vloer.
Met vandaar aan een pitmanarm met stuurstang naar het linkervoorwiel.
En vandaaruit weer een stuurstang naar het rechtervoorwiel?? :?:
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door @3 »

EasyBee schreef:Van veel motorrijders is bekend dat ze de bocht naar links (omdat die iets wijder is) harder rijden dan de bocht naar rechts. Bij veel motorrijders is daardoor het zogenaamde schaamrandje (het ongebruikte stuk band) aan de rechterkant van de band dus iets groter.
Zo werkt het niet echt.
Het gaat erom hoe plat je de motor in de bocht legt. Niet dat je een linker bocht met meer snelheid kan nemen dan een rechterbocht. Het één is niet het logisch gevolg van het ander.
Zo werkt het ook met een vierwielig voertuig. Het gaat om de zijwaartse kracht die wordt opgewekt en niet de snelheid waarmee een bocht gereden wordt. Bij de meeste chauffeurs is die gelijk bij zowel een bocht naar links als naar rechts. Dat de snelheid daarbij kan verschillen maakt dus niet het verschil.
Dit maakt niet onverlet de opmerking over rotondes of de rijstijl in het algemeen.
Zo had ik eens een klant die steeds met een versleten rechterband waarbij letterlijk alles uit de kast gehaald is om erachter te komen wat er mis was met het voertuig. Zelfs de klant voorzien van een gratis nieuwe band omdat wij er niet achter kwamen waarom die band telkens zo raar afsleet.
Uiteindelijk bleek dat hij op zijn werk altijd op de 5de verdieping in de garage parkeerde en 4x per dag in en uitreed wat samen met de vele rotonden op zijn weg en een stevige rijstijl zorgde voor een onevenredige belasting van de rechtervoorband. We konden er uiteindelijk wel om lachen en hij is al jarenlang een loyale klant.
Arie55 schreef:wat jezelf eenvoudig kan controleren is of er overmatig wiellager speling is. Even het wiel opkrikken van de grond af en vertikaal aan de band jutteren.
Zoals je door de APK een aantal zaken kan uitsluiten kan je dit door de uitlijning ook doen. Als dit soort zaken worden bij de uitlijning vooraf gecontroleerd. Daarbij wordt ook de bandenspanning afgesteld.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door EasyBee »

@3 schreef:Het gaat erom hoe plat je de motor in de bocht legt. Niet dat je een linker bocht met meer snelheid kan nemen dan een rechterbocht. Het één is niet het logisch gevolg van het ander.
Zo werkt het ook met een vierwielig voertuig. Het gaat om de zijwaartse kracht die wordt opgewekt en niet de snelheid waarmee een bocht gereden wordt. Bij de meeste chauffeurs is die gelijk bij zowel een bocht naar links als naar rechts. Dat de snelheid daarbij kan verschillen maakt dus niet het verschil.
Sorry, maar als een bocht ruimer is, kun je er wel harder in. Kijk naar racelijnen bij wedstrijden. Ongeacht motor of auto/racewagen.
En zo werkt het ook in de gewone mensenwereld. De meesten durven die bocht toch wat harder in te gaan. Ze durven ook hun motor platter te leggen. Je hebt ook meer zicht dan bij een bocht naar rechts. Ik rijd al ruim 30 jaar motor en het is in motorzaken een best veel gezien dingetje dat het schaamrandje (= chicken strip) rechts ietsje breder is dan links.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Charles Franconi »

Begin December moet ik toch voor een 60.000 beurt en TüV, dan laat ik de Unimog dealer wel de conclusies trekken.

Natuurlijk rij ik wel eens voorzichtig een stoeprandje op, maar daar moet ie tegen kunnen. Laatste keer bij uitlijnen is er niks gecorrigeerd, omdat alles goed stond.

Afwachten maar, in ieder geval bedankt voor de inbreng.

Groeten Charles
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door ducati 900 »

Speling op de stuurkogel rechts wil ook wel.
Wordt vaak niet gecontroleerd bij het uitlijnen maar heeft wel degelijk invloed
op de bandenslijtage.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie