Schuin afslijten band rechtsvoor

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Digiwalker »

Ik heb de schokdempers vervangen. Bij een minder werkende schokdemper aan een zijde wordt de druk op de voorwielen niet goed verdeeld.
De slijtage lijkt nu over te zijn.
Suc6
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door hathi »

@3 schreef:Hoe verstel je de wielvlucht bij een starre as?
Speciale spieen onder het veerpakket dat is bij veel starre assen van mercedes orgineel,zo ook bij mijn Camper,maar veel bedrijven vinden dat veel te moeilijk en omslachtig,en stellen de sporing,en noemen het dan uit lijnen,omdat het snel moet tegenwoordig.
Laatst gewijzigd door hathi op ma 20 nov 2017, 0:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door @3 »

Digiwalker schreef:Bij een minder werkende schokdemper aan een zijde wordt de druk op de voorwielen niet goed verdeeld. De slijtage lijkt nu over te zijn.
Een schokdemper doet niets met de wieldruk.
hathi schreef:Speciale spieën onder het veerpakket dat is bij veel starre assen van mercedes origineel
Daar verstel je het caster mee, niet de wielvlucht.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Digiwalker »

Je zal wel gelijk hebben
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door hathi »

Dat klopt ,met een schuine spie,maar ook de hoogte,door de dikte v/d spie dat geeft. Een iets andere,(askanteling)dat is de enige manier om de bandenslijtage,nog een beetje te beinvloeden,daar de fusee,niet te stellen is
Hans
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door @3 »

hathi schreef:Dat klopt ,met een schuine spie,maar ook de hoogte,door de dikte v/d spie dat geeft een iets andere,(askanteling).
Je haalt hier m.i. een aantal zaken door elkaar.
De dikte bewerkstelligt alleen dat het verenpakket iets hoger op de as komt te liggen maar veranderd niets aan de positie van de as. De wielvlucht veranderd daar helemaal niets door.
Askanteling geeft caster. Ook wel naloop of fuseelangshelling genoemd en dat geeft geen afwijkende bandenslijtage.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Arie55 »

Als ik meega met de denktrant: dien je dan voor de afstelling de camper te laden zoals je op pad denkt te gaan?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8667
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door seth_space »

Er worden hier nogal wat begrippen aangehaald die soms verkeerd gebruikt worden en die zeker een deel van de lezers weinig zullen zeggen.
Een goede uitleg over wielgeometrie kun je hier vinden. Daarin worden alle begrippen adhv tekeningen behandeld.

https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Wi ... metrie.htm

Er zijn echter nog een hoop uitzonderingen.. je hebt bijv. autos met multilink ophanging waarbij het camber in de bocht veranderd. (geen idee of er ook campers zijn met een dergelijke ophanging)
Je hebt autos die een heel sterke camber hebben (denk aan de oude renaultjes die de wielen aande bovenzijde van de band heel schuin naar buiten hadden staan en pas bij belading kwamen die rechter. Het camber is daar dus sterk belastings gerelateerd.
Er zijn dus nogal wat mogelijkheden om je auto goed uit te lijnen en een merkgebonden en soms belasting gebonden instelling is dan wel zo belangrijk.
Kortom, het is dus echt specialisten werk.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door @3 »

seth_space schreef:Er zijn dus nogal wat mogelijkheden om je auto goed uit te lijnen en een merkgebonden en soms belasting gebonden instelling is dan wel zo belangrijk.
Dit is een contradictio in terminis.
Er is maar één manier om goed uit te lijnen en dat is volgens de opgave van de fabrikant voor het algemeen gebruik. Dat is met de juiste belasting en bandenspanning op nieuwe banden of zo gelijkwaardig mogelijk.
Dan nog zal blijken dat niet alle wiel en fuseestanden correct zijn in te stellen en zal een zo goed mogelijk compromis bereikt moeten zien te worden.
En inderdaad, goed uitlijnen is specialistenwerk.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8667
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door seth_space »

Dit is een contradictio in terminis.
eerder een ongelukkige formulering ;)
Ik doelde op het feit dat er erg veel settings aan te passen zijn en dat slechts een specialist echt goed werk zal leveren.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Free2be
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 8:33
Locatie: Hasselt

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Free2be »

En ook fabrikanten kunnen er duchtig naast zitten. Citroën Berlingo, voertuig van 2007, 1,9 Diesel, achterbanden onverslijtbaar, Citroën nieuwe Berlingo, vanaf 2008, achterbanden versleten op amper 30.000km. Achteras geometrie fout, dus als je dit laat controleren, zal er niets veranderen als alle fabrieksinstellingen gehandhaafd worden.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door @3 »

Vraag is dan wel of de slijtage een gevolg is van een onjuiste uitlijning.
Vraag twee is of dit exemplarisch is.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Free2be
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 8:33
Locatie: Hasselt

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Free2be »

Te oordelen, aan het TS verhaal, is er bij een wielinstelling iets mis, kwestie van het te weten en op te lossen, door 'n specialist. De instel gegevens zullen zeker afwijken van beide wielen.
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door erichendri »

Askanteling meet je door je stuur te verdraaien.
Moet na afstellen weer herhaald worden.
Specialistenwerk valt wel mee, is vaak tijd ervoor nemen en nadenken.
En daar zit wel eens het probleem.
Tevens heeft de merkdealer veel meer documentatie en merk ervaring in huis.

Eric
Met je rubber door de blubber.
Plaats reactie