gloeibougies

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2242
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

gloeibougies



Bericht door M2 »

Ik krijg sinds enige dagen een melding 'laat gloeibougies controleren' op mijn display. Onze bus is 7 jaar oud met 60000km.
Zijn die dingen zelf te controleren en eenvoudig te vervangen?

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: gloeibougies



Bericht door 309T16 »

Controleren ja, als je een stroomtang kan lenen of handig genoeg bent de stroom per pit te onderbreken en een zware meter er tussen te zetten.

Verwijderen is een tweede :wink:

Bij mij is er eentje kapot. We krijgen hem er niet uit en starten dus al jaren met 3 voorverwarmde verbrandingsruimten.

Willart
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: gloeibougies



Bericht door fstuif »

Bij mijn Renault Master waren er twee kapot. Starten werd moeilijk dus vervangen maar. Dat werd een ramp die uiteindelijk meer dan € 2000 ging kosten. Die krengen zaten muurvast (twee tenminste) en dus moesten ook de injectoren vervangen worden en de kop moest eraf om de nieuwe draad erin te zetten ( of zoiets). Alles gedaan bij een gedegen vakman. Kun je dit zelf? Als je een goede werkplaats hebt met de goede gereedschappen en zelf de juiste kennis hebt dan red je het wel. Zo niet, dan naar de vakman.

gr,

Fred
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: gloeibougies



Bericht door Huub56 »

Bij een Fiat zit rechts naast de koplamp onder de motorkap een zwart kastje hieruit gaat een stekker met 4 kabels naar de gloeipit, de stekker kun je losnemen en dan met een weerstandmeter meten tussen de plus van de accu en de stekker de pit wat kapot is geeft geen weerstand.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: gloeibougies



Bericht door annoh »

Vanwege de constructie is er een afbreek risico. Zomaar proberen los te draaien zou ik niet doen. Er zijn manieren om de koolaanslag wat te laten weken.

Mocht je verlegen zitten om een bedrijf die veel ervaring heeft in het verwijderen van al dan niet afgebroken gloeistiften dan hoor ik dat wel van je.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: gloeibougies



Bericht door Huub56 »

Eerst maar eens meten of er wel een stift kapot is, kan ook slecht contact zijn in de stekkers komt bij Fiat vaker voor.
Indien kapot bij warme motor proberen de stift los te draaien, zal wel lukken bij een km stand van 60000. Wij komen er tegen met 250000 km op de teller dan wordt het een ander verhaal, zitten meestal vastgebakken door kool van de binnenkant in de verbrandingskamer. suc6
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: gloeibougies



Bericht door ellan vannin »

fstuif schreef:Bij mijn Renault Master waren er twee kapot. Starten werd moeilijk dus vervangen maar. Dat werd een ramp die uiteindelijk meer dan € 2000 ging kosten. Die krengen zaten muurvast (twee tenminste) en dus moesten ook de injectoren vervangen worden en de kop moest eraf om de nieuwe draad erin te zetten ( of zoiets). Alles gedaan bij een gedegen vakman. Kun je dit zelf? Als je een goede werkplaats hebt met de goede gereedschappen en zelf de juiste kennis hebt dan red je het wel. Zo niet, dan naar de vakman.

gr,

Fred
Hetzelfde meegemaakt jaren geleden met een auto van een vriend, niet zelf aan beginnen laat het aan vakmensen over hoewel het daar ook mis kan gaan.
All4dogs
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2242
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: gloeibougies



Bericht door M2 »

Dank voor de vele antwoorden. Ik proef teveel 'weerstand' om zelf iets te doen. Ik ga d'r dan toch maar eens bij mijn garage langs.

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: gloeibougies



Bericht door bupozaanstad »

Gister heeft mijn kameraad die een eigen bedrijfje heeft de gloeistiften van mijn Ducato 2.5D van 1991 vervangen, wel met een warme motor en het klusje was binnen 10 minuten klaar. Ik had twee dagen van te voren wel de stiften ingespoten met Imal kruipolie.De geplaatste stiften Bosch 0250201039 zijn de zelfde die er in zaten en start weer als een nieuwe.

Dus voor de wissel zeg ik spuit de boel in met goede kruipolie en beslist geen WD40 ::S
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: gloeibougies



Bericht door javanes »

309T16 schreef:Controleren ja, als je een stroomtang kan lenen of handig genoeg bent de stroom per pit te onderbreken en een zware meter er tussen te zetten.
Je moet ook de stroom niet meten.
Je moet de weerstand van de gloeibougies meten. :wink:
En dat kan met een simpele multimeter.
Waarde 0 Ohm kortsluiting
Waarde 2 Ohm en meer bougie kapot
Waarde tussen 0.5 en 1.5 Ohm bougie in orde.
Laatst gewijzigd door javanes op wo 15 nov 2017, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: gloeibougies



Bericht door 309T16 »

Denk dat ik het met de stroomtang toch sneller geanalyseerd heb dan een ander met een multimeter ingesteld op weerstand.

Maar toegegeven, het gros van de monteurs doet het op de ouderwetse manier.
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: gloeibougies



Bericht door martinb007 »

Ik kon ze er zonder problemen uitdraaien na 2 ton. Niet eens kruipolie of wd40 erop laten weken.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: gloeibougies



Bericht door henk en lila »

En bij mij (Jumper 2008 3 liter) zijn ze er uit geboord bij een specialist, zonder dat de kop eraf hoefde. Totaal iets van 700 euro (uit mijn hoofd).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2242
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: gloeibougies



Bericht door M2 »

En zo is het gelopen:

Vorige week vrijdag even langs mijn garage gereden. 'We lezen hem wel even uit'.
Dat ging blijkbaar niet zo goed, had iets te maken met euro4 motor of zo.
Konden 3 bougies doormeten, die waren goed. De 4e ging niet want die zat onder het gasklephuis. Afspraak gemaakt voor afgelopen maandag zodat ze meer tijd hadden, want het gasklephuis moest gedemonteerd worden.
Die 4e bougie was de boosdoener. Te hoge weerstand als ik het goed heb begrepen. Bougie vervangen.
Het kostte me €100. Ik vind het helemaal prima. Was geen klusje voor mezelf geweest.

Allen dank voor de bijdragen.

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Plaats reactie