Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempjes
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
- Locatie: Pittem
Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempjes
Hallo,
Onze Ford transit met rimor opbouw heeft enkele problemen :
- als je het contact aflegt slaat de motor niet direct af, blijft nog zo'n 10sec draaien, waaraan zou dit kunnen liggen?
-de luchtblazer in de cabine werkt enkel maar op stand 3, de hoogste stand, wat zou er stuk kunnen zijn?
Hopelijk is er iemand die me kan helpen!
Alvast bedankt
Jeroen
Onze Ford transit met rimor opbouw heeft enkele problemen :
- als je het contact aflegt slaat de motor niet direct af, blijft nog zo'n 10sec draaien, waaraan zou dit kunnen liggen?
-de luchtblazer in de cabine werkt enkel maar op stand 3, de hoogste stand, wat zou er stuk kunnen zijn?
Hopelijk is er iemand die me kan helpen!
Alvast bedankt
Jeroen
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
Re: Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempj
1- Dit ligt waarschijnlijk aan het branstof stoprelais, voor een bosch pomp is het mogelijk deze:
http://www.ebay.nl/itm/112408042137?ul_noapp=true Ik heb dit ook gehad tijdens de vakantie, op een bepaald moment wil hij helemaal niet meer stoppen. Achteraf bleek er een braam op de pen te zitten, en ging hij niet meer in rusttand. Zoek de enkele draad naar de bandstofpomp, dan vind je de rakker
2 De kachelmotor wordt getemperd door een vermogensweerstand, zit waarschijnlijk tegen het rechterbinnenspatbord.
http://www.ebay.nl/itm/112408042137?ul_noapp=true Ik heb dit ook gehad tijdens de vakantie, op een bepaald moment wil hij helemaal niet meer stoppen. Achteraf bleek er een braam op de pen te zitten, en ging hij niet meer in rusttand. Zoek de enkele draad naar de bandstofpomp, dan vind je de rakker
2 De kachelmotor wordt getemperd door een vermogensweerstand, zit waarschijnlijk tegen het rechterbinnenspatbord.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempj
Vlakbij de koplamp, naast de radiateur. Is een rechthoekig metalen blokje, ca. 6x3x3 cm, met een aantal windingen er in.blizard schreef: 2 De kachelmotor wordt getemperd door een vermogensweerstand, zit waarschijnlijk tegen het rechterbinnenspatbord.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempj
Naast bovennoemde suggesties nog maar eentje:
Nagloeiende koolresten in de motor kunnen ook zorgen voor door blijven draaien van motor.
Mogelijk onstaat dit door verbrande motor olie (slijtage) maar ook kan het komen omdat je EGR nog niet is afgeblind.
Vervang de pakking uitlaat -> inlaat, simpelweg door een metalenplaatje!
Pas op: vooral niets gaan schoonmaken aan die EGR maar dus wel afblinden
Hiermee zouden je klachten wel eens vanzelf kunnen verdwijnen.
Heb je haast? Voeg dan eens een reinigingsmiddel aan je brandstof toe.
Vroeguh, deed ik dat met ouwe diesels wel eens met een litertje benzine op een volle tank.
Nagloeiende koolresten in de motor kunnen ook zorgen voor door blijven draaien van motor.
Mogelijk onstaat dit door verbrande motor olie (slijtage) maar ook kan het komen omdat je EGR nog niet is afgeblind.
Vervang de pakking uitlaat -> inlaat, simpelweg door een metalenplaatje!
Pas op: vooral niets gaan schoonmaken aan die EGR maar dus wel afblinden
Hiermee zouden je klachten wel eens vanzelf kunnen verdwijnen.
Heb je haast? Voeg dan eens een reinigingsmiddel aan je brandstof toe.
Vroeguh, deed ik dat met ouwe diesels wel eens met een litertje benzine op een volle tank.
Paul.
- Peter LMC
- Berichten: 10179
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempj
TS schrijft dat het een dieselmotor is.
Een dieselmotor zet je uit door de brandstof af te sluiten.
Dit kan zowel elektrische (afsluiter) als hand bedient (vroeger bv met een stopknop)
Als de brandstof afgesloten is kan de dieselmotor onmogelijk na blijven lopen.
En de camper van TS is van 1993 en toen was een EGR klep nog niet aan de orde.
Het nalopen wat travelscout beschrijft gebeurde vroeger wel bij benzine motoren die je uit wilde zetten.
Hiervoor heeft men later bv de elektrische stationaire sproeier uitgevonden.
Deze zorgde ervoer dat bij het uitzetten van je contact de ontsteking stopte en de brandstof toevoer
werd afgesloten bij de carburateur motoren. Bij Injectie werd het weer een ander verhaal.
Een dieselmotor zet je uit door de brandstof af te sluiten.
Dit kan zowel elektrische (afsluiter) als hand bedient (vroeger bv met een stopknop)
Als de brandstof afgesloten is kan de dieselmotor onmogelijk na blijven lopen.
En de camper van TS is van 1993 en toen was een EGR klep nog niet aan de orde.
Het nalopen wat travelscout beschrijft gebeurde vroeger wel bij benzine motoren die je uit wilde zetten.
Hiervoor heeft men later bv de elektrische stationaire sproeier uitgevonden.
Deze zorgde ervoer dat bij het uitzetten van je contact de ontsteking stopte en de brandstof toevoer
werd afgesloten bij de carburateur motoren. Bij Injectie werd het weer een ander verhaal.
Re: Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempj
@Peter: het relais kan defect raken door de door mij aangegeven probleem (braam op sluitpen)
De link die ik gaf is voor een bosch pomp, Er is ook CAV gebruikt bij Ford, in principe hetzelfde. Volg dus de draad naar de pomp.
@ Pwhooftman: Je hebt gelijk.
De link die ik gaf is voor een bosch pomp, Er is ook CAV gebruikt bij Ford, in principe hetzelfde. Volg dus de draad naar de pomp.
@ Pwhooftman: Je hebt gelijk.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
- Locatie: Pittem
Re: Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempj
Dank u wel voor de vele reacties. Ik bekijk het dit weekend eens en hou jullie op de hoogte! Bedankt!!
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempj
Tuurlijk gaat de normale brandstofvoorziening daar nog uit met een eerlijk en simpel spoeltje op de injectiepomp. Maarrr... ook een hete diesel (nix dubbelzinnigs daarmee), dieselt wel eens wat na.
En ja Peter, die eerste direct ingespoten diesels, hadden inderdaad al een volledig mechanische EGR.
http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=145285
Wist je dat Ford de spits af beet met die DI´s?
De eerste in serie productie, voor bestelautoos waren er al in 1986!!
Voor de liefhebberts van gewaagde milieu nostalgie, in het oosten zijn ze niet zo benauwd voor een experimentje:
https://www.youtube.com/watch?v=l2jxJHivf9g
En ja Peter, die eerste direct ingespoten diesels, hadden inderdaad al een volledig mechanische EGR.
http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=145285
Wist je dat Ford de spits af beet met die DI´s?
De eerste in serie productie, voor bestelautoos waren er al in 1986!!
Voor de liefhebberts van gewaagde milieu nostalgie, in het oosten zijn ze niet zo benauwd voor een experimentje:
https://www.youtube.com/watch?v=l2jxJHivf9g
Paul.
Re: Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempj
Waarschijnlijk zit er al een Lucas CAV Epic brandstofpomp op deze motor. Daar zit een grote stekker met ongeveer 15 draden achterop. Met tips over de stopmagneet zoals bovenstaand wordt ts niet echt geholpen.blizard schreef:1- Dit ligt waarschijnlijk aan het branstof stoprelais, voor een bosch pomp is het mogelijk deze:
http://www.ebay.nl/itm/112408042137?ul_noapp=true Ik heb dit ook gehad tijdens de vakantie, op een bepaald moment wil hij helemaal niet meer stoppen. Achteraf bleek er een braam op de pen te zitten, en ging hij niet meer in rusttand. Zoek de enkele draad naar de bandstofpomp, dan vind je de rakker
2 De kachelmotor wordt getemperd door een vermogensweerstand, zit waarschijnlijk tegen het rechterbinnenspatbord.
Wel zit er reeds op deze Transit een OBD aansluiting. Uitlezen lijkt mij handiger dan het volgen van het draadje van de stop magneet.
- Peter LMC
- Berichten: 10179
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempj
Ja ik zie het Paul.
Ford was er al heel vroeg bij.
Wist het niet.
Ford was er al heel vroeg bij.
Wist het niet.
Re: Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempj
Waarschijnlijk heb je net als bij onze 94 2.5 TD een Lucas Epic brandstof inspuitpomp. Deze pomp had nogal wat problemen.
Lucas bestaat ook niet meer en nieuwe pompen zijn niet meer te krijgen, je kan ze alleen nog laten reviseren, maar geen firma zit op zo'n pomp te wachten.
De brandstof afsluitklep wordt aangestuurd door de ECU die boven in het dashboardkastje gemonteerd is. Daar zit ook de 2 polige aansluiting voor de FDS 2000 (Ford Diagnose System).
De brandstof afsluitklep kan niet los worden vervangen omdat deze in de pomp zit. Je hebt 2 mogelijk heden: de pomp is defect of de ECU heeft een tik. Ik gok op de pomp.
De FDS zal de fout wel vinden, ik hoop dat je nog een Ford werkplaats kan vinden die nog een FDS 2000 http://www.auto-diagnostics.info/ford_fds2000 heeft liggen en weet hoe het ding werkt.
Goede (betaalbare) gebruikte pompen zijn er nog wel te koop maar de spoeling wordt dunner, ik heb er vorig jaar noch een in Beieren kunnen vinden.
Als je niemand met een FDS 2000 kan vinden stuur me dan een Pb, ik heb er nog een.
Een aantal Transit bezitters hebben het systeem omgebouwd naar een Bosch pomp, Als je dat doet verlies je een vracht PK's.
De 2,5 TD 101 PK werd alleen met een Epic pomp geleverd.
Jan
Lucas bestaat ook niet meer en nieuwe pompen zijn niet meer te krijgen, je kan ze alleen nog laten reviseren, maar geen firma zit op zo'n pomp te wachten.
De brandstof afsluitklep wordt aangestuurd door de ECU die boven in het dashboardkastje gemonteerd is. Daar zit ook de 2 polige aansluiting voor de FDS 2000 (Ford Diagnose System).
De brandstof afsluitklep kan niet los worden vervangen omdat deze in de pomp zit. Je hebt 2 mogelijk heden: de pomp is defect of de ECU heeft een tik. Ik gok op de pomp.
De FDS zal de fout wel vinden, ik hoop dat je nog een Ford werkplaats kan vinden die nog een FDS 2000 http://www.auto-diagnostics.info/ford_fds2000 heeft liggen en weet hoe het ding werkt.
Goede (betaalbare) gebruikte pompen zijn er nog wel te koop maar de spoeling wordt dunner, ik heb er vorig jaar noch een in Beieren kunnen vinden.
Als je niemand met een FDS 2000 kan vinden stuur me dan een Pb, ik heb er nog een.
Een aantal Transit bezitters hebben het systeem omgebouwd naar een Bosch pomp, Als je dat doet verlies je een vracht PK's.
De 2,5 TD 101 PK werd alleen met een Epic pomp geleverd.
Jan
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
- Locatie: Pittem
Re: Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempj
@blizard @pwhooftman
ik heb hier enkele foto's zou dit deze kunnen zijn?
deze was met geen enkele kabel verbonden, deze kabels met stekker lag los erbij. zou dit samen kunnen horen?
ik heb hier enkele foto's zou dit deze kunnen zijn?
deze was met geen enkele kabel verbonden, deze kabels met stekker lag los erbij. zou dit samen kunnen horen?
- Bijlagen
-
- IMG_1495.PNG (668.43 KiB) 2100 keer bekeken
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
- Locatie: Pittem
Re: Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempj
@blizard @pwhooftman
ik heb hier enkele foto's zou dit deze kunnen zijn?
deze was met geen enkele kabel verbonden, deze kabels met stekker lag los erbij. zou dit samen kunnen horen?
ik heb hier enkele foto's zou dit deze kunnen zijn?
deze was met geen enkele kabel verbonden, deze kabels met stekker lag los erbij. zou dit samen kunnen horen?
- Bijlagen
-
- image-2017-11-231.jpg (58.37 KiB) 2100 keer bekeken
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
- Locatie: Pittem
Re: Ford Transit 2.5 TD 74kw (1993) enkele kleine probleempj
@blizard @pwhooftman
ik heb hier enkele foto's zou dit deze kunnen zijn?
deze was met geen enkele kabel verbonden, deze kabels met stekker lag los erbij. zou dit samen kunnen horen?
ik heb hier enkele foto's zou dit deze kunnen zijn?
deze was met geen enkele kabel verbonden, deze kabels met stekker lag los erbij. zou dit samen kunnen horen?
- Bijlagen
-
- image-2017-11-23.jpg (114.99 KiB) 2099 keer bekeken
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...