Ideale circulatie warmte koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Cee Pee »

De koelkast staat normaliter in het leefgedeelte en daar zal het geen 10° zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Oppad »

Inderdaad, overdag geen 10 graden.
Maar de goedkope koelkasten hebben meestal klimaatklasse N (16-32 graden)
en bij ons in de camper koelt het 's nachts vaak toch wel af 10 graden of zelfs lager (slapen met raam open).
Daarnaast, als de camper ergens gestald staat is het langere tijd ook ruim onder de 10 graden.
Ook ben ik benieuwd of de werking van de koelkast met klimaatklasse N merkbaar slechter wordt onder de 16 graden.

Martien
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Cee Pee »

Als de camper ergens gestald staat gebruik je toch geen koelkast dus is dan de temperatuur niet van belang.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

en als je hem gebruikt dan is de temperatuur in de camper toch ook geen 10 of 16 graden?, of heb je geen verwarming.
en hoe kouder in de camper hoe minder energie nodig om te koelen, dus gunstiger

van koude bij stilstand van de koelkast heeft geen enkele koelkast last, anders zou er in de winter geen enkele koelkast in een onverwarmde vrachtwagen vervoerd kunnen worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door kampo »

Oppad schreef:...Bij de specificaties zie ik klasse N (16-32 graden) zowel als SN (10-32 graden) langskomen.
Koelkast klimaatklassen
- SN (Subnormaal: 10-32 graden)
- N (Normaal: 16-32 graden)
- ST (Subtropisch: 16-38 graden)
- T (Tropisch: 16-43 graden)
Daarnaast is het mogelijk dat er combinaties in klimaatklassen worden gemaakt, bijvoorbeeld ST-T en SN-T.

Dat is een juiste bedenking.
Toch zal het vooral de hoge temperatuur zijn die hier parten speelt.
In mijn camper is het in de zomer regelmatig 10 tot 15 graden warmer als in mijn keuken thuis.
Voornamelijk als we afwezig zijn en wanneer de camper met gesloten ramen/dakluiken in de zon achterblijft.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Mickel Moen »

Dat sommige hh-koelkasten onder 10 C niet werken lijkt mij toch niet zo’n groot probleem. Het zal nooit warmer worden dan 10 graden.
Volgens mij alleen een echt probleem, als er een vriesvak in zit.

Overigens slaat mijn koelbox niet meer aan als de buitentemperatuur onder de ingestelde temperatuur komt. Ik heb hem ingesteld op 4C dus dan vriest het al bijna in de bus.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 21 jan 2018, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

inderdaad beneden de 10 graden heb je helemaal geen koelkast nodig, scheelt veel geld , gewicht en ruimte. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Oppad »

Ik constateer dat, met uitzondering van Kampo, vrijwel alle reageerders positief zijn ten aan zien van
het toepassen van een goedkope standaard compressorkoelkast.
Zou het zinvol zijn om, in plaats van de goedkope exquisit koelkast van Kroppie, een A+++ koelkast te nemen.
Die zijn wel duurder, maar nog steeds maar een fractie van de prijs van een camper koelkast en gebruiken volgens
opgave toch aanzienlijk minder energie ten opzichte van een A+ exemplaar.
Op die manier wordt het eenvoudiger om de koelkast uit een accu te voeden en bovendien is de opgegeven ontdooi/bewaartijd ook langer.

Martien
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

gewoon doen elk minder gebruik is meegenomen, als je het meer bedrag ervoor over en beschikbaar hebt altijd doen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

De Inventum is A++
Verschil verbruik met een A+++ t.o.v. aanschafprijs is een afweging.
Goedkoopste die ik zo 123 googelde:

https://www.bcc.nl/keuken/koelkast/tafe ... ---/232647
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door kampo »

Eeeuh ik ben wel niet alleen...
Want ik stel vast dat niet 1% van alle campers is uitgerust met een 230V compressor koelkast uit het huishoudbereik.
Je komt die echte 230V koelkasten vooral tegen op hele grote vrachtwagencampers.
Die hebben dan joekels van koelkasten zo groot als thuis.
En ook op campers met een groot electrisch systeem. Wat de doorsnee fabriekscamper absoluut niet heeft.
Alles bij elkaar blijft het een uitzondering bij buscampers.
Als die 230V KK erin komt is het meestal omwille van de prijs bij een reparatie. Niet omwille van de keuze voor het beste of zuinigste systeem.
Hier op het forum komt het verhaal regelmatig terug, maar dat maakt nog geen aantallen.

Nogmaals ik heb niets tegen een 230V KK in een camper, maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent en niet zomaar ieder onvolledig verhaal geloven. Daarom geef ik deze informatie.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Cee Pee »

En bij die koelkast is de draairichting van de deur om te wisselen dus daar kun je prima een deurvergrendeling van maken.
Dan nog een slangetje aan de condensopvangbak naar buiten geleiden en klaar ben je.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door PaulBng »

Ik heb wel eens, en nu weer, zitten denken...
Je campert het hele jaar door. 's Winters wil je het lekker warm in je camper. Kachel. 20gr ofzo. Daar staat dan je koelkast in. Koelen dus. Terwijl het buiten misschien wel koelkast temperatuur is.
Je kunt het spul natuurlijk in een krat buiten zetten. Maar dan is de aanvoerweg van het wel lang...

Ik zou dan zomaar bedenken om buitenlucht door de koelkast heen te blazen.
Dan wordt het een home-made device. Ik dacht ooit gezien te hebben dat kk-compressor units los te koop zijn.
Heeft iemand zich daar al eens mee bezig gehouden?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

die losse compressor units heb je ook in 12/24 volt.(waeco)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie