Ideale circulatie warmte koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

Charles Franconi schreef: 70 m3 lucht per uur achter de koelkast langs blazen. Werkt perfekt.
Charles
12V of 220V?
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door henk z »

Hallo,

Ik zit ook aan een gewone huishoud koelkast op 230 V denken, maar ik heb geen zware omvormer.
Start de koelkast goed op jouw sinusomvormer van 1200 W, ik begrijp dat dit een overbodige vraag is want je bent er een seizoen mee op pad geweest. De aanloopstroom van dit soort kasten is nogal hoog, hoe zware omvormer zou er minimaal voor nodig zijn?
Henk
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door ducati 900 »

1200 Watt continue, dat zou voldoende moeten zijn, zeker met een sinus.
Ik heb de mijne eerst een week in huis op een goedkope Chinees van 1200 Watt gemodificeerde sinus laten lopen en dat ging best.
Temperaturen tot -32 in het vriesvak.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door PaulBng »

Hoelang duurt zo'n piek? Kan een sinus onvormer van 700w met piek 1600 dat aan?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door kampo »

Een precies antwoord bestaat niet.
Meestal heb je een omvormer nodig met een faktor van X8 à X10
Dus als de 230V koelkast 70W verbruikt dan is dat 560 Watt tot 700 Watt.
Maar de opgave op de specificaties is soms afgerond naar beneden en enkel bij een bepaalde temperatuur.
Naarmate de omgevingstemperatuur toeneemt zal de hoge druk in de compressor stijgen.
De aanloopstroom (piek) van de compressor gaat duidelijk omhoog met de hogere omgevingstemperatuur.

Een inverter wordt opgegeven in VA en niet in Watt. Zo heeft een 800 inverter dus maar 700 Watt en kan een heel kort piekje hebben van 1400 Watt.
Dus kom je al snel uit op een inverter van 1000 of 1200 voor een kleine koelkast.
Soms werkt de KK een gemodificeerde sinus omvormer maar niet altijd.
Als je een echte sinus inverter koopt heb je geen problemen, maar die zijn veel duurder.

Het werkt allemaal wel maar je kan een 230V koelkast in een 12/24V camper niet als een kwaliteitsoplossing beschouwen.
Als je de achterkant bekijkt zie je hoeveel plaats verloren gaat.
De drang om iets goedkoper te gaan doen is evenwel groot. Tot het eens misloopt.
De kondenswater opvangpan is niet geschikt voor een rijdende situatie.
Dat water kan bij samenloop van omstandigheden in de 230V lopen.
Je moet de techniek van een 230V koelkast zeker nakijken en verstevigen voor inbouw in een voertuig.
De 230V permanent laten aanstaan is een niet ideale situatie voor de veiligheid in een rijdend voertuig.
Sommige bedrijven verbieden omwille van de elektrische risico's zelfs het gebruik van 230V in service voertuigen.
Dan zit je nog met het meerverbruik door de transformatie van 12/24V naar 230V en het hoge rustverbruik van de inverter.


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door PaulBng »

kampo schreef:Als je de achterkant bekijkt zie je hoeveel plaats verloren gaat.
Ik heb de achterkant van de absorptie kk in mijn camper bekeken. 15cm over de volle breedte en hoogte met bijna niks, waardoor er in de kk maar net een halfliter blikje in kan liggen...

Voor mij juist de reden dat ik een compressor koelkast overweeg...
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door isoplus »

Jawel Paul, maar er zijn compressorkasten voor huishoudgebruik en andere voor voertuigen en schepen.
Kampo legt dat wel goed uit, niet alle (goedkope) koelkasten voor huishoudelijk gebruik zijn geschikt voor plaatsing in een voertuig of bootje om reden zoals al genoemd, tenzij je wat maatregelen neemt bij voorbeeld voor condens - en lekwaterafvoer en trillingen.

Ik heb de gasbende uit mijn bootje verwijderd om reden van veiligheid, er staat een klein en handig compressorkastje in dat gewoon op 12 volt werkt. Iets duurder maar wel in een keer goed.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

ik heb reeds 6,5 jaar een goedkope hh koelkast van exquisit van 139 euro in de camper staan, draait op een victron 12/1600/75, sinds 1 jaar met inschakelvertraging, en lekafvoer met slangetje naar buiten, met groot succes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door isoplus »

Ja Jos prima, maar wel heb je maatregelen genomen om lekwater af te voeren dus goed gedaan!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

was ook heel simpel, aanvoerrooster voor de ventilatie van de oude kk zit nog in de vloer achter de nieuwe kk dus slangetje op het afwaterings tuitje en naar onderen, klaar.
je hebt ook koelkasten zonder condens afvoer, die moet je wat vaker ontdooien, dus zou je bij een kk met afvoer het condensafvoergaatje dicht kunnen stoppen en wat vaker ontdooien .
waar een wil is is een weg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Charles Franconi »

309T16 schreef:
Charles Franconi schreef: 70 m3 lucht per uur achter de koelkast langs blazen. Werkt perfekt.
Charles
12V of 220V?

12volt.
https://www.conrad.nl/nl/noiseblocker-b ... 45229.html
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door ducati 900 »

Zo heb ik het ook gedaan Kroppie, werkt al een jaar of 3 zonder problemen.
En bij mijn hh koelkast zit veel minder ruimte dan bij die op de foto van Kampo.
Ik ben er heel blij mee.
Een vergelijkbare koelkast op 12 volt kost zeker 7 x zoveel als mijn Exquisit.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op vr 01 dec 2017, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Peter LMC »

Jullie schrijven wel allemaal dat de koelkast er al 6.5 jaar of meer dan 3 jaar inzit
maar ik heb het idee dat de camper bij jullie zeker een week of 45 of meer stil staat (per jaar)met de
koelkast uit en niet zoals bv bij mij, dat de camper, 8 maanden per jaar, intensief gebruik wordt op minder goede
wegen en paden en er dus veel trillingen door het voertuig gaan.
Als de koelkast weinig of niet gebruikt wordt (en stil staat en uit staat) dan blijft de simpelste en goedkoopste koelkast wel heel. :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

ik gebruik hem ongeveer 3,5 maanden per jaar over vaak vrij onbegaanbare paadjes in frankrijk, en als ie door trillingen eens stuk zou gaan heb ik voor +-150 euro weer een nieuwe.
mijn vorige kk was een waeco mdc90 een speciale camper 12 volt compressorkast kostte 800euro, heb ik zelf gesloopt door een blikje in het vriesvak te laten liggen, wat dus de verdamper had lek gerammeld, omvormer had ik al, dus hoop geld bespaard.

maar als iemand het idee van een goedkoop hh koelkastje in zijn camper niet kan verdragen, wel koop dan gewoon een echte en geniet er van, ik geniet van de mijne, mijn eten blijft goed en het bier koud :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie