Ideale circulatie warmte koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

Situatie als volgt:

In het voorjaar de bekende originele Electrolux absorptie koelkast uit 1993 vervangen door de 220V compressor Inventum KV501 (Thanks to @Jielus :D )

Afbeelding

Zo'n 6000km meegereden en het 98L (ijs)koude volume bevalt prima. Met de huidige setup aan accu's en zonnepanelen permanent vrij kunnen staan!

Nu dus tijd om het definitief af te werken. Het originele aanrecht is verhoogd om ruimte te maken voor de hogere KK.
Momenteel nog kieren aan de voorkant en bij de rechter scheidingswand met naast gelegen kastje.
In de zomer geen probleem, maar nu met de dalende temperaturen gewoon irritant.

Dichtmaken is geen probleem. Enige dat ik mij afvraag: wat is in de zomer de ideale circulatie van de warmte die de KK afgeeft?
Voor en zijkanten dichtmaken, zodat de warmte in de ruimte aan de achterkant vrijwel "standalone" is en alleen via de 2 buitenroosters kan circuleren?
Of toch ook voordeel van die kieren (1.5~5cm)?

Grt. Willart
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte KK



Bericht door Kroppie »

ik zou het van de zomer gewoon eens proberen door provisorisch dichtmaken en dan kijken wat het verschil is met de koeling, en dan besluiten watt je gaat maken, iets blijvends of iets verwijderbaar in de zomer.

ik heb eenzelfde soort kk, en heb enkel achter de kk een roostertje in de vloer en boven achter de kk het originele rooster van de oude absorptie kk, zijkanten dicht , functioneerd perfekt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ideale circulatie warmte KK



Bericht door Peter LMC »

Ja maar als je toch een rooster wilt dan kun je het net zo goed laten zitten.
Meer van ,, baat het niet dan schaadt het niet,,.
Waarom zijroosters dicht maken en weer (opnieuw) een rooster in vloer en bovenkant.
Je kunt er ook de winterafdekking inzetten om te proberen of dit het gewenste resultaat haalt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte KK



Bericht door Kroppie »

ik heb de roosters gelaten zoals ze waren en de koelkast aan de voorzijde rondom afgedicht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte KK



Bericht door 309T16 »

Heb het nu met bubbeltjes plastic/alu-folie dichtgemaakt. Dat werkt prima. Geen koude luchtstroom meer tijdens het rijden en stilstaan bij stevige buitenwind.
Zal de aankomende zomer het verschil proberen Jos.

Peter, ik heb geen roosters aan de zijkanten. Er zitten 2 roosters aan de achterkant naar de buitenlucht, die ik gewoon open laat.
Bij de originele KK was alles goed dicht. Scheidingswand sloot mooi strak op het aanrecht aan bijv. Zat glaswol tussen geklemd. Leek origineel.
Maar nu heb ik daar alleen al een kier van zo'n 4~5cm vanwege het verhogen van het aanrecht. Verder nog de 4 kieren aan de voorkant (links, rechts, boven en onder_.

Willart.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Charles Franconi »

Kun je aan de onder-achterkant van de koelkast een ventilator monteren die lucht aanzuigt van elders? Dan alle kieren dichtmaken behalve boven de koelkast. De warme lucht wordt dan boven de koelkast naar buiten geblazen. Conrad verkoopt van die silent noise ventilatoren die je niet hoort en ong. 70 m3 lucht per uur achter de koelkast langs blazen. Werkt perfekt. Mijn compressor kon van stand 6 naar stand 2.

Charles
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door ducati 900 »

Ik heb in de zijwand de 2 originele roosters opengelaten en aan de binnenkant alles afgedicht.
Geen problemen in Zuid Frankrijk gehad de afgelopen jaren in de zomer, soms 39 graden.

Afbeelding

En het deurtje van het vriesvakje is al omgedraaid.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

We hadden afgelopen zomer tijdens de 30+ dagen geen problemen met de nieuwe KK. Was een hele verademing t.o.v. de oude absorptie.
Ik denk ook aan het rendement, vandaar de vraag over de luchtflow.
Ventilator is nog een idee om te proberen.

Is dat dezelfde KK Ben? Lijkt er verdacht veel op.
Deurtje vriesvak zit bij ons nog origineel en is zo inderdaad lastig te openen. Moet altijd de deur wagenwijd open hebben nu.

Grt. Willart.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door ducati 900 »

Dit is zo'n ding van € 135 Excuisit oid.
Het deurtje wissel je zo om.

Afbeelding

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door PaulBng »

Hoe vergrendel je de deur?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

ik heb zo,n ecxact dezelfde koelkast en als sluiting een zelfgemaakte (look like tuinhek sluiting) beetje minder grof, met de sluitpen aan de zijkant van de deur, deur dicht automatisch vergrendeld, met openen met de duim te ontgrendelen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door PaulBng »

Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door ducati 900 »

Ik heb de koelkast iets moeten verlagen door de beugel van de compressor om te draaien
om hem onder het gasstel te houden.
Daardoor sleept de deur iets aan op de vloer, maar heel iets en net genoeg om geen vergrendeling nodig te hebben.
Ik moet wel altijd even met de voet helpen de deur dicht te doen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

en ik heb bij de verkoop van de oude Electrolux het originele mechanisme van de vergrendeling achtergehouden. Dat asje met het bruine knopje past precies in het gat waar het schanier in draait, als de deur de aan andere kant opengaat.

Zal toch eens kijken bij de Inventum of het deurtje van het vriesvak ook om te zetten is.
Plaats reactie