Ideale circulatie warmte koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door metatoon »

Beste Allemaal

Dan wil ik jullie allemaal nog even danken voor de reacties ,altijd fijn.


Gr.Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door PaulBng »

CU-55 met verdamper €450...
Reden tot studie...
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door ducati 900 »

Oppad schreef:Ik constateer dat, met uitzondering van Kampo, vrijwel alle reageerders positief zijn ten aan zien van
het toepassen van een goedkope standaard compressorkoelkast.
Zou het zinvol zijn om, in plaats van de goedkope exquisit koelkast van Kroppie, een A+++ koelkast te nemen.
Die zijn wel duurder, maar nog steeds maar een fractie van de prijs van een camper koelkast en gebruiken volgens
opgave toch aanzienlijk minder energie ten opzichte van een A+ exemplaar.
Op die manier wordt het eenvoudiger om de koelkast uit een accu te voeden en bovendien is de opgegeven ontdooi/bewaartijd ook langer.

Martien
Mijn Exquisit was € 135 en A++ en ook nog klimaatklasse ST.
Ik heb hem 4 dagen laten proefdraaien op een 100 Ah accu uit de oudaccubak met een goedkope chinees
zonder bij te laden.
Ik vond dat goed genoeg om hem in te bowen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door myway »

Nou, nog iemand een sterker verhaal over een 230 koelkast via een omvormer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door kampo »

Sterke verhalen staan nu eenmaal mooi op een forum !
Want met een gemiddeld compressor koelkastverbruik van 30 à 40Ah per dag, + ongeveer 10Ah ? voor de 230V via 12>230V inverter,
voor een kleine compressorkoelkast zal je moeten toveren om dat gedurende 4 dagen uit een 100Ah accu te halen...
Maar het was misschien bij een omgevingstemperatuur van 10°C...


Wat de klimaatklassen en de koelcapaciteit betreft:
Er is het verschil tussen pensionado's die overwinteren in Portugal, slow travel
en
de werkende camperaar, fast travel in de zomer naar het zuiden met kids.
De verbruikte koelcapaciteit zal bij deze "fast travelers" gezien het aantal deuropeningen en de gemiddelde omgevingstemperatuur toch een 3X meer zijn. Met dezelfde koelkast.

De reviews van de 230V exquist zijn niet zo denderend.
Deurtje van de diepvries en geluid.
Waarom zou je geen beter merk nemen als die kleinere modellen toch heel goedkoop zijn ?
Ik zou zoiets eerder kiezen op basis van de stevigheid, specs en wat ik achteraan zie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

kampo schreef:Sterke verhalen staan nu eenmaal mooi op een forum !
Want met een gemiddeld compressor koelkastverbruik van 30 à 40Ah per dag, + ongeveer 10Ah ? voor de 230V via 12>230V inverter,
voor een kleine compressorkoelkast zal je moeten toveren om dat gedurende 4 dagen uit een 100Ah accu te halen...
Maar het was misschien bij een omgevingstemperatuur van 10°C...
Dat gaat niet lukken zonder zonnepanelen ja, maar dat ga je ook niet redden met een 12V compressorkoelkast met hetzelfde volume.

Als aanvulling heb ik bij mijn eigen projectje meteen de kans waargenomen de vloer onder de koelkast te reinigen (10 jaar geleden) en volledig waterdicht te kitten. De vrijgekomen gasleiding heb ik gebruikt voor het creëren van een gas buitenaansluiting, waar we de afgelopen zomer erg van genoten hebben. Niks lekkerder dan buiten koken! Voordeel ook geen temperatuurstijging in de camper.

Dat allemaal dankzij een 220V koelkast :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

ik denk dat ik maar eens ga kijken wat ik fout doe want bij mij werkt het gewoon en zo te lezen kan dat niet, dus moet er iets verkeerd gaan, ik ga op onderzoek uit en laat het resultaat hier weten, tot dan

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Cee Pee »

Het is te goedkoop Jos en dan kan het volgens sommige niet goed werken :lol3:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

ik vond het anders al duur genoeg voor een koud biertje. :D :cheers:

er was eens iemand die had iets gedaan waarvan iedereen zei dat gaat niet, dat kan niet, dat is onmogelijk, dat is nog nooit gedaan, maar die persoon wist dat allemaal niet en heeft het daardoor toch gewoon gedaan , en zie, het werkte ook nog.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

Oh ja, nog een voordeel a.g.v. de 220V KK.

Aanrecht moest 4cm omhoog om ruimte te maken. Ik sta dus met mijn 1m92 wat minder krom!
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

Ik snap Kampo zijn visie wel. Hij redeneert vanuit zijn vakgebied. Gebaseerd op betrouwbaarheid, esthetica en garantie.
Net de drie dingen, die bij mij en een aantal anderen niet of in ieder geval een stuk minder spelen.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door myway »

Prima verhalen allemaal en dat een 230 huishoud koelkast werkt op een minimaal 800watt omvormer is duidelijk.
Maar ga nou geen verhaal vertellen dat zoiets 4 dagen werkt op een oude 100ah accu.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door ducati 900 »

Hij stond inderdaad in de bijkeuken en het was in de winter dus veel warmer dan 12 graden zal het niet geweest zijn maar toch
draaide de koelkast geregeld.
ik had hem heel "hoog" staan in het vriesvak was het op een gegeven moment -30.
Jammer voor jouw myway maar het werkt gewoon.
En Kampo wat ik op jouw foto van de achterkant zie lijkt wel verdacht veel op de achterkant van mijn koelkastje,
Waarom ik voor deze heb gekozen?
Ik wist niet zeker of het zou werken en ik kon geen andere vinden met deze buitenmaten.
Ik hoefde dus niet het aanrecht te verhogen en verder niet te breken.
Ik heb alleen de lade onder de originele koelkast verwijderd.
Het lawaai valt ook reuze mee, rubbers eronder en nergens laten aanlopen, isoleren dus.

Ik was trouwens best wel tevreden met mijn absorbtie koelkast maar nadat hij een aantal keren op zowel
gas als 220 volt had gewerkt ging de capaciteit achteruit en ja de kinderen wilden wel meer ijs :lol: :lol:

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie