Ideale circulatie warmte koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
metatoon
Berichten: 9690
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door metatoon »

Beste 309t16/ mededenkers

Stel je gaat voor de optie om de koelkast (inventum kv 501) tijdens rijden tevoeden met een omvormer die zonder dikke hh accu ertussen de koelkast moet bedienen.
Hoe ga ik dan te werk wat betreft de aftakking om een relais of syrix te voeden.
Vanaf de startaccu ?Zo ja kan de dynamo (peugeot boxer 2.2 hdi 2009 )dat aan.
De benodigde sterkte van een omvormer lijkt me inmiddels wel duidelijk.
Gr.Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

Hallo Toon.

Dan is het een kwestie van een voldoende dikke kabel voor de plus vanaf de dynamo of startaccu naar de omvormer.
Deze aan beide uiteinden voorzien van een zekering en op een plek bij de omvormer het relais er tussen plaatsen.
De stroom via de min-kant kan via het chassis. Dan is een dikke kabel vanaf de omvormer naar het chassis (bijv. stoel) voldoende.

Voor de dynamo is dit geen enkel probleem. Enige waar je tegen aan kan lopen is de inschakel piekstroom van de compressor van de koelkast.
De kabel moet dus dik genoeg zijn om dit op te vangen. Anders gaat de omvormer even of zelfs permanent in storing.

Grt. Willart
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

EN de plus van de dynamo zit standaard direkt op de plus van de startaccu , dus wel bij stilstand de omvormer of de koelkast UIT, anders heb je na een poos een lege startaccu.

je kan wel via een D+ gestuurd relais de omvormer met de aan/uit knop(relais parallel op de bestaande aan/uit knop ) de omvormer inschakelen, motor stil, kk en omvormer uit

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door kampo »

metatoon schreef:Beste 309t16/ mededenkers

Stel je gaat voor de optie om de koelkast (inventum kv 501) tijdens rijden tevoeden met een omvormer die zonder dikke hh accu ertussen de koelkast moet bedienen.
Hoe ga ik dan te werk wat betreft de aftakking om een relais of syrix te voeden.
Vanaf de startaccu ?Zo ja kan de dynamo (peugeot boxer 2.2 hdi 2009 )dat aan.
De benodigde sterkte van een omvormer lijkt me inmiddels wel duidelijk.
Gr.Toon
Zonder weer helemaal in detail te willen gaan. Bedenk dat zo een Inventum 230V KK oplossing goedkoop lijkt maar het niet is.
Diegene die er tevreden van zijn hebben wel een heel stevige (dus dure) electrische installatie aan boord.
Bovendien moet je een huishoudkoelkast altijd ombouwen bij gebruik in een camper.
Kan je dat ?

Een koelkast daar geniet je van als het heel warm is in je voertuig. Dan draait die wel tot 100%.
Koelen op een niet volautomatische manier gaat al eens lukken maar of je zoiets lang volhoud ?
De inhoud van je koelkast kan aardig in de euro's lopen. Te warm dat is wegsmijten, daar kan je ziek van worden.
Na een 2de keer verdorven eten tijdens 1 verlof, gaat je foefel oplossing op 230V er uit.
En ja er zijn er die het volhouden met de nadelen van een 230V koelkast.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

er zijn er ook die het al tijden volhouden met de voordelen van een hh koelkast en er zijn hele volksstammen die het al deccennia volhouden met de nadelen van een camperkoelkast, , en wat moet er dan zo nodig allemaal omgebouwd worden aan zo,n koelkast om hem geschikt te maken voor een camper?, ben benieuwd.

en etentswaren die te warm geweest zijn moet je weggooien , maar dat geldt voor elke koelkast is dus geen argument ,

en elektraspullen zijn misschien al aanwezig, en ik heb liever dure elektraspullen dan een dure koelkast, die spullen zijn voor meerdere dingen te gebruiken, die kk is alleen maar om je eten te bewaren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door PaulBng »

kampo schreef:Bovendien moet je een huishoudkoelkast altijd ombouwen bij gebruik in een camper.
Is er dan nog wat anders dan condenswater-afvoer en bedrading verstevigen, en vergrendeling?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door kampo »

Goedemorgen Kroppie

Ik heb mijn eigen voorkeur maar ben daar voor de rest neutraal in. Geloof me, ik ken de verschillende koelkast variantes die mogelijk zijn voor toepassing in een camper. Behoefte om mijn eigen systeem op te hemelen heb ik niet. Ik heb de verschillende KK-systemen ook zelf allemaal gehad. Wat mij drijft is het verstrekken van juiste informatie over een bepaalde oplossing.

Juiste informatie over een camper koelkast houdt in dat je naast de voordelen ook de nadelen opsomt. Waarom doe jij dat niet ? Met jou wijze van voorstellen kan de minder ervaren camperaar de indruk krijgen dat het zomaar kan met een 230V huishoudkoelkast in een camper. Ook beseffen velen niet wat het meerverbruik van een 230V KK op de HH accus kost.
Het argument dat iets goedkoop is kan je gebruiken maar je moet het ook hebben over meer autonomie, betere kwaliteit en veiligheid, comfort en gemak van installatie voor de minder ervaren installateur.
Misschien is het allergrootste nadeel daarvan nog het bijkomende veiligheidsrisico dat gepaard gaat met het permanente ingeschakeld zijn van de 230V in een rijdend voertuig. Zeker als de installatie door een minder ervaren hobbyist is uitgevoerd.

Wat de aanpassingen van een 230V KK voor gebruik in een camper betreft, daar hebben we het al meermaals over gehad:
- Oversize omvormer +grote HH accu + voldoende solarpanelen
- Thermostatische spaar schakeling om omvormer aan/uit te automatiseren
- Kondens pan op compressor aanpassen/vastzetten/ombouwen
- KK technische componenten 230V, bedrading en bevestiging verbeteren voor veiligheid.
- KK Interieurindeling eventueel aanpassen en trillingsbestendiger maken
- Stevig deur-vastzetsysteem uitvinden en aanbrengen.
- …

Voor de rest even goede vrienden natuurlijk :cheers:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Mickel Moen »

Ik ondersteun de visie van Kampo.

De discussie komt regelmatig terug en ik blijf het een vreemde discussie vinden.

Wat de beste oplossing is, is maar net wat jouw mogelijkheden en wensen zijn. Een omgebouwde toeringcar met een dak vol met zonnepanelen is weer wat anders dan een ingebouwde VW T5.

Daarbij is het ook nog maar net wat je wensen zijn in campergedrag. Wil je altijd vrij kunnen staan of zoek je meestal een paal op.

Primair is het dus een prioriteitenlijstje te maken en goed inzicht te hebben in het verbruik.

Voor mij is de ideale koeler een compressor koelbox, maar als iemand anders vanwege de prijs in een hh-koelkast de oplossing heeft gevonden, ook OK natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 21 jan 2018, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door PaulBng »

Helder.
Ik heb een Victron 800 multi. Kan tijdelijk 1600 leveren.
Hij kijkt om de zoveel tijd of hij wel nodig is
Blijft dus wat mods aan de kk zelf over...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

:-B :cheers: :cheers: , zullen we er nog 1 koud zetten voor straks?, nou vooruit :cheers:
tja als dat bij jou allemaal nodig was, had je de waarschijnlijk de verkeerde koelkast.(zeker een dure?) :D
rammelen doet een echte koelkast ook hoor zit geen verschil in die rekjes, condens afvoer?slangetje naar buiten en ook klaar
het ombouwen bestond bij mij uit het monteren buiten de koelkast van een mechanische koelkastthermostaat en het vastlijmen van de capillair in de koelkast met een dotje kit, klaar.
en dat inbouwen van die thermostaat is niet eens noodzakelijk als je de omvormer constant aan hebt staan.

en een stevig automatisch vergrendel systeem aanbrengen moet vaak bij die camper koelkasten ook , want dat is origineel toch een onhandig gammel zooitje

maar het is maar net waar je genoegen mee neemt, bij mij moet het probleemloos werken , mag weinig kosten en hoeft helemaal geen luxe uitstraling te hebben, hoef ik er ook niet zuinig mee te doen, gewoon gebruiken waarvoor het bedoeld is

en t.s vroeg of ie met een omvormer op de dynamo aangesloten kon worden, en daar gaf ik antwoord op.

en in nederland lopen gelukkig minder beren op de weg dan in brussel denk ik . :)

nou weer genoeg geleuterd.

:cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

Ieder zijn ding toch?

Ik stoei graag met elektronica en autotechniek. Wij zien het als een sport om ons oude vertrouwde mobiele huisje draaiende te houden en te verbeteren naar onze wensen zonder inschakeling van welk bedrijf dan ook. Om de kosten te drukken en omdat ik gewoon alles zelf wil doen of leren te doen. Zelfs mijn APK-keuringen zijn gratis :wink:

De originele nog steeds functionerende absorptie KK schoot gewoon tekort bij hoge temperaturen. Om die reden vaak voedsel weg moeten gooien. Nu parkeer ik de camper zelfs in de volle zon gedurende een paar uren, omdat ik weet, dat de koelkast het aankan.

De tijd zal het leren of overgang op een 220V KK verstandig geweest is. Voor als nog na 10.000km gewoon tevreden. Ik lig er ook niet van wakker, als hij na drie jaar vervangen moet worden. Die 90 liter inhoud en altijd die koude temperatuur voor 180 euro en wat uurtjes knutselen maakt een hoop goed.

Over de vergrendeling: ik heb het originele bruine Electrolux mechanisme overgezet op de Inventum en werkt precies zoals vroeger.
Palletje past precies in de opening, waar het scharnier inkomt bij deurscharnierkantwisseling (leuk puzzelwoord)
Laatst gewijzigd door 309T16 op zo 21 jan 2018, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

309T16 schreef:Ieder zijn ding toch?

Ik stoei graag met elektronica en autotechniek. Wij zien het als een sport om ons oude vertrouwde mobiele huisje draaiende te houden en te verbeteren naar onze wensen zonder inschakeling van welk bedrijf dan ook. Om de kosten te drukken en omdat ik gewoon alles zelf wil doen of leren te doen. Zelfs mijn APK-keuringen zijn gratis :wink:
bij mij ook leuk he, en de keurmeester vind dat ik strenger ben dan hij/nodig, ook leuk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Oppad »

In de discussie over het toepassen van verschillende typen koelkasten mis ik nog info over het item: klimaatklasse.
Bij de specificaties zie ik klasse N (16-32 graden) zowel als SN (10-32 graden) langskomen.
De leveranciers waarschuwen dat een koelkast die bv. in een schuur wordt geplaatst een klasse SN moet hebben.
Men stelt zelfs dat de garantie vervalt als de koelkast in een te koude omgeving wordt opgesteld.
Niet duidelijk is of dit allen bij ingeschakelde koelkast relevant is.
Daarnaast zal het in menige schuur in de winter aanzienlijk kouder dan 10 graden zijn.
Een camper wordt toch ook vaak in dergelijke omstandigheden gebruikt/opgesteld.
Overigens heeft de absorpsie koelkast van Dometic ook klimaatklasse SN en zal het in een wintersportgebied achter
de koelkast wellicht ook flink afkoelen.
Nu wordt de soep meestal niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en/of ervaringen

Martien
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

Wel eens over nagedacht ja.
Dan komt de vraag ja of een huishoud-KK uit Spanje niet beter zou zijn?
Hebben die een betere isolatie of alleen een op een warmer klimaat afgesteld koelsysteem?
Ik verwacht het laatste.
Plaats reactie