Ontkalken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Ontkalken



Bericht door Arie55 »

Een goede zet om citroenzuur bij een natuur site te bestellen. De laatste keer dat ik de leidingen gereinigd heb, nu een paar maanden terug, heb ik flink wat citroenzuur in de tank (100L) gemikt. Zoiets als de genoemde mengverhouding. Daarvan heb ik zeker 25L doorgepompt en (achteraf) weken laten staan. Toen weer een zut doorgepompt. Heb toen de tankdop geopend en flink met een hand in het water gewappert. Weer een hele tijd laten staan. Wat me een keer opviel dat er een keer groenig water uit kwam. Dat verwonderde me behoorlijk, want ik dacht dat het wel mee zou vallen. Toen nog wat doorgepompt en alles weg laten lopen. De tank heb ik toen met een wisser het water naar het putje geleidt. De camper staat ietswat voorover. De tankdop (binnen) een tijd eraf gelaten zodat de tank ook kon drogen. Pas onlangs de dop er weer op gedraaid. De wanden voelden droog en stroef aan.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Ontkalken



Bericht door bertt »

Zag net dat als ik 3 kg bestel het € 5 per kg is, dat maar gedaan, is het meteen voor 3 keer (3 jaar) :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Ontkalken



Bericht door metatoon »

Vraagje aan bertt
Werkt dat veevoederzout ook tegen sneeuw/ijs .
Trouwens goeie tip dat tegen onkruid.Hoewel ik liever de term gebruik ongewenste planten maar dat terzijde.
Gr.Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Ontkalken



Bericht door bertt »

Toon,

Ik dacht niet dat het woord onkruid gebruik had :wink: . Het is zout dus zal volgens mij ook een hekel aan sneeuw en ijs hebben denk ik.

Bert

Ik heb een groot erf met waal steentjes, dacht ik doe de eerste keer om te proberen en deed het niet fanatiek en zou het nog een keer doen, maar is voorlopig niet nodig, ook mos verdwijnt.
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Ontkalken



Bericht door janmetdoka »

MAfbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 1:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ontkalken



Bericht door Kroppie »

Arie55 schreef:Een goede zet om citroenzuur bij een natuur site te bestellen. De laatste keer dat ik de leidingen gereinigd heb, nu een paar maanden terug, heb ik flink wat citroenzuur in de tank (100L) gemikt. Zoiets als de genoemde mengverhouding. Daarvan heb ik zeker 25L doorgepompt en (achteraf) weken laten staan. Toen weer een zut doorgepompt. Heb toen de tankdop geopend en flink met een hand in het water gewappert. Weer een hele tijd laten staan. Wat me een keer opviel dat er een keer groenig water uit kwam. Dat verwonderde me behoorlijk, want ik dacht dat het wel mee zou vallen. Toen nog wat doorgepompt en alles weg laten lopen. De tank heb ik toen met een wisser het water naar het putje geleidt. De camper staat ietswat voorover. De tankdop (binnen) een tijd eraf gelaten zodat de tank ook kon drogen. Pas onlangs de dop er weer op gedraaid. De wanden voelden droog en stroef aan.

Arie
waarom is bestellen bij een natuursite goede set/beter, citroenzuur is citroenzuur.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Ontkalken



Bericht door metatoon »

Inderdaad bertt jij gebruikte het woord onkruid niet ,kwam in deze topic voor had in mijn kop
hangen dat jij het was.niet dus :oops:
Jan:
Slakken bestrijd ik met loopeenden. Mooie beesies goed tam te krijgen.
Een fluitje .en het spul komt aanlopen.
Dank voor antwoord.
Gr.Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ontkalken



Bericht door Peter LMC »

Als ik die reactie's allemaal lees over het schoonmaken en ontkalken van
bv je watertank wordt ik bijna bang.
Ik zal bij die tank van mij dan ook maar een keertje de dop afschroeven en kijken hoe het
met de vervuiling daarbinnen is.
Ik heb mijn Camper meer dan 13 jaar en nog nooit in die tank gekeken of iets schoongemaakt. :oops:
Wie weet groeien er wel waterplanten in.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ontkalken



Bericht door Kroppie »

wat niet weet wat niet deert. ::S

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ontkalken



Bericht door isoplus »

Ik vrees dat de inhoud van je vuilwatertank iets minder is, tenminste als er regelmatig vette vaat in afgespoeld is :thumbup:
Waarschijnlijk valt het wel mee anders had je wel eens een verstopte afvoer kraan gehad.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ontkalken



Bericht door myway »

Een tijdje geleden bij iemand in de watertand gekeken en de vraag gesteld of het de vuilwatertank was, o nee daar hangt een dompelpomp met een metalen slangklem er aan.
Ah bah.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Ontkalken



Bericht door Marco Polo »

Klein dingetje.
Zilver bollen en citroenzuur willen niet samen.
Laatst een keer een klein misverstandje gehad op een Duits forum. Kieperde iemand citroenzuur in een tank waar hij ook al van die zilverbollen in had zitten. Werdt de zooi nog groter in plaats van schoner

Maar bij ons zijn die dingen niet echt gebruikelijk geloof ik!?
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Ontkalken



Bericht door awaza »

Ik heb de zilverbollen (Pation) wel een aantal jaren (ca. 5 jr) gebruikt.
Waren dit jaar moeilijk in NL te krijgen, kijk komend jaar naar iets anders uit.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ontkalken



Bericht door myway »

Lees dan eens de test die de NKC heeft gedaan begin dit jaar.
Daar kwam als beste uit, het zuivering systeem waar ik eerder in dit topic een link van gaf.
Dat is natuurlijk niet te vergelijken met middeltjes om toe te voegen aan het water, waarvan hadex overigens als beste van uit de bus kwam.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Plaats reactie