Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door pepon »

De bandenboer wist ook niet dat het kon, had dit ook nog nooit meegemaakt.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door Zwerfleeuwen »

Wij hadden dit probleem al voordat de twee nieuwe band voor vervangen waren. Dus ik denk niet dat het probleem in zit.

Moet wel zeggen dat we deze camper nu bijna 6 jaar hebben, en we hadden hem nog nooit uitgelijnd. Toen we dat (na aanraden van de garage) hebben gedaan, bleek er een flinke afwijking was. Dat was dus ook de oorzaak dat onze voorbanden met maar 1 jaar en 10000 km al totaal versleten waren. In ieder geval geleerd dat we de camper iedere keer met de aanschaf van nieuwe banden, ook laten uitlijnen...
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door EasyBee »

"Dat was dus ook de oorzaak dat onze voorbanden met maar 1 jaar en 10000 km al totaal versleten waren."

Dat had je in je topicstart ook wel even kunnen vermelden. Dan waren een aantal deskundigen misschien wel veel eerder al op dit probleem gekomen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door Kroppie »

en in die 10000km nooit eens naar de banden gekeken, vreemd, waar nog meer niet naar?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door Digiwalker »

Bij veel mensen is het kijken naar een band niet direct duidelijk dat er wat aan kan mankeren. Hiervoor is een bepaalde basis kennis nodig. Als je je niet kan inleven met deze mensen moet je ze ook niet afkammen.
Technische kreten als tripods en homokineten is voor hen geen gesneden koek, dus probeer wat meer compassie te tonen.
Voorts begrijp ik niet hoe een camper kan schommelen met een defecte tripod.

Overigens blijkt de kans dat een fabricagefout op treed al zo groot te zijn dat binnen een halve dag al een ervaringsdeskundige zich heeft gemeld.

:cry:
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door hathi »

Daar rijd al lang weer iemand mee rond,nieuwe andere gaat net zo snel,en maakt betere Indruk,om,de Band de schuld te geven?
Hans
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door Bas vd laar »

Als het aan de tripods ligt dan merk je dat wanneer de camper optrekt, wanneer er kracht op de assen komt dus.
Als hij niet meer trilt wanneer je de camper laat rollen, dus koppeling in en laten rollen, dan weet je dat het aan de tripods ligt.
Blijft hij trillen dan ligt het ergens anders aan.

Het kan ook zijn dat de naaf ( het midden van de velg ) groter is dan het midden waar de velg op gezet wordt, op deze manier zit het wiel dan niet precies in het midden, de wielbouten moeten het wiel dan centreren maar dat lukt soms niet helemaal.
Ik had laatst een camper die dit ook had, de bandenboer heeft toen de wielen er weer af gehaald, op het oog gecentreerd en weer gemonteerd, toen was het over.
Dit kun je ook zelf doen.Draai de wielbouten kruislings aan, niet een voor een vast, maar steeds de tegenoverliggende bout een stukje vaster.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door @3 »

Achterbanden.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door travelscout »

Hobbelen jullie op de rotatiesnelheid van de wielen?
Paul.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door gjvonk »

Als het naafgat in de velg groter is dan de naafdiameter, vraag ik mij af of er dan wel de juiste velgen gemonteerd zijn. Bij lichtmetalen wielen kun je in zo'n geval met naaf opvul ringen werken. Bij staal weet ik niet of dat ook zo werkt. Ik heb pas nieuwe velgen laten monteren en echt net zo lang gezocht tot ik de juiste diameter van het naafgat had. Dat is b.v. voor mijn 'Sevel Maxi/Heavy telg' 78,1 mm. Het naafgat in het wiel past daarmee exact over de wielnaaf.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door @3 »

Ondanks dat het naafgat groter zou zijn wordt het wiel door de wielbouten alsnog gecentreert.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door Bas vd laar »

@3

Dat zou je zeggen, had laatst een Boxer die dit probleem had, wielbouten waren niet conisch en naafgat was groter.
Die hobbelde dus ook
arli
Berichten: 649
Lid geworden op: di 20 mar 2007, 12:09
Locatie: weg gehaald

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door arli »

@3 schreef:Ondanks dat het naafgat groter zou zijn wordt het wiel door de wielbouten alsnog gecentreert.
kan je niet van uitgaan.
Er zijn dunne kunststof vulringen te koop om ruimte op te vullen.
Deze centreerd ook.
Dat de wielbouten centreren daar kan je niet automatisch van uit gaan.
Ik heb het ook gehad met lichtmetalen velgen. Gat iets groter dan naaf en zoeken en zoeken niets gevonden.
Toen andere garage en die wist het meteen en lost het ook zo op.

Dit terwijl ik redelijk technisch ben. . . .
verwijderd
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Camper hobbelt bij snelheid 60/70 km



Bericht door gjvonk »

Waarom zou een mega producent als Sevel anders moeite doen om het naafgat van hun standaard stalen velgen precies te laten passen op de wielnaaf? Waarom zouden er anders naaf centreerringen bestaan?

Zijn deze laatsten overigens ook toepasbaar bij stalen velgen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Plaats reactie