Hefbed niet meer omhoog?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
stefaank
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 21:51
Locatie: zedelgem belgië

Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door stefaank »

Goedemorgen,

Ik vroeg me af of er iemand een oplossing weet of al had meegemaakt dat het hefbed niet meer omhoog kan,
Kan je dit ergens manueel omhoog draaien,zoals bvb een heki dakkoepel met de noodzwengel?
Vergeten te vragen aan de dealer,ik zou ook kunnen bellen....maar liever praktische info van collega's!
We rijden met MC louis.
Enkel voor zou er ooit eens....
Groeten,stefaan
Gebruikersavatar
bertkuip
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 20 jan 2008, 20:50
Locatie: Drenthe

Re: Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door bertkuip »

Gelukkig nog nooit meegemaakt dat het hefbed haperde in onze campers tot nu toe. Het elektrische rolluik van de voorruit kan wel met een zwengel mechanisch worden bediend. Maar hoe het met het hefbed zit? Ik vrees dat het dan sleutelen wordt...... Ben benieuwd wat er aan reacties en oplossingen komt.
Veel camperplezier
Bert.

-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
famdebree
Berichten: 287
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 13:38
Locatie: Soesterberg

Re: Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door famdebree »

Toevallig vorige week meegemaakt in onze net aangeschafte nieuwe (tweedehands) camper. Natuurlijk ben je ff aan het testen met alles, dus ook met het elektrische hefbed. Nou vond ik al dat het niet zo mooi aansloot tegen het plafond. Volgens foto's die ik had gezien moet het hefbed mooi binnen een randje vallen, maar bij ons was er een kier van een paar centimeter. Jammer, want dat scheelt ook weer stahoogte. Ons hefbed zit namelijk boven de dinette.

Maar goed: na het testen wilde het bed niet meer omhoog en hing ook een tikje scheef. Nagevraagd bij de dealer waar we de camper hebben gekocht, en die zij dat je een elektrisch hefbed eigenlijk alleen moet gebruiken als de auto waterpas staat. Anders kan het bed in storing gaan. Oplossing in ons geval: in het bijbehorende boek van de camper staat hoe je via de afstandsbediening het systeem kunt resetten door de "omhoog"en "naar beneden" knop tegelijk in te drukken. Dan gaat het bed helemaal naar beneden. Vervolgens kun je het weer omhoog doen. En ja, dat werkte! En daarna sloot het bed ook weer goed aan zoals ik het op de foto's had gezien. Wij waren blij.
Wij reizen rond in een Carthago Chic C-line T-Plus 4.8H van 2013
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door vmax »

waar staat dat ts een elec. hefbed heeft?? :-?
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
stefaank
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 21:51
Locatie: zedelgem belgië

Re: Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door stefaank »

Het gaat inderdaad over een electrische hefbed,stond niet in de tekst.
Ik vraag me af of je dit manueel op een of andere manier omhoog krijgt...
Grtn,st
Gebruikersavatar
stevebegois
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 12 aug 2016, 20:20

Re: Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door stevebegois »

1 keer meegemaakt met de camper van mijn vader. Onder de kant/wandkastje waar de "motor" zit, was toen een plastic plaatje. Nadat dit er af was zag ik aan de binnenkant een bout zitten. Mbv een verlengde rakjak kreeg ik toen (heel de vakantie!) het bed op en neer. Wel een serieus werkje.
PS: elektronica van het bedieningspaneel was blijkbaar stuk.
Fiat Miller Illinois
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door gjvonk »

'...en die zei dat je een elektrisch hefbed alleen moet gebruiken als de wagen waterpas staat.' Is dat echt zo of is hij toevallig ook dealer van een automatisch leveler systeem?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
famdebree
Berichten: 287
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 13:38
Locatie: Soesterberg

Re: Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door famdebree »

gjvonk schreef:'...en die zei dat je een elektrisch hefbed alleen moet gebruiken als de wagen waterpas staat.' Is dat echt zo of is hij toevallig ook dealer van een automatisch leveler systeem?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Geen idee of het echt zo is, maar hij is in elk geval géén dealer van leveler systemen.
Wij reizen rond in een Carthago Chic C-line T-Plus 4.8H van 2013
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door gjvonk »

Ik zou het n.l. wel bijzonder en ook lastig vinden dat een elektrisch hefbed alleen werkt als de wagen waterpas staat.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
stefaank
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 21:51
Locatie: zedelgem belgië

Re: Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door stefaank »

Na jullie antwoorden ben ik even gaan rondkijken ,en ja wat ik dacht dat een veruchtingsgat in de kast was,
Bleek een koker te zijn met een bout erin,wellicht om het bed manueel op en neer te draaien.
...gevonden....
Dank voor de info!

Grtn,st
Bijlagen
IMG_20171115_000402.jpg
IMG_20171115_000402.jpg (238.67 KiB) 8175 keer bekeken
IMG_20171114_235659.jpg
IMG_20171114_235659.jpg (180.75 KiB) 8174 keer bekeken
Gebruikersavatar
railsailer
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 17:43
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door railsailer »

Camper vrienden,
Het is al een oud draadje,maar ook ik heb moeilijkheden met het hefbed.
Het schuimspaan zorgt ervoor dat het bed stroef gaat lopen (wringen) en zo meer weerstand geeft,bij mij is het motortje denk ik maar net sterk genoeg om het bed omhoog te krijgen,naar beneden gaat veel beter,echter als het wat scheef staat weerstand en spreekt beveiliging aan,als ik dan aan de lage kant iets til gaat het goed.omhoog gaat het bed heel traag,en soms stopt het,dan moet ik resetten door met de sleutel de stroom eraf halen en weer aanzetten.de accu is goed,de bekabeling ook.
Het bed ondervind ook veel weerstand,omdat de gordels glijden over kunststof blokjes 4stuks die een bocht van 90 graden moeten maken waar ook nog een schroefgat in zit voor montage .al met al veel weerstand. Nu een beetje verbeterd door de blokjes EN de gordel in te spuiten met siliconen spray,ook de asjes in de zijkant gesmeerd.een en ander loopt nu een stuk soepeler en de beveiliging spreekt minder aan.oplossing zou kunnen zijn om de glijblokjes te vervangen door gelagerde rolletjes
Dus minder weerstand
Het betreft een Chausson Sweet mini welcome 95
Grot rail
Het is nu een mini geworden
Bravo45
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 05 aug 2020, 0:14

Re: Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door Bravo45 »

Bij het resetten ging 1 kant van het hefbed omhoog. Dus waterpas gezet met levels en ja gelukt, de andere kant ging ook omhoog.
Bedankt voor de tips, weer wat geleerd.
Sawir
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 13:03

Re: Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door Sawir »

Mijn afstandsbediening van het hefbed geeft een piep, althans, het verdeelkastje, een zwart kastje waarvan er een draad naar de afstandsbediening gaat en twee andere naar de motortjes. Dit kastje geeft een piep en er gebeurd niets, iemand ideee ?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hefbed niet meer omhoog?



Bericht door Bas vd laar »

accu te zwak?
Plaats reactie