startblokkering verwijderen
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 25 jun 2008, 20:37
- Locatie: Dronten
startblokkering verwijderen
Beste mensen wie kan mij op een eenvoudige manier vertellen hoe ik te werk moet gaan. Omdat ik de motor radiateur en de airco radiateur moet vervangen wil ik tegelijkertijd mijn startblokkering verwijderen. Nu heb ik ruimte en kan ik er makkelijk bij komen, in het verleden al een paar keer problemen gehad met de onderbreker. Ik heb al veel hier gelezen en begrijp dat je met een hamer en bijtel de breek boutjes ? moet verwijderen en dan de + draad moet bevestigen aan het magneet ventiel.
Moet ik dan het gehele zwarte kastje er af slopen (op een nette manier) en zie ik dan boven op de magneet ventiel een aansluiting voor de + draad? De twee overige draadjes moet ik dan verwijderen achter de meterklok van het ( sleutel ) lampje .
Het gaat om een Fiat Ducato 2.8 i.d.T.D van 2001
Met groet Dirk
Moet ik dan het gehele zwarte kastje er af slopen (op een nette manier) en zie ik dan boven op de magneet ventiel een aansluiting voor de + draad? De twee overige draadjes moet ik dan verwijderen achter de meterklok van het ( sleutel ) lampje .
Het gaat om een Fiat Ducato 2.8 i.d.T.D van 2001
Met groet Dirk
Laatst gewijzigd door vanwoerden op ma 23 okt 2017, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: startblokkering verwijderen
handig als we weten welke camper/voertuig het over gaat.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 25 jun 2008, 20:37
- Locatie: Dronten
Re: startblokkering verwijderen
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: startblokkering verwijderen
lang geleden eens toegepast op mijn surfbus dewelke al 5 jaar verkocht is. (dus werkgang kan iets afwijken)
Van die volgens mij 3 draden dat er toekomen is 1 de plus. Die moet je al vinden.
Dan met een schroevendraaier de linkse hoek af slopen. (kan mij vergissen) Achter die metalen plaat zit een printje aan de spoel gesoldeerd. Dat printje sloopt je ook waarna je een draadje aan de spoel soldeert en goed lijmt met lijm silicone tegen breken.
Maar kan je niet naar een dieselcenter bellen om te vragen of ze nog een gewone dieselklep hebben zonder al die anti diefstal gebeuren? Ik denk dat het is.
Van die volgens mij 3 draden dat er toekomen is 1 de plus. Die moet je al vinden.
Dan met een schroevendraaier de linkse hoek af slopen. (kan mij vergissen) Achter die metalen plaat zit een printje aan de spoel gesoldeerd. Dat printje sloopt je ook waarna je een draadje aan de spoel soldeert en goed lijmt met lijm silicone tegen breken.
Maar kan je niet naar een dieselcenter bellen om te vragen of ze nog een gewone dieselklep hebben zonder al die anti diefstal gebeuren? Ik denk dat het is.
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: startblokkering verwijderen
Op de 2.8 i.d.TD. zit een Code-1 startblokkering.
Links onder het dashboard zit de controle unit (gele doos)
Rondom het contactslot zit een ringantenne die reageert op een chip in de sleutel.
Op de elektrische klep op brandstofpomp, in een zwart kastje, zit een printplaatje met de besturing die de klep vrijgeeft.
Helaas wordt de werking van dit systeem na verloop van tijd onbetrouwbaar.
Dus tijd om de blokkering te verwijderen.
Gereedschap: hamer, beitel (ca 40 cm lang), kleine schroevendraaier, soldeerbout, kabelverbinder, krimpkous, kit.
Werkwijze:
1 Accupool los halen
2 Stekkerverbinding van de kabel naar de brandstofpomp loshalen. (3 aderige kabel)
2 De plastic achterkant van het zwarte kastje op de brandstofpomp rondom voorzichtig los kappen met de beitel.
De achterkant gaat in zijn geheel los en de breekbouten kunnen blijven zitten.
Aan de achterkant voel je een zachte kit-achtige laag waar een printje in zit gegoten.
3 Deze kit met een kleine schroevendraaier rondom bij de rand lossteken.
4 Printje er uit wippen, let op dat de draadje naar de magneetklep niet afbreekt.
5 Dit draadje los solderen van het printplaatje.
6 Deze draad doorverbinden/solderen aan de inkomende draad waar de spanning via het contactslot wordt geschakeld, de oranje /zwart draad.
(wel even van te voren meten of dit ook de juiste is)
zwart= massa,
grijs/groen = vrijgave vanuit startblokkering,
oranje/zwart = 12 volt voeding vanuit contactslot via zekering 1 en veiligheidsventiel.
De zwarte en grijs/groene draad afisoleren, deze zijn niet meer nodig.
7 De achterkant van het zwarte kastje bij de brandstofpomp dichtkitten, zodanig dat de soldering niet kan breken door trillingen op de overgang van vast naar flexibel.
8 Accupool weer vast maken.
Vervolgens nog de stekkers van de startonderbreker, het gele kastje onder het stuur/dashboard loskoppelen.
Dan brand het gele lampje met de sleutel op het dashboard ook niet meer
Klus geklaard.
Links onder het dashboard zit de controle unit (gele doos)
Rondom het contactslot zit een ringantenne die reageert op een chip in de sleutel.
Op de elektrische klep op brandstofpomp, in een zwart kastje, zit een printplaatje met de besturing die de klep vrijgeeft.
Helaas wordt de werking van dit systeem na verloop van tijd onbetrouwbaar.
Dus tijd om de blokkering te verwijderen.
Gereedschap: hamer, beitel (ca 40 cm lang), kleine schroevendraaier, soldeerbout, kabelverbinder, krimpkous, kit.
Werkwijze:
1 Accupool los halen
2 Stekkerverbinding van de kabel naar de brandstofpomp loshalen. (3 aderige kabel)
2 De plastic achterkant van het zwarte kastje op de brandstofpomp rondom voorzichtig los kappen met de beitel.
De achterkant gaat in zijn geheel los en de breekbouten kunnen blijven zitten.
Aan de achterkant voel je een zachte kit-achtige laag waar een printje in zit gegoten.
3 Deze kit met een kleine schroevendraaier rondom bij de rand lossteken.
4 Printje er uit wippen, let op dat de draadje naar de magneetklep niet afbreekt.
5 Dit draadje los solderen van het printplaatje.
6 Deze draad doorverbinden/solderen aan de inkomende draad waar de spanning via het contactslot wordt geschakeld, de oranje /zwart draad.
(wel even van te voren meten of dit ook de juiste is)
zwart= massa,
grijs/groen = vrijgave vanuit startblokkering,
oranje/zwart = 12 volt voeding vanuit contactslot via zekering 1 en veiligheidsventiel.
De zwarte en grijs/groene draad afisoleren, deze zijn niet meer nodig.
7 De achterkant van het zwarte kastje bij de brandstofpomp dichtkitten, zodanig dat de soldering niet kan breken door trillingen op de overgang van vast naar flexibel.
8 Accupool weer vast maken.
Vervolgens nog de stekkers van de startonderbreker, het gele kastje onder het stuur/dashboard loskoppelen.
Dan brand het gele lampje met de sleutel op het dashboard ook niet meer
Klus geklaard.
Laatst gewijzigd door Marinus op di 24 okt 2017, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: vr 16 feb 2007, 0:53
- Locatie: Enkhuizen
Re: startblokkering verwijderen
Wij hebben een Hymer uit 1995 op een fiat ducato onderstel.
Toen wij hem in 2002 kochten kregen wij er van de eigenaar maar een sleuteltje bij van de startblokkering.
Dit sleuteltje zijn we na 2 jaar tot onze schrik kwijt geraakt op straat en hebben het niet meer terug gevonden.
Een nieuw sleuteltje was geen optie omdat wij geen voorbeeld of nummer hadden.
Toen hebben we een bedrijf, dat gespecialiseerd is in alarminstallaties voor auto's gevraagd of zij de blokkering eraf konden halen. De eigenaar van dit bedrijf zei, dat hij zich daar niet aan wilde wagen omdat de mogelijkheid bestond, dat de auto helemaal niet meer zou starten.
Toen hier in Enkhuizen een duizendpoot in autoreparaties gevraagd. Hij kwam met een hamer en ander gereedschap. Het ging er hevig aan toe, maar .......na enige tijd startte de auto. Ik mocht hem niet uitzetten en reed achter hem aan naar zijn garage, waar hij de zaak in orde heeft gemaakt en de blokkering heeft gesloopt. Daarna hebben we er een "normaal" alarm met startonderbreking op laten zetten.
Die hamer is dus een noodzakelijk stuk gereedschap.
Vriendelijke groet, veel succes pas op wat je doet.
Henny Reese
Toen wij hem in 2002 kochten kregen wij er van de eigenaar maar een sleuteltje bij van de startblokkering.
Dit sleuteltje zijn we na 2 jaar tot onze schrik kwijt geraakt op straat en hebben het niet meer terug gevonden.
Een nieuw sleuteltje was geen optie omdat wij geen voorbeeld of nummer hadden.
Toen hebben we een bedrijf, dat gespecialiseerd is in alarminstallaties voor auto's gevraagd of zij de blokkering eraf konden halen. De eigenaar van dit bedrijf zei, dat hij zich daar niet aan wilde wagen omdat de mogelijkheid bestond, dat de auto helemaal niet meer zou starten.
Toen hier in Enkhuizen een duizendpoot in autoreparaties gevraagd. Hij kwam met een hamer en ander gereedschap. Het ging er hevig aan toe, maar .......na enige tijd startte de auto. Ik mocht hem niet uitzetten en reed achter hem aan naar zijn garage, waar hij de zaak in orde heeft gemaakt en de blokkering heeft gesloopt. Daarna hebben we er een "normaal" alarm met startonderbreking op laten zetten.
Die hamer is dus een noodzakelijk stuk gereedschap.
Vriendelijke groet, veel succes pas op wat je doet.
Henny Reese
Wij genieten van onze Hymer B534, bj.1995
We kochten hem op 14 Februari 2002 en noemen hem sindsdien liefdevol "VALENTIJN"
We kochten hem op 14 Februari 2002 en noemen hem sindsdien liefdevol "VALENTIJN"
Re: startblokkering verwijderen
Voorbeeld van het kastje van de startblokkering.
Weliswaar een andere pomp maar hetzelfde kastje.
Weliswaar een andere pomp maar hetzelfde kastje.
- Bijlagen
-
- Startblokkering.jpg (53.25 KiB) 2177 keer bekeken
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 25 jun 2008, 20:37
- Locatie: Dronten
Re: startblokkering verwijderen
Marinus,
Bedankt voor je duidelijke uitleg en foto.
Ik ga zelf aan de klus dan leer ik ook weer wat.
Nog wel een vraag aan jou.
Omdat ik alle radiateurs er uit heb liggen had ik het idee om de gehele afsluiter er uit te halen en vervolgens op mijn gemak de blokkering op de werkbank te demonteren.
Is dat een mogelijkheid en kan ik zonder problemen de unit er uithalen of is dat te ingewikkeld?
Met groet Dirk
Bedankt voor je duidelijke uitleg en foto.
Ik ga zelf aan de klus dan leer ik ook weer wat.
Nog wel een vraag aan jou.
Omdat ik alle radiateurs er uit heb liggen had ik het idee om de gehele afsluiter er uit te halen en vervolgens op mijn gemak de blokkering op de werkbank te demonteren.
Is dat een mogelijkheid en kan ik zonder problemen de unit er uithalen of is dat te ingewikkeld?
Met groet Dirk
Re: startblokkering verwijderen
Als je het verwijderen van de startblokkering "op de werkbank" wilt doen dan moet je wel de gehele brandstofpomp van het motorblok demonteren.
Ik denk niet dat dit iets is wat je wilt doen.
Ik denk niet dat dit iets is wat je wilt doen.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 25 jun 2008, 20:37
- Locatie: Dronten