momentsleutel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: momentsleutel



Bericht door ducati 900 »

Free2be schreef:Banden tisten die je wielen vast schieten met 'n pneumatische sleutel en geen momentsleutel gebruiken, ik wil ze niet te eten geven! Als je onderweg 't wiel eraf wil krijgen, kom je wel eens tot verrassingen te staan.
Die werken vaak wel met een momentsleutel hoor, een gekleurde dop van ongeveer 20 cm lang.
Ik heb op deze computer geen afbeelding meer hij staat ook nog wel ergens op het forum.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: momentsleutel



Bericht door @3 »

Joske schreef:Als je alleen een momentsleutel wil gaan gebruiken als je de wielen gaat vervangen (één x in de ? jaar) zou ik na een lekke band de bouten goed vast zetten en dan even langs een garage rijden om het juiste aanhaalmoment te controleren.
De garage dient ze dan wel eerst los te nemen en opnieuw vast te zetten.
gjvonk schreef:Ik krijg nog een setje wielsloten en het gaat mij ook om het verplichte natrekken na 100 km als de wielen er af geweest zijn.
Verplicht? Door wie?
Wanneer je het pasvlak van de wielen én astap goed schoonmaakt en nergens mee insmeert is natrekken niet noodzakelijk en zeker niet verplicht.
Wil je goed natrekken dan is eerst losnemen een vereiste en daar schiet je dan dus niets mee op. (In de zin van het traditionele 'natrekken')
Kroppie schreef:en VOOR het monteren van lichtmetalen wielen , de centreerranden invetten met kopervet
Beter is daarvoor een keramische pasta te gebruiken. Het koper in kopervet bevordert de elektrolytische corrosie tussen de verschillende metalen. Het gevolg is dat het wiel alsnog muurvast komt te zitten.
Kroppie schreef:en ter voorkoming van kromtrekken is een schoon en roestvrij  aanlegvlak belangrijker dan de pijnlijk gelijke spanning van de bouten
Niet om het kromtrekken tegen te gaan maar wel het loslopen van de wielen.
Ehhm ... het kromtrekken is vaak wel het gevolg van ongelijk aanhalen der wielbouten. Al helpt een schoon pasvlak natuurlijk wel. En natuurlijk een goed, schoon en gangbaar schroefdraad.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: momentsleutel



Bericht door Tec »

En met een luchtsleutel een torsiestaaf met het geschikte moment gebruiken.
Voorbeeld van een torsiestaaf maar voor een camper is een zwaardere nodig.
https://www.autogereedschap.com/a-27292 ... -90nm-1-2/
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: momentsleutel



Bericht door Kroppie »

en zo word het nog een hele wetenschap om een paar wielen op een goede manier te monteren, laat iedereen eruitpikken wat hij/zij nodig vind.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: momentsleutel



Bericht door Meine »

Ja inderdaad, ik ga maar voor de kruissleutel i.c.m. wat gevoel en wat gezond verstand.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: momentsleutel



Bericht door gjvonk »

Kroppie schreef:en VOOR het monteren van lichtmetalen wielen , de centreerranden invetten met kopervet o.i.d. want je zal de 1e niet zijn die na een tijdje tot de ontdekking komt dat ie de wielen er niet afkrijgt ondanks dat alle bouten eruit zijn , dan zitten ze door regen, pekel e.d kompleet vastgeroest.

jos
Ook dat deed het bedrijf waar ik geweest ben, dus daar maak ik mij geen zorgen om.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: momentsleutel



Bericht door gjvonk »

Gobert schreef:Dan zou ik een kwaliteitssleutel kopen. Gewoon een goed merk.
Heb je voorbeelden wat dan een goed merk is en aan welke prijzen ik dan moet denken? Daar krijg ik maar heen hoogte van en van reviews word ik ook niet wijzer.

Wat betreft natrekken: bij alle auto's die ik tot nu toe heb gehad met lichtmetalen velgen, wordt het me door alle bandenboeren en garage bedrijven aangeraden: 'mijnheer Vonk, uw wielen zijn er af geweest, ik adviseer u om ze na 100 km even na te trekken' dus doe ik dat braaf en ga niet pretenderen het beter te weten. En verder: liever 'blo jan, dan do jan'...
Buscamper fan
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: momentsleutel



Bericht door jurgenc »

De regel of aanbeveling van "aantrekken na 100 km" staat o.a. in de handleiding van de Peugeot 5008 van mijn schoonvader.
H20
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: momentsleutel



Bericht door Vertrokken2 »

gjvonk schreef:
Gobert schreef:Dan zou ik een kwaliteitssleutel kopen. Gewoon een goed merk.
Heb je voorbeelden wat dan een goed merk is en aan welke prijzen ik dan moet denken? Daar krijg ik maar heen hoogte van en van reviews word ik ook niet wijzer.

Wat betreft natrekken: bij alle auto's die ik tot nu toe heb gehad met lichtmetalen velgen, wordt het me door alle bandenboeren en garage bedrijven aangeraden: 'mijnheer Vonk, uw wielen zijn er af geweest, ik adviseer u om ze na 100 km even na te trekken' dus doe ik dat braaf en ga niet pretenderen het beter te weten. En verder: liever 'blo jan, dan do jan'...

gedore.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Bert
Berichten: 1153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: momentsleutel



Bericht door Bert »

gjvonk schreef:
Gobert schreef:Dan zou ik een kwaliteitssleutel kopen. Gewoon een goed merk.


Wat betreft natrekken: bij alle auto's die ik tot nu toe heb gehad met lichtmetalen velgen, wordt het me door alle bandenboeren en garage bedrijven aangeraden: 'mijnheer Vonk, uw wielen zijn er af geweest, ik adviseer u om ze na 100 km even na te trekken' dus doe ik dat braaf en ga niet pretenderen het beter te weten. En verder: liever 'blo jan, dan do jan'...
Kan er over meepraten (een los wiel, liep er net nog niet af Afbeelding)
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: momentsleutel



Bericht door Huub56 »

En hoe heb je die dan in het verleden nagetrokken?? Momentsleutel?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: momentsleutel



Bericht door ducati 900 »

Goedkope of dure?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: momentsleutel



Bericht door gjvonk »

Tot nog toe altijd met de standaard meegeleverde wielmoersleutel, maar toen wist ik nog niet van het gevaar van kromtrekken als gevolg van met ongelijke kracht aangedraaide wielmoeren.

Verder past de standaard wielmoersleutel van de Citroën Jumper niet op de nieuwe wielmoeren: het gedeelte met de draad is langer maar hetzelfde qua diameter. De boutkop is iets kleiner en het konische deel heeft een hoek van 60°. De wielmoeren zijn afgestemd op de nieuwe velgen.

Daarom heb ik ook 6 standaard wielbouten bewaard, zodat ik het gewone reservewiel nog kan monteren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: momentsleutel



Bericht door gjvonk »

Wat bedoel je met goedkope of dure?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Plaats reactie