Joske schreef:Als je alleen een momentsleutel wil gaan gebruiken als je de wielen gaat vervangen (één x in de ? jaar) zou ik na een lekke band de bouten goed vast zetten en dan even langs een garage rijden om het juiste aanhaalmoment te controleren.
De garage dient ze dan wel eerst los te nemen en opnieuw vast te zetten.
gjvonk schreef:Ik krijg nog een setje wielsloten en het gaat mij ook om het verplichte natrekken na 100 km als de wielen er af geweest zijn.
Verplicht? Door wie?
Wanneer je het pasvlak van de wielen én astap goed schoonmaakt en nergens mee insmeert is natrekken niet noodzakelijk en zeker niet verplicht.
Wil je goed natrekken dan is eerst losnemen een vereiste en daar schiet je dan dus niets mee op. (In de zin van het traditionele 'natrekken')
Kroppie schreef:en VOOR het monteren van lichtmetalen wielen , de centreerranden invetten met kopervet
Beter is daarvoor een keramische pasta te gebruiken. Het koper in kopervet bevordert de elektrolytische corrosie tussen de verschillende metalen. Het gevolg is dat het wiel alsnog muurvast komt te zitten.
Kroppie schreef:en ter voorkoming van kromtrekken is een schoon en roestvrij aanlegvlak belangrijker dan de pijnlijk gelijke spanning van de bouten
Niet om het kromtrekken tegen te gaan maar wel het loslopen van de wielen.
Ehhm ... het kromtrekken is vaak wel het gevolg van ongelijk aanhalen der wielbouten. Al helpt een schoon pasvlak natuurlijk wel. En natuurlijk een goed, schoon en gangbaar schroefdraad.