Douchekraan schakelt pomp niet aan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
anneliesjos
Berichten: 11
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 17:38

Douchekraan schakelt pomp niet aan



Bericht door anneliesjos »

De douchekraan van onze Heku/Burstner camper uit 2000 schakelt de pomp niet aan. Het merk kraan is vermoedelijk Reich. Intussen heb ik gelezen dat misschien de microschakelaar vervangen moet worden. Het keramisch gedeelte schijnt door de vorige eigenaar al vervangen te zijn. Om te kijken welk type ik nodig heb, ben ik bezig geweest de kraan te demonteren, wat helaas niet lukt. Heeft er iemand tips? Rood/blauw stickertje verwijderen?
Douche kraan.JPG
Douche kraan.JPG (93.1 KiB) 1421 keer bekeken
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Douchekraan schakelt pomp niet aan



Bericht door PaulBng »

Zit er in je camper een andere kraan die bij openzetten wel water produceert? En als je dan tevens de douchekraan openzet, komt er dan wel water uit?
anneliesjos
Berichten: 11
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 17:38

Re: Douchekraan schakelt pomp niet aan



Bericht door anneliesjos »

PaulBng schreef:Zit er in je camper een andere kraan die bij openzetten wel water produceert? En als je dan tevens de douchekraan openzet, komt er dan wel water uit?
Ja hoor, alle kranen werken normaal. Als ik ook douchekraan open zet komt er beetje water lopen, ik denk doordat er wat druk op leiding zit.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Douchekraan schakelt pomp niet aan



Bericht door PaulBng »

Dan heb je een dompelpomp (geen drukpomp) en is inderdaad de microswitch in die kraan naar zijn grootje. (Of de bekabeling daarvan, maar dat is minder aannemelijk).
Ik gok ook dat er achter die blauw/rode dop of sticker een schroef zit om de hendel eraf te halen. Maar ik denk dat de kraan verder uit elkaar moet om bij de microswitch te geraken...

Komt vast een antwoord van iemand die dat weet..
anneliesjos
Berichten: 11
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 17:38

Re: Douchekraan schakelt pomp niet aan



Bericht door anneliesjos »

Dank voor je reactie, we wachten rustig af, Jos
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Douchekraan schakelt pomp niet aan



Bericht door Kroppie »

waarom wachten , gewoon dingen gaan proberen , krijg je ervaring in repareren mee, met afwachten alleen ervaring in wachten, het is geen gevaarlijk apaaraat of zo, stuk is het toch al, dus in het ergste geval blijft het stuk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Douchekraan schakelt pomp niet aan



Bericht door Hermes »

Ik heb dat ook gehad dopje uit kraan halen schroef eronder losdraaien hendel eraf onder de hendel zit de schakelaar de schakelaar is een plat veertje dat schoonmaken en weer terugplaatsen. Pas op dat het veertje niet wegspringt.
Inmiddels al een paar jaar geleden kraan doet het nog steeds goed.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Douchekraan schakelt pomp niet aan



Bericht door PaulBng »

Dat kan natuurlijk ook. Tenzij je eindigt met n open leiding en je binnenkort weer op stap wil. En je de kraan niet terug in elkaar krijgt.
Zoniet juich ik het alleen maar toe!
anneliesjos
Berichten: 11
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 17:38

Re: Douchekraan schakelt pomp niet aan



Bericht door anneliesjos »

PaulBng schreef:Dat kan natuurlijk ook. Tenzij je eindigt met n open leiding en je binnenkort weer op stap wil. En je de kraan niet terug in elkaar krijgt.
Zoniet juich ik het alleen maar toe!
ik wil juist problemen voorkomen door gericht te klussen
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Douchekraan schakelt pomp niet aan



Bericht door Hermes »

De kraan hoeft niet uit elkaar. Alleen het plaatje moet schoongemaakt worden. Overigens kun je een kleine schakelaar plaatsen in de plus leiding in de buurt van de douche. De kabels van de kraan doorverbinden. Dan werkt het ook weer. Is natuurlijk wat je zelf wil ik zou het niet doen maar het werkt wel.
P Merks
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 sep 2019, 20:21

Re: Douchekraan schakelt pomp niet aan



Bericht door P Merks »

Heeft iemand een foto van de binnen zijde waar het veertje moet zitten? Bij mij zit geen veertje meer in.
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Douchekraan schakelt pomp niet aan



Bericht door isoplus »

Veertje? Er zit een microschakelaartje in maar dat gaat niet snel stuk, wel de soldeerverbinding. Kijk even op de site van www.reich.nl dan weet je het.
Overigens moet je om de switch te vernieuwen ook de draadjes van de nieuwe schakelaar door de kraan duwen.
Dit gaat het beste als je de hele kraan even demonteert en op de werkbank legt.
Is al eens eerder voorbij gekomen gebruik even de zoekfunctie en anders meld je je hier maar weer.
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Douchekraan schakelt pomp niet aan



Bericht door isoplus »

Sorry het juiste adres is www.reich-web.com
In Nederland bij Obelink zijn onderdelen te koop.
Plaats reactie