Plaatsing tweede accu

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Smurf
Berichten: 359
Lid geworden op: zo 05 sep 2010, 9:52
Locatie: Lommel (België)

Re: Plaatsing tweede batterij



Bericht door Smurf »

De exacte afmetingen heb ik nog niet moet ik morgen eens bekijken in de camper maar ik had gisteren ongeveer gemeten omdat ik er enkel aan de voorkant bij kon en die afmetingen waren 375X331X190. Vandaar dat ik aan gjvonk het merk van zijn batterij vroeg zodat ik deze afmetingen kan gaan opzoeken bij de accuboeren, want binnen de maten die ik voorlopig gemeten heb kan ik er geen twee onder de bijrijdersstoel plaatsen de maten zouden dan minstens 350350190 moeten zijn.
Groetjes en nog heel veel reisplezier

Carthago Chic C Line 4.9 - Fiat 150 Pk -Euro6 - 6 vit
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Plaatsing tweede batterij



Bericht door Peter LMC »

De ruimte is maar beperkt onder de stoel.
Met een beetje zoeken kom ik op onderstaande accumaat uit.
Maar dan heb je maar 120AH totaal aan accu vermogen.
Is ook niet zo veel.
Deze als voorbeeld maat dus.
http://www.accushop.nl/accus/camper-acc ... H-AGM-ACCU
2x langs elkaar. Dan wordt de breedte 175 x 2 is 350 ( kan dan in je lengte maat).
Wordt dan 350 x 278 x 190 met 2 accu's langs elkaar.
Heb er iets aan :?:
Gebruikersavatar
Smurf
Berichten: 359
Lid geworden op: zo 05 sep 2010, 9:52
Locatie: Lommel (België)

Re: Plaatsing tweede batterij



Bericht door Smurf »

@Peter LMC
Voor 2 batterijen vind ik dat wat weinig en zoals ik al schreef is het een geschatte maat daar ik enkel langs de voorzijde niet correct kan meten, vandaar mijn vraag aan gjvonk omdat deze hierboven schrijft dat hij er 2 van 90 Ah onder de bijrijdersstoel heeft staan.
Groetjes en nog heel veel reisplezier

Carthago Chic C Line 4.9 - Fiat 150 Pk -Euro6 - 6 vit
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9173
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Plaatsing tweede batterij



Bericht door gjvonk »

Oei, ik weet niet welk merk ik heb en ik kan het nu ook niet nameten, de camper staat in de stalling. Ik heb in mijn vorige Ducato eens gemeten en die twee accu's samen kwamen op 350x350x190 uit, maar daar was het draaiplateau iets verhoogd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Smurf
Berichten: 359
Lid geworden op: zo 05 sep 2010, 9:52
Locatie: Lommel (België)

Re: Plaatsing tweede batterij



Bericht door Smurf »

@gjvonk
Toch alvast om dit even te laten weten dan heb ik al iets dat positief is want één maat bij mij was maar 330 en dat was net iets te weinig maar met 350 ga ik er wel komen hoop ik. De hoogte van 190 kan net voldoende zijn anders zal ik de draaischotel ook iets moeten verhogen maar dat mag geen probleem zijn, nu kan ik tenminste gaan zoeken tussen de 90 Ah batterijen. Moet je op latere datum of in het voorjaar toch het merk en de sterkte van de batterij nog willen doorgeven zou ik u daar heel dankbaar voor zijn want als ik geen verdere tegenslag krijg met de huidige batterij zal het toch pas voor in het voorjaar zijn.
Groetjes en nog heel veel reisplezier

Carthago Chic C Line 4.9 - Fiat 150 Pk -Euro6 - 6 vit
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9173
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Plaatsing tweede batterij



Bericht door gjvonk »

Ik haal de camper in ieder geval half december weer van stal; we gaan rond kerst en oud en nieuw de zon opzoeken. Geef me tegen die tijd maar even een herinnering als je wilt.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Smurf
Berichten: 359
Lid geworden op: zo 05 sep 2010, 9:52
Locatie: Lommel (België)

Re: Plaatsing tweede batterij



Bericht door Smurf »

Wij vertrekken ook naar de zon in het begin van december vandaar dat de batterijen pas volgend jaar zullen geplaatst worden maar ik stuur u tegen die tijg wel een pb'ke toch alvast bedankt. :thumbup: :thumbup: :thumbup: Toch ben ik uiteraard nog altijd heel blij met tips van andere forumleden.
Groetjes en nog heel veel reisplezier

Carthago Chic C Line 4.9 - Fiat 150 Pk -Euro6 - 6 vit
Gebruikersavatar
Smurf
Berichten: 359
Lid geworden op: zo 05 sep 2010, 9:52
Locatie: Lommel (België)

Re: Plaatsing tweede batterij



Bericht door Smurf »

Heb eigenlijk nog een vraagje over het zetten van bijvoorbeeld twee batterijen in de leefruimte van 110 à 115 Ah, hoe kan ik nu weten of de alternator van een Fiat Ducato 130 van 2014 zwaar genoeg is om deze te laden of kan mij iemand vertellen of dit ok is.
Groetjes en nog heel veel reisplezier

Carthago Chic C Line 4.9 - Fiat 150 Pk -Euro6 - 6 vit
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Plaatsing tweede batterij



Bericht door Kroppie »

mijn 2 batterijen a 230Ah werden perfect geladen met de dynamo van 70 ampere van de peugeot j5 1990
zal bij jouw auto ook perfect gaan

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Plaatsing tweede batterij



Bericht door kampo »

Ja dat zal gaan. Je moet wel weten dat moderne dynamo's gebouwd zijn om te pieken en niet om continu de maximale stroom af te geven zoals het geval kan zijn bij gebruik van Lithium accu's.
Ongeveer gedurende een 10 à 15 minuten kan de moderne dynamo het maximum geven. Langer gaat die sneller stuk.
Kroppie heeft het over een vroegere 70A dynamo, vandaag is het eerder vanaf 150A de standaard.
Als je de buitenafmetingen vergelijkt zie je dat die dezelfde gebleven zijn. Dus besef dat die nieuwe erg warm worden.

Om de dynamostroom te begrenzen kan je elektronisch werken of gewoon de bekabeling naar de HH accu niet te dik uitvoeren.
Meestal zie je bij lege accu's een afname van een paar minuten 100A.
Daarna gaat het al snel naar 30A een 10 tal minuten later. En zo steeds minder tot die vol zijn.
Maar helemaal vol krijg je ze niet. Tenzij je 10h zou gaan rijden.


PS
Opletten als je accu's in de leefruimte zet.
Dan mag je enkel accu's gebruiken die niet gassen.
Of waarbij het waterstofgas (knalgas) naar buiten wordt afgevoerd of in een luchdichte kast.
Groeten Kampo
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Plaatsing tweede batterij



Bericht door Hermes »

Waarom 2 accu's ? Ik zou voor een gaan als je daar plaats voor hebt. Als er een stuk gaat moet je ze beide vervangen. Voordeel is ook minder kabel dus eenvoudiger. Tevens zou ik kijken in de handleiding welke accu soort geschikt is voor de lader die er in zit.Ik zelf heb Exide gel. Voorheen AGM binnen 4 jaar naar de knoppen.
Gebruikersavatar
Smurf
Berichten: 359
Lid geworden op: zo 05 sep 2010, 9:52
Locatie: Lommel (België)

Re: Plaatsing tweede accu



Bericht door Smurf »

Ik dacht te gaan voor een gel batterij omdat deze ook meer ontladen kunnen worden als het nodig is, het bijladen zal ook wel een beetje geholpen worden door het zonnepaneel dat op het dak ligt tijdens stilstand. Het idee van maar een batterij te plaatsen is ook al bij mij opgekomen maar deze zijn meestal langer dan een halve meter en dan kom ik net tekort wat opbergruimte betreft.
Groetjes en nog heel veel reisplezier

Carthago Chic C Line 4.9 - Fiat 150 Pk -Euro6 - 6 vit
wietseYolanda
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 10 mar 2013, 11:45

Re: Plaatsing tweede accu



Bericht door wietseYolanda »

hallo Smurf,

in onze Ducato 2007 zit de huishoudaccu samen met het elektroblok onder de bestuurders stoel.
na veel zoeken en meten is de ruimte onder de stoel gewoon te klein voor een zwaardere accu.
De oplossing die ik ga maken is de volgende: 2 Gel accu's 1 onder de bestuurdersstoel en de andere onder de passagiersstoel.
de afmetingen van de accu's die ik m.i.z. kan plaatsen zijn LXBXH 353x175x190
Je moet er wel rekening mee houden dat je de nieuwe accu's samen moet kopen.
wietseYolanda
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 10 mar 2013, 11:45

Re: Plaatsing tweede accu



Bericht door wietseYolanda »

hallo Surf,

belangrijk is het ook om na te gaan hoe u huishoudaccu geladen wordt.
b.v. een AGM accu moet wel op een speciale manier geladen worden.
bij ons zit er op zit er een voorkeur schakelaar op ons elektroblok.
Plaats reactie