Vraag over EBL CBC bu7

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Vraag over EBL CBC bu7



Bericht door cdr »

A3336A69-3930-4B9F-8C29-9A7F89B6F694.jpeg
A3336A69-3930-4B9F-8C29-9A7F89B6F694.jpeg (112.83 KiB) 1229 keer bekeken
Hoi hoi,

Ik heb inmiddels de laadfunctie van onze ebl uitgezet (de 220 volt lader dan) op 220 volt gaat de lading nu via de ctec 25. Axhterin ligt inmiddels 240 ah tractie. Moet net kunnen met de lader hoop ik. De dynamo is net nieuw maar geeft max 55 ampere stroom en ong een spanning van 14volt.

Op de foto staan in de ebl accu 1en 2, moet nog even uitzoeken wat welke is.

De vragen die ik heb:

- zijn die aansluitingen accu 1 en 2 uitgaande stromen tbv het laden van de accu’s
- loopt de laadstroom van de dynamo dan via de ebl
- waarom 2 draden d+ In het ebl? (Lichtmachine)
- heeft het zin 300 ah accus achterin te laden met deze dynamo, of is een omvormer op de startaccu op ctek ook een optie (25 ampere)
- ah hebben we om redenen wel nodig (geen vraag)
- hoe wordt de boordspanning 12 volt geregeld, stel dat accu 2de hh accu is. Is dit dan behalve de laaddraad ook de voedingsdraad voor het woongedeelte (12 volt deel)?
- zou ik, stel dat accu 2de hh accu is, een nieuwe draad vanuit de aansluiting accu 2op het ebl naar de nieuwe accu,s kunnen leggen?, dat is maar 1,5 meter

Ik ga de huidige + draad van de hh accu langslopen om te kijken waar ie heen loopt. De accu stond eerst voorin met 1laaddraad, (maar die draad loopt richting voorzijde) Kan niet anders of dezelfde draad voedt ook jet 12volt system, meer draden zaten niet op de pluspool. Maar ik heb al veel zaken gelezen en opgepikt op dit forum. Dit weekend even naar de camper en met wat meer kennis kan ik ook logischer gaan zoeken/werken vandaar. Alvast dank!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Vraag over EBL CBC bu7



Bericht door travelscout »

De vragen die ik heb:
- zijn die aansluitingen accu 1 en 2 uitgaande stromen tbv het laden van de accu’s
Waarom zouden het geen "ingaande" stromen kunnen zijn?
Beetje dunne draden naar mijn idee. Zelf zou ik ze verdubbelen of vervangen door dikkere (dus ook de min). Alternatief: het scheidingsrelais verplaatsen.
- loopt de laadstroom van de dynamo dan via de ebl
Als daar je scheidingsrelais in zit, wel. Zelf zou ik hem verplaatsen en dan de bedrading dikker maken (zie andere topics).
- waarom 2 draden d+ In het ebl? (Lichtmachine)
Vermoedelijk wordt dit alleen gebruikt om door te lussen naar een ander onderdeel dat gebruikt maakt van die D+ (later bijgebouwd)
- heeft het zin 300 ah accus achterin te laden met deze dynamo, of is een omvormer op de startaccu op ctek ook een optie (25 ampere)
Ligt een beetje aan het soort accu. Naar mijn idee zijn de laadstromen van alle genoemde laadapparatuur eigenlijk te klein voor 300Ah accu´s. Is niet bevorderlijk voor zijn levensduur. Een loodaccu leeft langer als je hem regelmatig genoeg te doen geeft (laden/ontladen).
- hoe wordt de boordspanning 12 volt geregeld, stel dat accu 2de hh accu is. Is dit dan behalve de laaddraad ook de voedingsdraad voor het woongedeelte (12 volt deel)?
Er "loopt" een grotere stroom in de richting waarin de weerstand lager is (zoals naar een accu die leeg is). Wel zou ik ervoor zorgen dat je de juiste accu op de juiste aansluiting plaatst (controleer e.e.a mbv een voltmeter. let dan op het verschil tussen motor aan en uit. Idem middels een 230V-lader aan of uit).
- zou ik, stel dat accu 2de hh accu is, een nieuwe draad vanuit de aansluiting accu 2op het ebl naar de nieuwe accu,s kunnen leggen?, dat is maar 1,5 meter
Tja, zie boven. Ik raad je dringend aan, geen nieuwe draden aan te leggen terwijl oude verbindingen blijven bestaan. Eerst uitzoeken.

En verder het volgende:
Is de totale capaciteit van je dynamo 55A? Dan wordt het wel een heel lange rit om een lege accu van 300Ah, 100% vol te krijgen. Zelfs met die Ctek van 25A zul je ook geduld moeten hebben.....

Heb je zonnepanelen?
Paul.
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Vraag over EBL CBC bu7



Bericht door cdr »

Dankjewel voor de uitgebreide reactie Paul. Ik ga een nieuwe 16 mm laadkabel vanaf de startaccu naar de hh accu trekken via een scheidingsrelais, dynamo is 55of 60 ampere dus voor het hoogste rendament dan maar een dikkere kabel. De ctek komt via de walstroom (nog voor de schakelautomaat) op de accu,s. In de omvormer zit een schakelautomaat. De huidige 12voltvoedingsdraad moet ik even nalopen, deze wordt vernieuwd en dikker. Tevens de massadraad wordt dikker en vernieuwd. Ik heb 1 x 100 watt paneel op het dak (daglicht) die doet ong 3,5 ampere gemiddeld. Alle huidige voedings en massakabel gaan eruit en worden vernieuwd daar waar nodig. Zo moet het dan maar even, huidige bedrading is erg dun idd. Volgens mij moet het bedieningspaneel en motorlading zo blijven werken.
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Vraag over EBL CBC bu7



Bericht door cdr »

O ja, geen 300 maar 240 ah accu,s. Sorry, al aangepast in het eerste bericht
screech
Berichten: 410
Lid geworden op: do 08 mar 2007, 9:17
Locatie: Dronten

Re: Vraag over EBL CBC bu7



Bericht door screech »

De blauwe en zwarte draden zijn idd de laad draden voor de accu's
Scheidings relais zit in de Cramer cbc
Draden zijn dan ook idd 2 richitngs verkeer.
2x D+ draden, 1 voor het scheidingsrelais, die 2e gaat, als het goed is, naar de koelkast, zodat deze ook tijdens het rijden op 12V koelt.
Je boordspanning wordt gevoedt door de zwarte draad, die loopt naar je hh accu.

Zolang de gebruikers in de camper "standaard" zijn gebleven, is de draad dikte voldoende. Maar zoals iedereen passen we tegenwoordig meer en grotere verbruikers toe, en is het verstandig de voedings draden dikker te maken.

Denk er wel aan, dat als je de hh accu los trekt, je de juiste volgorde van aansluiten weer toepast ivm je zonne panneel. Ik heb dit, helaas, 1 keer niet gedaan waardoor er 24 V op de zwarte draad kwam te staan. Resultaat..... Cramer defect. De relais e.d. Branden door.
Ik moet nu gaan ombouwen.
Adria Twin bus camper, zo enorm blij mee.
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Vraag over EBL CBC bu7



Bericht door cdr »

Dankje. Ik heb dat ook zo gedaan! De accu,s zijn geinstalleerd, de omschakelautomaat en omvormer werken. Nu de volgende vraag. De bedrading van accu 1 en 2wil ik vervangen ( iig de hh accu, 2) deze moet ik nu ff volgen. Ik wil graan van de startaccu een nieuwe 16 mm2 draad trekken met een relais om de huishoudaccu te laden . Dat gaat ook nog wel lukken, de bedrading gehaald en ogen erop laten persen. Hoe kan ik dat relais omzeilen? De accuboer geeft aan gewoon rechtstreeks naar de hh accu de nieuwe draad te leggen als een soort bypass, wel met relais ertussen uiteraard. Dat betekent dat de accu dus onder het rijden via de 16 mm2 draad geladen zou worden wn door dezelfde dynamo via de ebl. Is dit een werkende situatie? Want dan ben ik snel klaar......denk ik.....
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Vraag over EBL CBC bu7



Bericht door cdr »

Ow ja. Even ter aanvulling....het 12 volt deel os alleen voor de verlichting, wordt niet of nauwelijks belast. De echte ver ruikers, zoals de tv, koelkast e.d. Zitten op het 220 volt boordnet, dat gevoed word door de accu,s /omvormer. Het gaat mij puur om de max laadcapaciteit door de kabel naar de hh accu. De r3den van vernieuwing van de huidige draden is omdat daarin stukjes gezet zijn, geen nette verbindingen e.d. Is het maar weer strak
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Vraag over EBL CBC bu7



Bericht door cdr »

Nu ik er nog eens over denk.... zou de oplossing kunnen zijn een nieuwe laaddraad van startaccu,relais,naar huishoidaccu. De huidige dunne laaddraad van de startaccu afhalen, een nieuwe voedingsdraad van de huishoudaccu naar de ebl. ??
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Vraag over EBL CBC bu7



Bericht door travelscout »

Zelf heb ik helemaal geen startaccu aansluiting meer op de EBL en dus ook het scheidingsrelais verplaatst.
De draad vanaf de huishoudaccu naar de EBL heb ik verdubbeld, middels een deel van de in onbruik geraakte draad, vanaf de startaccu.
Scheelt een hoop werk.... met als het resultaat het verminderen van spanningsverliezen.

Zelfs als er "maar" maximaal 55A gaat lopen via; de dynamo, startaccu-scheidingrelais-huishoudaccu (660W), is die 16mm2 wel wat weinig:
http://www.sjoerd.be/tools/camper-draaddikte/
Dat wordt anders als je hem dubbel uitvoert (2*16mm2 is vergelijkbaar met 1*35mm2).

Bovendien raad ik je aan zowel de startaccuzijde als huishoudaccuzijde passend te zekeren.
E.e.a. afhankelijk van de maximale stroom die er mag lopen in relatie tot de dikte en lengte van die draad.
In jouw vooromschreven situatie, maximaal 30A!
Let ook op het aantal amperes dat het scheidingsrelais mag schakelen.
Paul.
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Vraag over EBL CBC bu7



Bericht door cdr »

Hoi Paul, bedankt.

Scheidingsrelais wordt 100 A. De accu,s worden inderdaad nog gezekerd. De lengte van de kabel van de startaccu is 5 (!) meter, maar dat kan nou eenmaal niet anders. De huishoidaccu wordt onder aan het chassis geaard met een 35mm2 kabel. Ik zal me es even invreten in dat rekenmodel!
Plaats reactie