Verdeelmodule en koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Muziek49
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 21:07
Locatie: Leusden

Verdeelmodule en koelkast



Bericht door Muziek49 »

Hallo forumleden,
Ik heb een verdeelmodule, DS-304SR, waarvan de zekering houder gesmolten is.
De zekering zelf (20 Ampère) is ook vervormd maar niet doorgebrand.
Opvallend is dat de koelkast ook problemen heeft, deze functioneert voornamelijk alleen op gas, ook als er 220 volt op de camper is aangesloten.
De vervormde zekering is voor het AES systeem en het indicatielampje brand, dus het AES systeem zou moeten werken.
Als ik de gaskraan dichtdraai, gaat de koelkast in storing.
Wat mij opgevallen is dat ik af en toe een tik hoor ergens achter de koelkast en enige seconden later weer. Het lijkt erop dat er iets geschakeld wordt maar geloof niet dat het de thermostaat is, daarvoor is de tussengelegen tijd te kort lijkt mij.
Gevoelsmatig heb ik het idee dat ik met twee verschillende manco’s te maken heb, hoewel wel toevallig dat de zekering houder ook die van de koelkast is.
Deze module zit in de kledingkast, had dus ook anders kunnen aflopen.
Bijlagen
module.png
module.png (1.33 MiB) 2089 keer bekeken
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Verdeelmodule en koelkast



Bericht door travelscout »

Paul.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Verdeelmodule en koelkast



Bericht door BOKKIE »

Hey Muziek,

Als ik de module zo bekijk zie ik voor zo ver GEEN "verbrand" schade.
Wel zie ik dat het printspoor vlak iets bruin is verkleurd.

Deze smelt schade gebeurt in de regel omdat het contact vlak van de zekering niet goed is geweest.
Te weinig contact druk op de vlakken. Daardoor ontstaat er een overgangsweerstand waardoor er door de relatief hoge stroom warmte wordt ontwikkeld.
Als gevolg daarvan smelt het omringende plastic en mogelijk ook de soldering van de zekering houder klemmen.

Ik zou een en ander toch wel eerst repareren, het vervangen van de zekeringhouder contacten en alles opnieuw door solderen.
Als vervangende contacten zou je afgeknipte 6,3mm AMP auto stekker kunnen gebruiken, de zekering heeft dezelfde maat.
Vanuit de Franse handleiding zie ik tevens dat er twee zekering plekken niet worden gebruikt, als daar wel de zekeringhouders nog in zitten kun je ook deze om solderen.

BOVEN en ONDER goed solderen (en solderen is een KUNST!) met harskern soldeer en een goede WELLER soldeerbout.
DUS NIET: solderen met S39 en de 100Watt soldeerpistool!

V.w.b. je koelkast, DE VRAGEN:
Over wat voor koelkast spreken wij? Op gas is het een absorptie koelkast, welk type?
Welke storing geeft deze aan? Knipper frequentie van de storings indicatie geeft aan welke storing, zie ook handleiding.


Laat maar horen,

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Muziek49
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 21:07
Locatie: Leusden

Re: Verdeelmodule en koelkast



Bericht door Muziek49 »

Beste mensen, bedankt voor jullie reactie.
Ik heb de beschrijving van de module gedownload en uitgeprint. Mijn Frans helaas hopeloos, maar gisteren al zoekende op internet kwam ik een Engelstalige versie tegen (http://www.marcleleisure.co.uk/store/di ... -4425.html).
Dit is dan wel de DS 300 en ik heb de DS304SR, maar ik kan in ieder geval vergelijkingen zoeken.
Wat betreft de zekering, die zit idd wat losjes in de klemmen ten opzichte van de andere.
Ik ga die aan de hand van jou tip aanpassen.
Helaas zitten er bij de twee loze sleuven geen zekeringhouders.

Wat betreft de koelkast, dit is een Electrolux / Dometic type RM6505 AESII absorptie systeem.
In principe werk hij goed, maar voornamelijk op gas zover ik kan beoordelen.
Als ik de gastoevoer sluit gaat hij in storing. Het AES lampje gaat dan rood knipperen.
Het nadeel van dit systeem, vind ik, dat je niet kan zien op welke energiebron hij op dat moment werkt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verdeelmodule en koelkast



Bericht door Kroppie »

als het goed is aangesloten meestal heel simpel, is er geen stroom zowel geen 12 als geen 230volt dan draait ie op gas , rij je dan is er 12 volt en draait ie op 12 volt en is er 230volt(aan de paal) dan draait ie op 230 volt.
als ik me goed herinner werkt het zo als het goed is aangesloten .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Verdeelmodule en koelkast



Bericht door BOKKIE »

PAS OP:
Klikte de link aan die door Muziek was gegeven en onmiddellijk werd mijn WIFI uitgeschakeld.
Geen verbinding meer te krijgen.

Alleen door het helemaal uitzetten van de laptop heb ik de verbinding weer terug kunnen krijgen.
Probeer het niet opnieuw natuurlijk.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Verdeelmodule en koelkast



Bericht door Atoz »

Op mijn Android tablet ging de link wel gewoon open.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Muziek49
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 21:07
Locatie: Leusden

Re: Verdeelmodule en koelkast



Bericht door Muziek49 »

De werking zoals Kroppie beschreef is mij duidelijk, alleen als hij aan de paal staat en ik draai de gaskraan dicht gaat hij in de storing.
Gezien de reactie betreffende de verdeelmodule ga ik er van uit dat het daar niet aan ligt dus moet er met de koelkast iets mis zijn.

Wat betreft de link, ik werk met Windows 8 en opent hem gewoon.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Verdeelmodule en koelkast



Bericht door BOKKIE »

Hoi Muziek,

Schiet me te binnen: Moet de koelkast op de stand GAS, geen 12Volt DC voedingsspanning hebben?
Immers voor de ontsteking en de daarbij behorende beveiliging is spanning benodigd!
Doordat de zekering er uit is, is er geen 12Volt DC.
Dus wel verklaarbaar dat de koelkast in ERROR gaat.

Toch even de 12Volt DC aansluiten.

Laat maar weten.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verdeelmodule en koelkast



Bericht door Kroppie »

voor werking van de kk moet het aes systeem een aparte 12volt voeding hebben, dus geen 12 volt geen werking.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Muziek49
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 21:07
Locatie: Leusden

Re: Verdeelmodule en koelkast



Bericht door Muziek49 »

De zekering die in de module aan het smelten was, was die voor de AES.
Het ledje op de koelkast voor AES brandde wel maar misschien dat er toch geen volle 12 volt doorgelaten werd door de hoge overgangsweerstand.
Ik weet niet met welke spanning het ledje gaat branden, maar het zou een oorzaak kunnen zijn.
Ik ben bezig de boel weer op te bouwen, de vorige eigenaar heeft er een bende van gemaakt, ook de zekeringkast.
Losse bedrading achtergelaten en diversen aansluitingen met kroonsteentjes bij elkaar geknoopt.
Op de koelkast na werkte alles wel naar behoren maar ik wil de boel netjes en veilig hebben.
Zodra alles weer is aangesloten zoals het hoort laat ik weten of de koelkast weer normaal zijn werk doet, anders is er toch iets mis met dat apparaat.

Hubrecht
Muziek49
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 21:07
Locatie: Leusden

Re: Verdeelmodule en koelkast



Bericht door Muziek49 »

De gesmolten zekering klemmen vervangen, dus weer in orde.
Ik heb alle verbindingen op de zekeringkast en verdeelmodule weer aangesloten, echter de koelkast werkte nog steeds niet.
Na verder onderzoek aan de koelkast zelf kwam ik een verbinding tegen die normaal op printplaten van computers of dergelijke elektronica zitten.
Deze verbinding zat wat losjes en na wat heen en weer gerommel draaide de kast weer op 230volt, opgelost dus (zie foto).
Helaas de volgende dag (netspanning is eraf geweest) weer niet werken. weer het zelfde gedaan, en het werkte weer.
Moet dus zien de verbinding te verbeteren anders blijf je aan de gang.
Gaat goed komen. Bedankt voor de tips en reactie's.
Hubrecht
Bijlagen
koelkast.jpg
koelkast.jpg (230.13 KiB) 1497 keer bekeken
Evandijk123
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 jun 2018, 12:16

Re: Verdeelmodule en koelkast



Bericht door Evandijk123 »

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem met de zekering en de zekeringhouder van de koelkast.
Hoe is het nu bij jou? En hoe is het uiteindelijk opgelost? Mijn zekering is ook gesmolten en is er niet uit geklapt.

Bedankt voor de reactie,

Erik van Dijk
Muziek49
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 21:07
Locatie: Leusden

Re: Verdeelmodule en koelkast



Bericht door Muziek49 »

Hallo,
De zekeringkast heb ik gerepareerd door de betreffende zekeringhouder te vervangen door een lege in hetzelfde kastje, daardoor is de zekering in ieder geval weer in orde (heb de veertjes wat stakker gezet zodat er goed contact is. De behuizing kon ik niets mee, het is niet anders.
Helaas heb ik nog steeds problemen met de koelkast zelf, de elektronica die zich boven op de kast bevind vervangen, maar het is nog steeds niet in orde.
Tijdens de afgelopen vakantie iedere keer uitval.
Ik heb toevallig vandaag een mail naar Electrolux gestuurd en het probleem voorgelegd, hopelijk weten zij een oplossing.
Plaats reactie