Alde vloeistof

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg

Alde vloeistof



Bericht door MoParMart »

Kan ik groene of witte/doorzichtige koelvloeistof gebruiken om het alde systeem mee bij te vullen ( laatst genoemde gebruik ik in de verhuurvloot ) als ik in het reservoir kijk is het een beetje groenig...of toch alde vloeistof bestellen, kan volgens mij niet zo heel anders zijn...wie weet het

bvd Martin
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alde vloeistof



Bericht door kampo »

Er zijn heel veel problemen bekend met Alde verwarmingen die te maken hebben met verkeerde koelvloeistof.
Reacties en elektrolyse tussen de verschillende materialen in de verwarmingskring.
Zuiver water en zuurstof zijn erg schadelijk.
Het juiste antwoord op je Alde vraag ken ik niet maar ik zou voorzichtig zijn met de koelvloeistof.
Er bestaat groen, geel, rood blauw maar dat wilt eigenlijk niets zeggen want is slechts een kleurstof die ze erbij doen.
Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden.
Het gaat over de samenstelling en de eigenschappen.
Zo heb je G10, G11, G12, G12+, G13 enz en vooral de specs of blatt normen per automerk.
Normaal is de rode voor alu motoren, maar kan ook in de ijzeren.
De blauwe is de goedkoopste maar voor veel minder voertuigen toegelaten.
Andere kleuren geel groen hangt ervan af.



https://blog.tevu.nl/koelvloeistof-meng ... r-hoe-zit/

http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/ ... n-10111720
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
teddybeer
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr 13 aug 2010, 13:29
Locatie: Dopheide
Contacteer:

Re: Alde vloeistof



Bericht door teddybeer »

Martin, hier het antwoord uit de Alde handleiding:

Alde empfiehlt Glykol der Qualität G12++ oder G13. In unserem Sortiment finden Sie eine Fertigmischung „Premium Long Life Glykol", die an Alde-Heizungsanlagen angepasst ist.Wenn Sie die Fertigmischung nicht erhalten können, verwenden Sie eine 50:50-Mischung aus Ethylenglykol und Wasser. Ethylenglykol (auch Monoethylenglykol, MEG oder Ethandiol genannt) ist ein Frostschutzmittel, das auch in Kfz-Motoren verwendet wird. Es wird an Tankstellen, in Autowerkstätten, im Autozubehörhandel vertrieben, und zwar als Konzentrat oder als Fertigmischung.

Mischen Sie keinesfalls silikathaltige Frostschutzmittel mit solchen, die nicht silikatbehandelte organische Säuren enthalten. Zum Mischen von Glykol-Konzentrat verwenden Sie sauberes frisches Wasser oder am besten destilliertes Wasser. Frostschutzmittel mit Phosphaten dürfen ausschließlich mit destilliertem Wasser gemischt werden.

Dus gewoon naar de automaterialenzaak en vloeistof kopen die aan bovenstaande specs. voldoet.
Goed goan,

Teddybeer (Hans)

Adria Coral S670SL Supreme
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Alde vloeistof



Bericht door Going »

Ik heb mijne 4 jaar geleden bijna een liter bijgevuld uit een fles ik had als reserve voor onze winter trips naar Noorwegen in de P207sw. Ik kijk net en reservoir is op niveau. Nu gebruik ik de Alde in de laatste vier winters elke dag en heb gelukkig geen problemen ondervonden.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg

Re: Alde vloeistof



Bericht door MoParMart »

bedankt maar weer mensen, ik heb op het vat blanke koelvloeistof " longlife SV 12+" staan, dat zou dan een plusje te weinig zijn ppfff maar achter andere vloeistof aan dan, wil wel vloerverwarming hebben op de komende winterreis :cheers:
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Gebruikersavatar
teddybeer
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr 13 aug 2010, 13:29
Locatie: Dopheide
Contacteer:

Re: Alde vloeistof



Bericht door teddybeer »

Ik heb vorig jaar Valvoline max life koelvloeistof gekocht bij de Action. Deze voldoet aan de specs G12++ en G13.
Goed goan,

Teddybeer (Hans)

Adria Coral S670SL Supreme
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg

Re: Alde vloeistof



Bericht door MoParMart »

:thumbup: top teddybeer, zal het ook gaan halen, beetje reserve mee lijkt me niet verkeerd :thumbup:
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alde vloeistof



Bericht door kampo »

Vandaag in de Act.ion gekeken.
Stond maar 1 soort namelijk G12+ in bussen van 1 liter
Slechts tot -26°C en geen merkprodukt natuurlijk.
Dat kan een deel van de lage prijs verklaren ?

Afbeelding
Groeten Kampo
Jos8059
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 15:59

Re: Alde vloeistof



Bericht door Jos8059 »

Afhankelijk van de "kwaliteit" van de koelvloeistof moet de complete vloeistof vervangen worden om de twee of vijf jaar volgens de fabrikant. Er moet in ieder geval vloeistof worden gebruikt die tegen aluminium kan. Bij vervanging kan het heel lastig zijn om te ontluchten! Alde service stations beschikken over speciale apparatuur waarbij de "oude" vloeistof weggedrukt wordt door de "nieuwe" vloeistof. Ontluchten is dan waarschijnlijk niet nodig. Zelf heb ik de vloeistof laten vervangen bij V.E.E. in Werchter, België.
Plaats reactie