Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Mazzelaar »

Ik heb een Hymer B574 van 2003.
Vandaag heb ik de Huishoud accu's er uit gehaald om daarna de camper naar de stalling te brengen. Echter het trapje gaat niet meer omhoog.
Het terugplaatsen van de huishoudaccu's lost het probleem niet op.
Ik heb vervolgens de schakelaar van trapje gedemonteerd, en wat opvalt is dat er op geen van de draden spanning staat. In de camper zit een EBL99. Daarvan de zekering (grundlicht/Trittstufe) vervangen. Helpt ook niet. Wat opvalt is dat ik op betreffende zekeringhouder ook geen spanning meet.
Wie kan mij helpen de oorzaak te vinden?
Hans
Hymer 574
Striker98
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 13:40

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Striker98 »

Begin eens bij je accu's. Meet die kabels eerst een door.

Heb je helemaal geen spanning of alleen op t trapje niet?
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Mazzelaar »

Ik ga er van uit dat het trapje werkt op de startaccu. Is dat juist? Op de startaccu is 100% goed opgeladen/op spanning
Hans
Hymer 574
isoplus
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door isoplus »

Is de 12 volt op het E_blok wel ingeschakeld ?
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Mazzelaar »

Hoe kan ik zien of die is ingeschakeld, en zo niet, hoe dan in te schakelen?
Hans
Hymer 574
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 5112
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 16:57
Locatie: Heerhugowaard

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Reny »

Heb je 2 huishoudaccu's?? Heb je bij het terugplaatsen allebei de posities geprobeerd? Bij mijn 574 is de accu onder de bestuurdersstoel de accu die stroom geeft aan het trapje en 12 volt systeem. Nu is mijne uit 1998 maar voor het trapje hoef ik de 12 volt niet aan te zetten (dat is bij mij een knop boven de deur trouwens, bij de meters van de watertank e.d.)
Afbeelding
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Mazzelaar »

Hallo Reny,
ik heb ook 2 huishoudaccu's. Ook toen ik die 2 accu's er weer in heb gezet werkte het trapje niet meer. Overigens de zoemer bij het aanzetten van de motor nog wel.
Hans
Hymer 574
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Mazzelaar »

Ik denk dat het belangrijk is te weten of het trapje werkt op de startaccu of op de huishoudaccu. Wie kan daar uitsluitsel over geven?
Hans
Hymer 574
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Arie55 »

Het trapje werkt op de huishoud accu.

Ik ga er vanuit dat je de handleiding van de ebl hebt. De schakelaar op de ebl "Batterie-Trenschalter" dient aan te staan (aangegeven met 12, blz 4) EN het 12V schakelaartje op het paneel dient aan te staan. Het groene ledje ernaast brandt. Dan kan je het nog controleren of bijvoorbeeld de verlichting aan/uit gaat.

Blijft de trap alsnog dienst weigeren, dan blijft een van de bi-stabiele relais hangen in de ebl. Op pag.12 van de handleiding staat een schema; dit is het de linker "Main switch relay 60A", vlakbij Modul BW 99. De koelkast zal het waarschijnlijk ook niet doen op 12V. Aan dit 'gegeven' heb je niet zoveel. Wat je kan doen is de spanning meten op block 4, pin 2 en 3. Eenvoudiger is de zekering van het trapje uit te nemen en op 1 van de twee pooltjes in de ebl meten zal dan spanning op staan. Is dat niet het geval, dan staat bovengenoemd relay uit. (ter info, door de ebl uit te nemen en de kast open te maken kan je zelfs handmatig dit relay bedienen)

Arie
Laatst gewijzigd door Arie55 op di 17 okt 2017, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou Arie,
misschien die van jou wel, maar het is niet gebruikelijk.
Normaal gesproken gaan ze over de motoraccu. Hij moet immers bedienbaar zijn als alles is uitgeschakeld.

Verder: Wanneer de camper goed werkend is weggezet, zal het meestal een corrosie zijn in bedrading of aansluitingen. Hier dus even naar kijken. Het hele schakelschema is zo simpel dat het allemaal makkelijk te controleren valt. Gewoon bij het trapje beginnen te meten en je niet laten afleiden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 5112
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 16:57
Locatie: Heerhugowaard

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Reny »

Rudy, mijn Hymer (ouder model dan de topicstarter) heeft dan weer een andere variant: op de huishoudaccu maar zonder de 12 volt knop op de ebl te bedienen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Hoofdnoorman »

Dit bedoelde ik eigenlijk ook.
Het trapje zal bediend kunnen worden zonder dat men de spanning van de EBL, of op de oudere typen, het bi stabiele boordrelais te bedienen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Mazzelaar »

Vanavond, weer verder gezocht. De zekeringen boven de startaccu zijn goed. Door jullie bijdragen heb ik de stekkers bovenop de EBL99 eruitgehaald en weer teruggezet. Toen zag ik dat van blok 2 de tweede pin ingebrand is. Van het mannetje is de isolatie weggesmolten en het vrouwtje ziet zwart. Ik kan mij voorstellen dat daardoor geen contact meer wordt gemaakt. Kan dit de oorzaak zijn dat er op de schakelaar van het trapje op geen enkele draad spanning staat?
En dan, hoe nu verder. Is de stekker deels gesmolten door corrosie of iets dergelijks of is er een achterliggende oorzaak. Wellicht dat het mijn petje te boven gaat.
Wij wonen in omgeving Zwolle. Is er een adres in het oosten van het land dat een dergelijke reparatie kan uitvoeren?
Iedereen al vast dank voor de hulp.
Hans
Hymer 574
isoplus
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door isoplus »

Je hebt dus ergens een forse kortsluiting gehad lijkt het, dat moet wel eerst opgelost worden.
Of heb je tijdens het weer plaatsen van de accu kortsluiting veroorzaakt?
Pennetje schoon maken en weer goed contact laten maken en gaan voor een herkansing.
Of anders even naar de dealer in bijvoorbeeld Almelo of Kampen.
Plaats reactie