Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Mazzelaar »

Bij het demonteren van de 2 huishoudaccu's heb ik eerst de min van het zonnepaneel afgeschakeld en vervolgens per accu eerst de massa losgekoppeld en dan pas de plus. Kan dus niet mis gegaan zijn denk ik.
Hans
Hymer 574
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Mazzelaar »

Veronderstel dat ik naar een reparatiebedrijf moet met de camper, is er dan een alternatieve methode om de trapje te laten inklappen?
Hans
Hymer 574
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 5112
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 16:57
Locatie: Heerhugowaard

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Reny »

Heb je een omni step Hans?? die kun je namelijk met de hand inklappen (en de ingevouwen tredes moet je dan vastzetten met een touw/spanband o.i.d.) . Er staat ergens een gebruiksaanwijzing op internet daarvoor.
Afbeelding
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Mazzelaar »

Reny schreef:Heb je een omni step Hans?? die kun je namelijk met de hand inklappen (en de ingevouwen tredes moet je dan vastzetten met een touw/spanband o.i.d.) . Er staat ergens een gebruiksaanwijzing op internet daarvoor.
Neen, een Thule Omnistor, en ik ik heb nog geen maniet gevonden om die handmatig in te klappen
Hans
Hymer 574
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Atoz »

Als ik Google raadpleeg dan vind ik enkel luifels met de naam Thule omnistor

Kun je niet aan de draden van de motor? Dan kun je die via een 12 volt aansluiting (voeding of accu) terug binnen draaien

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 5112
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 16:57
Locatie: Heerhugowaard

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Reny »

https://www.karavan.cz/images/navody/89376.pdf

Dit is de gebruiksaanwijzing van diegene die ik heb (een Thule Omnistep) met daarin de manier om hem handmatig in te klappen.
Afbeelding
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Mazzelaar »

Reny schreef:https://www.karavan.cz/images/navody/89376.pdf

Dit is de gebruiksaanwijzing van diegene die ik heb (een Thule Omnistep) met daarin de manier om hem handmatig in te klappen.
Dat ga ik proberen, dan kan ik er tenminste veilig mee rijden naar een bedrijf.
Vraag die nog openstaat is welk bedrijf de achterliggende oorzaak kan opsporen. Ik heb wel adressen gevonden van bedrijven die de EBL99 kunnen reviseren/omruilen, maar daarmee is de oorzaak nog niet gevonden. Of is er een erg handig forumlid die er aan durft te beginnen?
Hans
Hymer 574
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 5112
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 16:57
Locatie: Heerhugowaard

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Reny »

Wim van Opzeeland in Alkmaar??
http://www.wvopzeeland.nl/
Afbeelding
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Mazzelaar »

Dank Reny voor de link, ik heb het trappetje nu handmatig omhoog kunnen doen en met een sjorband vastgezet.
Neen, de camper gaat niet naar Wim. Bij mij geen twijfel over kwaliteit van Wim, maar hij laat op de website duidelijk blijken enkel de EBL te reviseren, terwijl ik het nodig acht dat er ook even verder gekeken wordt.
Wordt vervolgd.
Hans
Hymer 574
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door Going »

Dat de contacten in de stekker is ingebrand hoeft geen fout te zijn. Door corrosie kan de contacten niet goed verbonden zijn geweest. U kan proberen eerst de stekker blok te vervangen. Een paar jaar geleden had Wim die ook op voorraad. Geef hem een belletje, hij is vriendelijker dan misschien het op de website overkomt.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
niesenharrie
Berichten: 117
Lid geworden op: za 15 nov 2008, 10:07

Re: Trapje Hymer B574 gaat niet meer omhoog



Bericht door niesenharrie »

Ik heb een Hymer B514 en een paar jaar terug werkte er niets meer van de 12v in het campergedeelte, de trap werkte wel . In Portugal is toen een handige camperaar aan het meten geweest. In de EBL zitten 2 grote grijze relais met een groen knopje. De ene was voor alles van 12volt en de ander voor de trap. De trap werkte wel. Dat ene relais was dus stuk. Het groene knopje terugzetten gaf geen verbetering. Er is toen een verbinding gesoldeerd zodat de 12 volt het weer doet. Onlangs bij Alex Dickhoff de EBL laten nakijken. Het is me niet gelukt een nieuw relais te krijgen, maar de 12 v werkt nog steeds goed en vlgs Alex is die reparatie goed gedaan. Had verbinding gezocht met Hymer en met Schaudt. Alex werkt vanuit Eindhoven. Hij kan de EBL nakijken, doormeten. Is erg goedkoop. Telefoon 0652200707 Als ik jou was hem gewoon bellen en een afspraak maken.
Plaats reactie