Goede diesel?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8657
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Goede diesel?



Bericht door seth_space »

De temperatuur in die hogere einddruk is dus ook hoger maar niet als gevolg van de verbranding maar van de snel oplopende druk.
Het resultaat is een hogere verbrandingstemperatuur. Zoals ik aangeef inderdaad door de hogere compressie die zorgt voor een hogere temperatuur van het mengsel.
Begrijpen we elkaar nu verkeerd of gebruiken we andere definities voor dezelfde verschijnselen.
Waar het hier om gaat is dat de temperatuur direct na of tijdens de verbranding hoger is met premium dan zonder.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Goede diesel?



Bericht door gjvonk »

Hoe dan ook: met mijn moderne diesel merk ik verschil of ik bij een Franse supermarkt heel goedkoop een merkloze diesel tank, of een Premium diesel van een van de grote merken. Voor de zekerheid gaat de camper straks weer voor 2 maanden op stal, afgetankt met een Premium diesel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80383
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Goede diesel?



Bericht door Dafluc »

Als je je daar beter bij voelt is dat het prijsverschil al waard.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Goede diesel?



Bericht door jmkoole »

Benzine met hoger octaangetal en diesel met hoger cetaangetal geven de motor meer vermogen, meer pk's. Iedere tuner kan je dat vertellen.
Meer vermogen maakt dat je auto gemakkelijker vooruit komt. Dat is het gevoel met premium diesel. V-power van Shell levert weinig extra's op, Ultimate diesel van BP het meest. Dat is onderzocht. Verder moet je motormanagement er wel wat mee kunnen doen. Ik heb een VW 2.5 tdi van 2005. Die reageert er wel degelijk op. Kan me voorstellen dat een motor uit 1990 zonder turbo en boordcomputer niks doet met premium diesel.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Goede diesel?



Bericht door Peter LMC »

jmkoole schreef:Benzine met hoger octaangetal en diesel met hoger cetaangetal geven de motor meer vermogen, meer pk's. Iedere tuner kan je dat vertellen.
Dus Hans.
Als ik er een flesje cetaanverhoger bij de diesel meng dan krijg ik meer vermogen :?: :?:
Heb ik die tuner niet nodig.
Voorbeeld.
https://millersoils.nl/webwinkel/diesel ... nverhoger/
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Goede diesel?



Bericht door ducati 900 »

Benzine met een hoger octaangetal is alleen nodig als je motor een hogere compressie krijgt.
En daardoor krijgt je motor meer vermogen, niet door de benzine met een hoger octaangetal.

Er luiden veel klokken maar klepels worden er niet veel gezien hier.

Maar als het tussenoorgevoel goed werkt dan moet je het gewoon doen.

Ok heb gehoord dat als je briefjes van € 5 in je tank stopt dat hij dan ook meer vermogen krijgt. :mrgreen: :mrgreen:

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Goede diesel?



Bericht door gjvonk »

Net als JMKoole merk ik ook bij bp het sterkst het verschil.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Goede diesel?



Bericht door de Jonckheer »

Wikipedia: Het octaangetal is een referentiewaarde voor de klopvastheid van benzine. Voor diesel bestaat er het cetaangetal, een maat voor de neiging tot zelfontbranding.

Heeft dus absoluut niks met meer of minder vermogen te maken. Het als het geloof in een god, nergens op gebaseerd maar als je je er goed bij voelt . . :lol: :mrgreen:
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Goede diesel?



Bericht door @3 »

jmkoole schreef:Benzine met hoger octaangetal en diesel met hoger cetaangetal geven de motor meer vermogen, meer pk's. Iedere tuner kan je dat vertellen.
Nee, de calorische inhoud van de brandstof (energie) blijft gelijk maar het maakt motorbedrijf met een beter rendement mogelijk. Maar dat gaat niet vanzelf door het alleen te tanken.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Goede diesel?



Bericht door jmkoole »

Dat is duidelijk. Met tuning wordt er meer brandstof en lucht in de motor gepompt. De eigenschappen van premium brandstof zijn zodanig, dat er door de motor meer energie kan worden ontwikkeld. En dus levert de motor meer vermogen... De brandstof heeft dezelfde calorische waarde, maar de verbranding verloopt optimaler.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
Free2be
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 8:33
Locatie: Hasselt

Re: Goede diesel?



Bericht door Free2be »

jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Goede diesel?



Bericht door jurgenc »

Iemand enig idee of de gewone diesel of de premiumversies evenveel biodiesel bevatten?
H20
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 11:30
Locatie: Middelburg

Re: Goede diesel?



Bericht door Mark »

maakt bij ons niet uit.
De diesel is hetzelfde wordt alleen wat aan toegevoegd.
Verder wordt er bij ons geen biodiesel toegevoegd aan de diesel.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Goede diesel?



Bericht door jmkoole »

Weet dat GTL geen biodiesel bevat. Beter dus om daar de tank mee te vullen voor de winterstop...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Plaats reactie