Goede diesel?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Goede diesel?



Bericht door Rolling Rodie »

Ik weet niet of het al eerder ter sprake is geweest maar ik vraag me of hoe belangrijk “goede” diesel tanken is.
Omdat ik met de “beruchte” Ford motor rij word geadviseerd om de premium diesel te tanken.
Is dit onzin of is het sws verstandig ipv de goedkope of normale diesel te tanken?
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Goede diesel?



Bericht door Vertrokken2 »

In ieder geval loopt mijn personenauto van BMW er niet alleen zuiniger mee, hij loopt ook mooier rond. In mijn Marco Polo gooi ik, indien mogelijk, altijd premium.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Goede diesel?



Bericht door Dafluc »

Tja, als je kunt aantonen dat je altijd premium hebt getankt, altijd bij een Ford-dealer de beurten hebt laten doen, de verstuivertest hebt laten doen bij het juiste bedrijf en nog zo het een en ander. Dan zou je misschien in aanmerking kunnen komen voor een regeling waaraan Ford werkt. Die er dus nog niet is. En je auto mag tegen de tijd dat de regeling er is niet ouder zijn dan 10 jaar. Dus hoe belangrijk is het om premium te tanken?
Afbeelding
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Goede diesel?



Bericht door @3 »

Het gaat hierbij vooral om het ontduiken van aansprakelijkheid.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Goede diesel?



Bericht door Rolling Rodie »

Dafluc schreef:Dus hoe belangrijk is het om premium te tanken?
Dat is dus mijn vraag ;-)
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Goede diesel?



Bericht door de Jonckheer »

Als het tanken van premium een eis is moet dat ook in het instructieboekje staan. Zo niet is het onzin, premium zal geen motorschade voorkomen.
Lijkt mij sowieso flauwekul want premium is niet in alle landen verkrijgbaar dus dan zou je daar niet heen kunnen?
c.dekker
Berichten: 396
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Goede diesel?



Bericht door c.dekker »

De schade aan de Ford motor zit niet in de brandstof ook niet in de verstuivers maar het is een zuiger / piston kwestie t.o.v het motorkoppel . Dit heb ik al eerder geschreven .
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Goede diesel?



Bericht door jmkoole »

Al vaker geschreven; de 'milieubewuste' moderne diesel bevat weinig tot geen zwavel meer. Juist die zwavel zorgde voor het smeren van het brandstofsysteem (pomp, verstuivers). Met de zwavelarme diesel slijten deze onderdelen meer en gaan sneller stuk. Wat een prima smeermiddel is voor gebruik in de diesel is tweetaktolie. Het smeert het brandstofsysteem en verbrand netjes samen met de dieselolie. Ik meng 1% tweetaktolie door de diesel, dus één liter op 100 liter diesel. Ik gebruik het in al mijn diesels; de 2.5 tdi camper van 2005, m'n Lupo 1.2 tdi van 1999 en m'n Golf 2.0 tdi van 2012. De motoren draaien er stiller mee, de olietemperatuur daalt 5°C, echt perfect!
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Goede diesel?



Bericht door Kroppie »

gaat er bij mij ook in 250cc synthetische 2-taktolie op 70 liter diesel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Goede diesel?



Bericht door Bas vd laar »

Gooi je er nog een bepaald merk tweetaktolie bij?
Voor mijn oldtimer bromfietsen heb ik Castrol RS.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Goede diesel?



Bericht door Bob Diesel »

Het gaat toch over diesel aan de pomp :?:
Voor de camper :cheers:
Niet wat je er zelf bij mengt :!: in je bromfiets :bang:

Ik tank het liefste goedkoop :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Goede diesel?



Bericht door seth_space »

Even los van het feit dat het behoorlijk off-topic is. Bijmengen van tweetakt bij een moderne diesel met roetfilter is niet slim.
Er zijn diverse onderzoeken die aantonen dat de toegevoegde biodiesel die wettelijk aanwezig moet zijn beter smeert dan tweetakt olie zonder de nadelige effecten van tweetakt in relatie tot je filter.(dat gaat verstoppen door de roetresten)
Lees:
https://www.arb.ca.gov/fuels/gasoline/m ... 3bosch.pdf
https://link.springer.com/article/10.10 ... 017-0762-1

Ik herinner me nog een goed topic daarover, ga ik nog naar op zoek.
edit: https://www.gummen.org/forum/auto-s/de- ... -de-diesel



Wat de moderne brandstoffen betreft.. die moeten in NL en EU voldoen aan product eisen die vast liggen. Alle verkochte diesels van de bekende merken zijn dus zeker premium te noemen. (sommigen doen da took reeds)
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... andstoffen
Laatst gewijzigd door seth_space op ma 16 okt 2017, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Goede diesel?



Bericht door isoplus »

Je moet dat toch echt zelf beslissen, als je Ford weinig kilometers maakt en niet regelmatig even uitgelaten wordt is premium diesel tanken in ieder geval voor je gemoedsrust wel handig.
En als je even rekent hoeveel je tankt op jaarbasis en wat het prijsverschil dan zou zijn, wetende dat een nieuwe motor zomaar 6000,00 Euro of zoiets kan kosten, dan kun je geheel op die feiten je beslissing baseren.
Mooier wordt het niet !
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 11:30
Locatie: Middelburg

Re: Goede diesel?



Bericht door Mark »

De premium, exellium of hoe je het ook wilt noemen is een toevoeging.
Op onze raffinaderij wordt het net voor de tankwagen toegevoegd aan de laadleiding (dus bij normale diesel).
Het is een gevaarlijk goedje is op basis van nitroglycerine en niet zo super voor het milieu.
Op een tankwagen van 30.000 liter diesel gaat er maar 1 of 2 liter in.
we hebben het wel eens berekent en geloof dat je 60 of 100 cc in je lege tank moest doen om de benodigde cc's te behalen.
Het is een toevoeging waardoor de verbrandingstemperatuur omhoog gaat en er zo meer diesel verbrand.
Of het ook daad werkelijk werkt, weet het niet.
Maar geeft wel een schonere verbranding door de hogere temperatuur.

Zal u een anecdote vertellen:
Er was eens een tankje waar deze toevoeging in zat.
Doordat alles met computer gedoseerd wordt aan de hand van het aantal getankte m3's diesel.
weet het systeem ook hoeveel we injecteren en geeft zelf aan de hand van geïnjecteerde liters aan wanneer er weer besteld moet worden.
Toen kwam er een tankwagen met 5000 liter van dit spul.
De operator wilde de tankwagen lossen maar kwam er al snel achter dat de tank nog vrijwel vol was.
Na enig onderzoek zou het zo maar kunnen zijn dat er al bijna 2,5 maanden niets geïnjecteerde werd omdat er iets niet goed functioneerde.
En helemaal niemand heeft er ook maar 1 klacht over gemeld.
Dus als er dagelijks tientallen tankwagen geladen worden en niemand merkt het in 2 maanden.
Vraag ik me echt af of het dan zon verschil zou maken?

Lijkt me net als je 2 maanden een cheeseburger zonder kaas verkoopt en niemand merkt het.
Plaats reactie