Goede diesel?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Goede diesel?



Bericht door Ares »

Heb je daar bronnen voor? Op de websites van deze bedrijven wordt dit nogtans niet genoemd. Men heeft het in de regel alleen over reiniging en minder afzetting van vuil.

http://www.shell.nl/motorists/shell-fue ... ology.html
https://www.bp.com/nl_nl/on-the-road/ne ... logie.html
http://www.total.nl/brandstoffen-consum ... delen.html
http://www.total.nl/brandstoffen-consum ... iesel.html
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Goede diesel?



Bericht door seth_space »

Enkele jaren geleden werd in een onderzoek van de TU-Delft ook al duidelijk dat V-Power diesel van Shell door de relatief hogere verbrandingstemperatuur in de motor schade veroorzaakt aan nageplaatste roetfilters.
De oude brandstoffen verbranden roet bij respectievelijk 426 graden en 495 graden Celsius. Voor de nieuwe generatie dieselbrandstoffen, werd een temperatuur van 570 ° C gemeten. Dat is fors hoger.
http://sync.nl/huidige-roetfilters-onge ... e-diesels/
ps, vwb de werking van premium. ( al wijkt die af van mijn eigen ervaring)
IN 2010 was er ook dit onderzoek:
http://sync.nl/premium-benzines-niet-zu ... t-schoner/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Goede diesel?



Bericht door Ares »

Ik kan hier niet uit afleiden dat shell, total en BP aangeven dat premium brandstoffen een hogere verbrandingstemperatuur hebben zoals je in je voorgaande post schrijft?

link 1:
http://sync.nl/premium-benzines-niet-zu ... t-schoner/
Deze link linkt voor het gequote deel weer terug naar link 2 http://sync.nl/huidige-roetfilters-onge ... e-diesels/

link 2:
http://sync.nl/huidige-roetfilters-onge ... e-diesels/
Uit dit onderzoek blijkt ook niet dat deze brandstof een hoger verbrandingspunt heeft. Hier overigens het echte onderzoek in plaats van dit populisitsche artikel: https://link.springer.com/content/pdf/1 ... 0183-1.pdf

Conclusie van het onderzoek:
De verbrandingstemperatuur van diesel in een dieselmotor is circa 300 graden Celsius. Roetdeeltjes worden opgevangen in de roetfilter en elektronica zorgt er voor dat de temperatuur van de uitlaatgassen tijdelijk flink wordt verhoogd indien de roet moet verbrandt tot as om het filter op te schonen/zodat het filter niet dicht slibt. Uit dit onderzoek blijkt dat de roet van oude brandstoffen bij een lagere temperatuur (426 - 495 graden Celsius) verbrandt tot as dan de roet van nieuwe syntetische brandstoffen (570 graden Celsius). Deze verhoogde temperatuur is in oude systemen niet voldoende om de roet van nieuwe brandstoffen volledig te verbranden en daarom zijn deze filters niet geschikt voor nieuwere brandstoffen.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Goede diesel?



Bericht door seth_space »

Ik denk niet dat hier veel mensen zitten te wachten op dissertaties maar liever een "populistisch"" artikel lezen waarin de samenvatting staat. Wil je wetenschappelijke discussie dan zullen velen hier afhaken.
De waardes betreffende de hogere verbrandingstemperaturen komen uit hetzelfde rapport.

Hoe dan ook, ik ga nog eens op zoek naar de bron van die bewering rondom hogere verbrandingstemperatuur door premium diesel.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Goede diesel?



Bericht door Atoz »

Soms is techniek gewoon pure wetenschap.
Al had ik bovenstaande manier van gelijk halen al zien aankomen.

@Ares
Doe rustig verder.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Goede diesel?



Bericht door seth_space »

Al had ik bovenstaande manier van gelijk halen al zien aankomen.
Los van de akelige wijze van formuleren is een kristallen bol beslist iets wat je moet koesteren. Dan hoef je veel zaken hier niet meer in te brengen. Je weet immers alles al :bow:
Misschien mag het plebs hier een enkele maal een beroep doen op jouw onmetelijke wijsheid :lol3:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Goede diesel?



Bericht door kampo »

Wat ik niet goed begrijp is dat een hogere verbrandingstemperatuur slecht zou zijn voor de werking van de katalysator.
Met mijn nog relatief moderne Euro5 EEV motor rij ik omwille van het minder verbruik altijd aan lage toeren.
Dus de temperatuur in het uitlaatsysteem is daarbij , zeker in de winter, niet erg hoog. Misschien zelfs te koud.
Daardoor verhoogt in theorie de kans op vervuiling in de PM Metalit Emitec katalysator en ook in het EGR systeem.

Een synthetische dieselsoort (zoals V-power) die een "iets" hogere verbrandingstemperatuur geeft lijkt me dan geen nadeel.
In combinatie met andere voordelen van die synthetische diesel zoals vooral het lage zwavel want die is dodelijk voor de kat.

Het artikel van TNO dateert van 2007. Toen was de dieselkat nog in opmars en adblue bestond nog niet op kleine motoren.
Vandaag heeft iedere nieuwe €6 dieselauto, op een uitzondering na ad blue en een ander uitlaatsysteem.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Goede diesel?



Bericht door seth_space »

Nog even over de hogere verbrandigstemperatuur in relatie tot premium brandstoffen.
Men brengt de temperatuur waarbij de brandstof tot zelfontbranding komt omhoog om zodoende een hogere compressie en een vroegere ontsteking te verkrijgen. Dit zorgt voor meer vermogen.
Hogere compressie is hogere temperatuur. Hoe hoger de compressie einddruk des te hoger de temperatuur aan het einde van de compressie slag.
Doel van de premium brandstoffen is juist ook om dit effect te bereiken. ( en daarnaast nog allerlei reinigings middelen en additieven te verkopen;)
Premium brandstoffen hebben dus een hogere verbrandingstemperatuur dan standaard brandstoffen.
Moderne motoren zijn hierop berekend en gebouwd.

Interessant filmpje waarin ook de testmethode van Shell uit de doeken gedaan wordt:
https://www.youtube.com/watch?v=gqvhaPLuTPI
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Goede diesel?



Bericht door @3 »

kampo schreef:Met mijn nog relatief moderne Euro5 EEV motor rij ik omwille van het minder verbruik altijd aan lage toeren. Dus de temperatuur in het uitlaatsysteem is daarbij , zeker in de winter, niet erg hoog. Misschien zelfs te koud.
Wanneer je met de moderne turbodiesels laag toerental rijdt dan zal je in de buurt van het nominaal toerental rijden. Bij dat toerental komt (bij vol gas) het maximum motorkoppel vrij en werkt de motor het meest efficient. De temperaturen zijn bij dit toerental het hoogst maar minder frequent dan bij het maximum (vermogen) toerental. Het uitlaatsysteem zal daardoor bij meer vermogen wel warmer worden maar niet als gevolg van een hogere temperatuur. Wel door meer af te voeren warmte energie.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Goede diesel?



Bericht door @3 »

seth_space schreef:Men brengt de temperatuur waarbij de brandstof tot zelfontbranding komt omhoog om zodoende een hogere compressie en een vroegere ontsteking te verkrijgen. Dit zorgt voor meer vermogen.
Hogere compressie is hogere temperatuur. Hoe hoger de compressie einddruk des te hoger de temperatuur aan het einde van de compressie slag.
Ik meen dat het iets anders verloopt.
Men brengt niet de temperatuur omhoog (hoe zou alleen de brandstof dat voor elkaar krijgen vóórdat het ontbrandt is?) maar de brandstof zelf komt sneller en beter tot ontbranding. Dus in minder krukasgraden kan de brandstof verbranden waardoor de einddruk hoger is en de gemiddelde zuigerdruk dus ook hoger is dus meer kracht en dus betere efficientie. De temperatuur in die hogere einddruk is dus ook hoger maar niet als gevolg van de verbranding maar van de snel oplopende druk.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Goede diesel?



Bericht door ducati 900 »

Van wat ik heb geleerd heeft Adrie gelijk.
Het gaat om een meer geconcentreerde verbranding zodat de cilinderwanden en
koppen minder warm worden.
Dus minder warmteverlies, dus meer rendement, geen hogere temperaturen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Goede diesel?



Bericht door seth_space »

E compressieslag drukt het mengsel ( of in geval van diesel de lucht) samen met als uitgangspunt een hogere druk is hogere temperatuur.
( voor de liefhebber: wet van Boyle en Gay-Lussac)
Bij benzine brengt men door hogere octaan getal de temperatuur waarbij de benzine ontbrand omhoog ( om zelfontsteking te voorkomen) waardoor bij hogere druk = hogere temperatuur de zaak ontbrand op een beter moment.

Bij diesel is dat het moment waarbij de inspuiting plaats kan vinden zodat ook daar het resultaat een hogere druk is.
Premium brandstoffen zullen door hogere octaan en hogere compressie van het mengsel altijd een hogere temperatuur met zich mee brengen. Bij moderne diesels zal de computer het moment berekenen waarop het ideale inspuitmoment is.
Ik ben geintresseerd in weerlegging van deze uitgangspunten.

Of dit alles beter is voor de Ford motoren ( waar dit topic in de basis over ging) is maar de vraag.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Goede diesel?



Bericht door Atoz »

seth_space schreef: Ik ben geintresseerd in weerlegging van deze uitgangspunten.
:bang:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Goede diesel?



Bericht door @3 »

seth_space schreef:Ik ben geintresseerd in weerlegging van deze uitgangspunten.
Ik niet, omdat je op een verkeerd spoor zit. Mijn mening moge duidelijk zijn. (Is ook terug te vinden in het boek 'basistechniek verbrandingsmotoren')
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Plaats reactie