Reparatie advies vochtschade

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Reparatie advies vochtschade



Bericht door Charm »

Door lekkage rond het bagageluik aan de achterzijde van de camper is de polyester buitenkant over ongeveer 40cm losgekomen van het isolatiemateriaal. Zie 2e foto. De polyesterplaat wijkt daardoor over die lengte een paar millimeter naar buiten uit. Is dat een bezwaar en zo ja, hoe zou dat hersteld kunnen worden?

Het vocht is langs die plaat naar onder gezakt en dat heeft ook vochtschade veroorzaakt in de bodem van de camper rechtsachter in de hoek. Zie 1e foto. Daar zat af fabriek een brede kitlaag waardoor het vocht niet weg kon. Ik heb de kit over een stuk verwijderd en wat loszittend hout verwijderd zodat het drogen kan. In het voorjaar kan het pas worden hersteld. De camper staat wel het hele jaar buiten en we maken er ook de komende maanden nog gebruik van. Moeten er nog extra maatregelen worden genomen?
Bijlagen
IMG_20171014_135005.jpg
IMG_20171014_135005.jpg (222.79 KiB) 1525 keer bekeken
IMG_20171014_131735.jpg
IMG_20171014_131735.jpg (170.71 KiB) 1558 keer bekeken
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Vertrokken2
    Berichten: 6847
    Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

    Re: Reparatie advies vochtschade



    Bericht door Vertrokken2 »

    Ik had ooit eens een catamaran waarvan het dek delamineerde. (Schuimkern platen).
    De dealer/reparateur gaf twee mogelijke oplossingen: dek vervangen (mooi maar duur) of injecteren middels een ovrmaatse injectiespuit met vloeibare polyester of epoxy. Ik heb de laatste methode toegepast en het resultaat was functioneel prima en optisch ok.

    Later heb ik deze methode nog eens toegepast bij een gedelamineerd zwaard waarop ik was terechtgekomen toen het ding omging. Alles moet uiteraard wel helemaal droog zijn.

    De injectiespuit krijg je bij de apotheek. Wel uitleggen waarvoor.

    Mss ook bij jou toe te passen?
    Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
    La Passione Passa dal Cuore
    Gebruikersavatar
    Going
    Berichten: 3245
    Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

    Re: Reparatie advies vochtschade



    Bericht door Going »

    Govert. Ik kreeg het zelfde advies bij Polyservice in Amsterdam. Ik heb een stuk van zeg een vierkante meter in de zijwand los. Tegen warmte bollen heb ik wat gaatjes 3 mm in de binnenwand geboort. Ik heb nog niet ingespoten a) omdat ik geen dikke spuit heb, b) ik ben bang dat niet overal in de wand de epoxy bestrijkt bij het inspuiten. Epoxy is erg dun en loopt snel naar beneden. Ik kan dan misschien nog verschillende stukjes van de wand los hebben
    Wat is uw advies op manier van werken?
    BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
    De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
    Gebruikersavatar
    Digiwalker
    Berichten: 2370
    Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
    Contacteer:

    Re: Reparatie advies vochtschade



    Bericht door Digiwalker »

    Bovenstaande is ook mijn gedachte en om de buitenwand weer stijf tegen het schuim te trekken maak een groter gat waar je met de stofzuiger vacuum kan trekken. Deze moet wel de hele droogperiode aan blijven staan.
    Je kan ook een vel getand schuim halen bij de gamma en deze tegen een muur afstempelen. Met een plaat hout er tussen. Zodanig dat je het losse deel tegen het binnen schuim aandrukt.

    Bij mijn vorige camper had ik ook dit probleem. Daar is het hele stuk uitgesneden van binnen uit. Vervolgens schuim opgeplakt en daar weer een nieuw binnenwand opgeplakt. 4 dagen laten drogen met de stempels en lijmtangen er op.
    Succes met de reparatie.
    Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
    Arie55
    Berichten: 5678
    Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
    Locatie: Barendrecht

    Re: Reparatie advies vochtschade



    Bericht door Arie55 »

    Zou het zeker zo niet laten zitten. Temeer je nog op pad wil gaan. Damp doorlatende beits, misschien?

    Arie
    iets wat ik niet heb, is haast

    B = bijnaam: bouwkeet
    55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
    0 = gratis
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Reparatie advies vochtschade



    Bericht door Charm »

    Dank voor de tip. Het hout is nog nu vochtig. Kan die beits er al op dan? Jij bracht me wel op een idee. Misschien een stuk dampdoorlatende folie aanbrengen.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Vertrokken2
      Berichten: 6847
      Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

      Re: Reparatie advies vochtschade



      Bericht door Vertrokken2 »

      Going schreef:Govert. Ik kreeg het zelfde advies bij Polyservice in Amsterdam. Ik heb een stuk van zeg een vierkante meter in de zijwand los. Tegen warmte bollen heb ik wat gaatjes 3 mm in de binnenwand geboort. Ik heb nog niet ingespoten a) omdat ik geen dikke spuit heb, b) ik ben bang dat niet overal in de wand de epoxy bestrijkt bij het inspuiten. Epoxy is erg dun en loopt snel naar beneden. Ik kan dan misschien nog verschillende stukjes van de wand los hebben
      Wat is uw advies op manier van werken?
      (Gobert). Ik werkte altijd in het horizontale vlak. Dat maakt het wat simpeler.
      Overigens kun je epoxy indikken. O.a. Systeem West heeft daar speciale vlokken voor.
      Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
      La Passione Passa dal Cuore
      Gebruikersavatar
      EasyBee
      Berichten: 8455
      Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
      Locatie: Veluwe

      Re: Reparatie advies vochtschade



      Bericht door EasyBee »

      De komende dagen is het mooi droog weer, dus niet nu beitsen, maar ventileren en laten drogen. Tot donderdag blijft het schoon en droog (in Nederland dan).
      In plaats van naar de apotheek voor een injectienaald, kun je misschien dit gebruiken, een marinade injector.
      https://braadmaarraak.nl/vlees-injecteren/
      https://www.barbecuexxl.nl/The-Bastard- ... gITefD_BwE
      https://www.myxlshop.nl/j-s-marinade-in ... gKbiPD_BwE
      Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
      Gebruikersavatar
      Bas vd laar
      Berichten: 6299
      Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
      Locatie: Prachtig Brabant

      Re: Reparatie advies vochtschade



      Bericht door Bas vd laar »

      Wat het enorm versneld is er 1 of 2 straalkachels op richten.
      Uiteraard zorgen dat de opstelling niet vol in de wind staat.
      Arie55
      Berichten: 5678
      Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
      Locatie: Barendrecht

      Re: Reparatie advies vochtschade



      Bericht door Arie55 »

      Charm schreef:Dank voor de tip. Het hout is nog nu vochtig. Kan die beits er al op dan? Jij bracht me wel op een idee. Misschien een stuk dampdoorlatende folie aanbrengen.
      Ik weet veel van staal en metalen, van hout weet ik weinig tot niets. Dus of je beits er al op kan? Geen idee. Folie? Ken dat spul niet.

      Wat ik zelf gedaan heb is dat wat klammig aanvoelend hout? en daarna gemeten met een vochtmeter, welke een wat hoger vocht aangaf dan droog (dus zeker niet nat) de beits erop gesmeerd. Maanden erna en een jaar erna gemeten: ietiepietie droger - droger. Maar ja, ik reed er niet mee. En jij hebt de kans dat opspattend water de boel misschien niet bevordert.

      Het idee van Bas, zou ik juist WEL de wind erop willen. De damp wordt weggeblazen. Wel even erbij blijven...

      Kan een van de forumleden hier een beter inzicht geven?

      Arie
      iets wat ik niet heb, is haast

      B = bijnaam: bouwkeet
      55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
      0 = gratis
      Gebruikersavatar
      Bas vd laar
      Berichten: 6299
      Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
      Locatie: Prachtig Brabant

      Re: Reparatie advies vochtschade



      Bericht door Bas vd laar »

      Het idee van Bas, zou ik juist WEL de wind erop willen. De damp wordt weggeblazen. Wel even erbij blijven...
      Ja, maar dan wel de WARME wind van de ventilatoren.
      Wat ik bedoel is dat wanneer de camper buitenstaat en je er 2 straalkachels op richt, de wind die buiten waait alle warmte direct wegblaast.
      Je zou er dus een windscherm omheen kunnen zetten zodat de wind niet je warmte wegblaast.
      Ik zou het hout goed droog willen hebben alvorens er verder aan te werken.
      Ik heb het zo wel vaker gedaan met de kachels, werkt goed en snel.
      Vertrokken2
      Berichten: 6847
      Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

      Re: Reparatie advies vochtschade



      Bericht door Vertrokken2 »

      EasyBee schreef:De komende dagen is het mooi droog weer, dus niet nu beitsen, maar ventileren en laten drogen. Tot donderdag blijft het schoon en droog (in Nederland dan).
      In plaats van naar de apotheek voor een injectienaald, kun je misschien dit gebruiken, een marinade injector.
      https://braadmaarraak.nl/vlees-injecteren/
      https://www.barbecuexxl.nl/The-Bastard- ... gITefD_BwE
      https://www.myxlshop.nl/j-s-marinade-in ... gKbiPD_BwE
      De injectiespuit gebruik je eenmalig. Zo’n marinadeding wordt daarmee een dure aangelegenheid.
      Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
      La Passione Passa dal Cuore
      Gebruikersavatar
      Digiwalker
      Berichten: 2370
      Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
      Contacteer:

      Re: Reparatie advies vochtschade



      Bericht door Digiwalker »

      Je kan het vocht snel uit het hout trekken met een zak siliconenkorrels of zout. Er tegen aan plakken en zorgen dat er geen buitenlucht bij kan.
      De siliconenkorrel kan je in de magnetron weer ontvochten voor later gebruik. Te koop bij de elektrogroothandel.
      Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
      Gebruikersavatar
      Digiwalker
      Berichten: 2370
      Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
      Contacteer:

      Re: Reparatie advies vochtschade



      Bericht door Digiwalker »

      Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
      Plaats reactie