Zitbank camperdeel: heupgordels ombouwen naar 3-punts gordel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Zitbank camperdeel: heupgordels ombouwen naar 3-punts gordel



Bericht door macfocus »

Hallo,

We zijn sinds gisteren in het bezit van een Knaus Traveller 630 uit 92. Voor zijn 25 jaar in keurige staat.
De dinette heeft 2 begordelde zitplaatsen (beiden vooruit kijkend), met daarachter een lage kast (gaskast+ Koelkast.

Er is derhalve geen nekbescherming oid, de bank is laag, de kast ook.
Ik speel met de gedachte om in ieder geval een nekbescherming te maken. Ik denk dan aan een plank die met behulp van wat stalen profielen ondersteund en gemonteerd kan worden. (profielen worden dan gemonteerd in de wand van de gaskast).
Op de plank komen uiteraard een paar hoofdkussentjes.

Als 2e denk ik eraan om er dan meteen ook maar 3 punts gordels te monteren. Idealiter zo'n complete set (zie foto), maar die vind ik wat begrotelijk voor €800,- (je mag iets vinden van veiligheid versus kosten, maar dat is uiteindelijk mijn keuze ;))

Nou kan je dit volgens mij prima zelf maken, maar mag dat dan ook?
APK, verzekering, noem maar op.

Het lijkt mij, dat een degelijk gemaakt 3 punts systeem veiliger is als een paar originele heupgordels.

Tips zijn welkom!

Dank
1000_wo6.jpg
Gaskast meubel, met direct ervoor de bank
1000_wo6.jpg (52.52 KiB) 2305 keer bekeken
IMG_3446_klein.JPG
Gaskast, de bank in kwestie direct links
IMG_3446_klein.JPG (123.91 KiB) 2305 keer bekeken
bank-sportcraft-3-punts-gordels-880-of-990mm-fiat-ducato-peugboxer-citjumper.jpg
bank-sportcraft-3-punts-gordels-880-of-990mm-fiat-ducato-peugboxer-citjumper.jpg (27.91 KiB) 2305 keer bekeken
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zitbank camperdeel: heupgordels ombouwen naar 3-punts go



Bericht door frank_h »

Ik heb zo'n gordelblok als jij op de 3e foto laat zien, maar dan compacter, gebruikt gekocht in Duitsland. In Nederland zijn er in wat oudere campers geen specifieke regels voor de bevestiging aan het chassis. Ik heb hem er op 8 plaatsen aan vast gebout.

In Duitsland moet je zoiets bij de tuv laten omkeuren. Dat is wat bewerkelijk en daarom worden die dingen daar vaak betaalbaar gebruikt aangeboden. In Duitsland wordt eBay veel gebruikt zoals Marktplaats bij ons. Je komt hem mogelijk alleen zelf op aan het halen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Zitbank camperdeel: heupgordels ombouwen naar 3-punts go



Bericht door macfocus »

Ok, dank.
In Duitsland kijken dus.
Een snelle zoektocht op ebay.de levert nog niets op, maar we gaan regelmatig kijken.

Goed om te horen dat het in NL geen probleem zou moeten zijn.
Ik zal de RDW ook nog een een mailtje sturen ter bevestiging. Kan ik dat mocht het ooit nodig zijn ook overleggen bij APK oid.
Better safe then sorry.

Mocht iemand er ergens 1 tegenkomen, ik hou me aanbevolen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zitbank camperdeel: heupgordels ombouwen naar 3-punts go



Bericht door Peter LMC »

Juist. En dat moet je dus niet doen.
Je krijgt van de RDW echt geen mailtje dat men dit (eigen knutsel) goed vind.
Daar wil men eerst certificaten van de fabrikant met trekkracht berekeningen etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zitbank camperdeel: heupgordels ombouwen naar 3-punts go



Bericht door kampo »

Ik kan dit voor meer veiligheid, uit eigen initiatief, enkel toejuichen :thumbup:
Een 3p gordel zal altijd veiliger zijn als zo een 2p heupgordel.
De bedoeling is dat je hem uiterst stevig monteert.
Ik weet niet meer hoeveel het precies was maar bij goedkeuringstesten trekken ze met
extreem hoge krachten 3000kg of zo aan de gordel en de bevestigingspunten.
Ik ken een zelfbouwer die een 4 zitbank heeft ontworpen en laten keuren voor zijn grote camper.
De keuring en het testverslag kostte heel veel meer meer als het materiaal. Maar het kan.

Wat rijzitplaatsen en gordels betreft is men al een aantal jaren erg streng.
Terecht want het betreft één van de fundamentele veiligheidsaspecten in voertuigen.
Zeker zoals nu in combinatie met moderne techniek zoals airbags, elektrische gordelspanners, kinderzitjes enz.
Staat tenslotte op ieder modern voertuig, vaak nog veel meer zoals deurvergrendeling die opengaat of oproep naar alarmcentrale.
De wetgeving of reglementering hieromtrent is jammer genoeg specialistenwerk.
Je moet dus maar iemand vinden die echt weet wat nog mag of niet mag.
De keurder kan het zien of niet zien. De eigenaar kan het willen betalen of niet betalen.
Meestal weet men het gewoon niet.
Als je het volgens de geldende reglementering wil doen zal je je inderdaad grondig moeten informeren.
Ik vond er slechts een klein stukje over.

http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... togordels/
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Zitbank camperdeel: heupgordels ombouwen naar 3-punts go



Bericht door Bas vd laar »

Juist. En dat moet je dus niet doen.
Je krijgt van de RDW echt geen mailtje dat men dit (eigen knutsel) goed vind.
Exact!

Gewoon die gordels er in zetten en er verder niet over praten.

Met de APK wordt alleen gekeken of er geen scheurtjes in zitten, ze goed oprollen, in de vergrendeling schieten en ze goed vastgeklikt kunnen worden.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zitbank camperdeel: heupgordels ombouwen naar 3-punts go



Bericht door frank_h »

En mocht er bij de APK moeilijk over gedaan worden dan schroef je de gordels los van de steunen. Het gaat er toch vooral om dat je achterin veiliger kan vervoeren. Het enige dat je echt niet moet doen is de driepuntsgordel aan hout van het interieur vastzetten. Dat gaat onherroepelijk kapot bij een aanrijding.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 18 okt 2017, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren knop Nieuw Antwoord gebruiken aub.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Zitbank camperdeel: heupgordels ombouwen naar 3-punts go



Bericht door Kees2 »

als er bij de APK moeilijk over word gedaan is of de constructie ondeugdelijk of de keurmeester,

en inderdaad de gordel bevestigd aan hout is ook een afkeur !

https://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk ... fault.aspx

5. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Indien er sprake is van corrosie is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.
Radboud
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 10:51
Locatie: Amsterdam

Re: Zitbank camperdeel: heupgordels ombouwen naar 3-punts go



Bericht door Radboud »

Hallo,
Wij hebben een net wat jongere Knaus uit '97, en de in de rijrichting geplaatste dinettebank is voorzien van gordelblok en driepuntsgordel. Maar bij de dinnettebank tegen de rijrichting in zaten geheel geen gordels en hoofdsteunen. Is (meen ik) wettelijk gezien ook niet nodig, maar ik vind toch wel prettig als mij kinderen ook daar gewoon op hun plek blijven zitten. Ik heb nu zelf dmv stalen constructie hoofdsteunen gemonteerd en van de sloop een driepuntsgordel gehaald en die op stalen onderstel gemonteerd (wonderbaarlijk genoeg zitten daar als voorbereiding wel moeren met fijn draad op gelast). Zit volgens mijn eigen eisen stevig genoeg, bij APK heb ik er nog nooit wat over te horen gekregen (en dat vind ik wel prettig, want e.e.a. zit dusdanig stevig gemonteerd dat verwijderen een behoorlijke klus is).
Groet,
Radboud
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Zitbank camperdeel: heupgordels ombouwen naar 3-punts go



Bericht door Kees2 »

dan zitten ze toch deugdelijk bevestigd :wink:

ze zijn dan wel niet verplicht op jouw camper,
(2. Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.)
maar als ze er niet verplichte gordels in zitten moeten ze wel aan alle eisen voldoen.

maar bij de APK word niet gekeken naar andere eisen
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Zitbank camperdeel: heupgordels ombouwen naar 3-punts go



Bericht door macfocus »

Respons van de RDW:

Mijn vraag:
Momenteel zijn er op een voorwaarts gericht bank in het woongedeelte 2 heupgordels gemonteerd.
Ik zou deze graag ombouwen naar een degelijk 3 pouts gordels systeem.
dit door middel van een stalen constructie als frame (in de bijlage een foto als voorbeeld.)
Het is nog niet bekend of dit een gebruikt fabrieks exemplaar of zelfbouw wordt.

De concrete vraag is, welke eisen er vanuit het RDW worden gesteld aan een dergelijke aanpassing?
- Montage eisen
- evt. Keuring
- APK
- Verzekering?
- etc.

Het betreft een fabrieksoriginele auto uit 1992.



En het antwoord:
Het wijzigen van de autogordel is geen wijziging in contstructie en dus niet verplicht te laten beoordelen door de RDW.
De verantwoording voor deze aanpassing ligt dus bij u zelf.
Bij de APK-keuring wordt beoordeeld of de aanpassing deugdelijk is uitgevoerd.
Of de verzekeringsmaatschappij hier problemen mee heeft kunt u aan de verzekeringsmaatschappij voorleggen.


Kortom, we gaan gewoon eens lekker kijken hoe ik dit ga doen, de RDW houdt me niet tegen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie