Lang gezocht en een DUC gevonden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Master 3.3 TD



Bericht door bupozaanstad »

Vanmiddag ben ik naar de Renault Master wezen kijken en de motor loopt als een zonnetje maar het interieur rook zompig, het plaatwerk is ronduit slecht, vooral onder de kunststof strips op de zijkanten. De verkoper haalde één strip los en er achter was het een roest bende en zo zacht als een natte krant, verder maar niets meer bekeken. Niet zo vreemd dat het binnen muf rook van het vocht. Dit gaat hem dus zeker niet worden.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Master 3.3 TD



Bericht door EasyBee »

Dank voor de terugkoppeling.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Toedeledoki

Re: Master 3.3 TD



Bericht door Toedeledoki »

Helaas... De Ducato's van deze bouwjaren lijken vaak beter. Maar ook deze kunnen bedriegen. Ze roesten vooral op minder zichtbare plaatsen. De dorpel onder de schuifdeur is een heel berucht plek.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Master 3.3 TD



Bericht door Bas vd laar »

Terwijl de meeste gewone auto's in die tijd al goed roestproof waren was dat absoluut niet het geval bij de bedrijfsauto's/ buscampers:

Mercedes Sprinter, VW Transporter, de drieling Boxer, Jumper, Ducato, de Renault Master, Ford Transit , Hyundai H100/200, Mitsubishi L300/400 echt allemaal hebben ze in meer of mindere mate last van roest.

Er werd bij de bedrijfsauto's veel minder aandacht aan geschonken dan bij de reguliere personenauto's.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Master 3.3 TD



Bericht door EasyBee »

Klopt, maar geen enkele fabrikant ging er dan ook van uit dat een bedrijfsauto 20 jaar of langer zou meegaan.
Dat er ook andere doeleinden zijn/waren voor zo'n voertuig was minder bekend (dan nu).
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Master 3.3 TD



Bericht door bupozaanstad »

We zoeken gewoon verder en wie weet is er hier wel iemand die een nette buscamper te koop weet, het liefst met een dinette achterin, een breedte slaper dus. Budget rond de 5500 euro.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Master 3.3 TD



Bericht door bupozaanstad »

Na heel veel campers te hebben bekeken kwam deze vandaag aan de beurt, gisteren had ik een afspraak gemaakt met de verkoper en de man kwam heel serieus over. Vandaag naar Terwolde afgereisd en ik had al het vermoeden dat het om een ouder persoon ging en dat klopte ook. Een aardige oude baas van in de 70 die heel veel kon vertellen over de camper, hij had hem in zijn bezit vanaf 2011 en hem overgenomen van een bekende. Sinds 2011 garage onderhouden en de distributie vorig jaar juni gedaan. Camper is hard en rijd als een tractor, een echte 2.5 diesel zonder turbo en zonder stuurbekrachtiging. De inrichting is compleet, 30 liter LPG onderbouw voor koken, koelkast en kachel, verder een mini oventje, toilet met vaste wastafel, achteruitrijcamera, heel veel kastruimte en een dinette die is om te bouwen tot 2 persoons bed. Ik zal morgen nog een paar foto’s van het interieur plaatsen, dit ziet er echt super schoon en helder uit. Verder heeft hij vanaf 2011 alleen maar de vakanties gereden en verder binnen in een grote droge schuur gestaan.

We zijn er happy mee.

** Bericht gekopieerd van het Volvo 850 forum waar mijn naam Cornelis-b is **

Afbeelding

Afbeelding
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Master 3.3 TD



Bericht door travelscout »

Schitterend, gefeliciteerd!
Paul.
Toedeledoki

Re: Master 3.3 TD



Bericht door Toedeledoki »

Die dingen zijn prima! Als je met het spartaanse rijden kunt leven kun je de halve wereld er nog wel mee rond.

Als het een 5 bak is: Half litertje olie extra in de bak doen en niet onder de 80 in de 5 rijden. Dan blijft het allemaal heel.

Mijn ouders hadden zoiets en daar kon je bovenin het dak ook nog slapen.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Master 3.3 TD



Bericht door bupozaanstad »

Het rijden met deze wagen / motor doet mij weer denken aan vervlogen tijden. Als hij koud is lijkt het net of er een bak knikkers in het blok liggen, het blokje loopt echt prima maar het is een ouderwetse "tractor", niet vergelijkbaar met de modernere diesels :-B :-B Het is inderdaad een 5 bak en op de snelweg rijdt hij gewoon lekker rond de 95km.

Vandaag eens bezig geweest met de 12 volt installatie, ik was niet gecharmeerd van de manier hoe alles was aangesloten bij de huishoud accu, alles zat met schuifstekkers verbonden. Alles is nu gesoldeerd en afgewerkt met krimpkous. Morgen eens kijken waarom de koelkast niet op gas wil werken, 12 en 220 werkt prima maar op gas vertikt ie het.
Het betreft een electrolux RM-4211, het lijkt wel of hij geen gas krijgt, de kachel doet het prima en zit ook op de zelfde gasleiding. We gaan zoeken morgen.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Master 3.3 TD



Bericht door Bas vd laar »

niet onder de 80 in de 5 rijden
Dat mag met deze 2.5D wel hoor.
Dit geldt wel voor 2.5 TurboD , deze heeft namelijk een andere overbrengingsverhouding waardoor het toerental een stuk lager ligt.

Jouw versnellingsbak heeft echter wel dezelfde zwakte van de 5, maar houd maar 70 km per uur aan, dan draait hij al genoeg toeren!

Het is echter ook geen probleem om 70 of 80 in zijn 5 te rijden zolang je maar constant rijdt, dus niet bergop of versnellen: het op lage toeren relatief hard laten werken daar gaat de 5 stuk van.

Halve liter extra olie is ook niet nodig, kans is groot dat hij het eruit gooit via de snelheidskabel!
Wel netjes op peil houden en liefst even verversen, wordt nogal eens vergeten namelijk. Kost bijna niks en kun je makkelijk zelf.

On topic:

Ik vind het een leuke camper!
Is het een fabriekscamper van Butler toevallig?
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Master 3.3 TD



Bericht door c.westerman »

Hele leuke mooie camper, veel plezier ermee. :cheers:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Master 3.3 TD



Bericht door de Jonckheer »

Met een auto zonder stuurbekrachtiging is prima te rijden. Niet sturen bij stilstand maar alleen rollend lost het probleem van zwaar sturen op. Nog niet zo lang geleden hadden de meeste auto's geen bekrachtiging, tegenwoordig allemaal, zelfs die kleine truttenschuddertjes die je zonder bekrachtiging ook met je pink in de rondte stuurt. Complete onzin, het zal wel mode zijn?
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Master 3.3 TD



Bericht door bupozaanstad »

Bas vd laar schreef:

On topic:

Ik vind het een leuke camper!
Is het een fabriekscamper van Butler toevallig?
Geen idee of het een fabriekscamper / inbouw is, het is in elk geval super strak en heel veel kastruimte. De foto's volgen nog.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Plaats reactie