Lang gezocht en een DUC gevonden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door bupozaanstad »

Hallo allemaal na 3 jaar rondgereden te hebben in een Volvo 850R die ik om gezondheidsreden moet verkopen ben ik van plan een buscamper aan te schaffen op basis van een Renault Master 3.3 TD met 114PK.

Ik ben erg benieuwd hoe deze blokken zijn, ik dacht dat dit een blok met een turbo is, is dit dan een hoge of lagedruk turbo en is er iets waar ik bij deze motor specifiek op moet letten? Wat het chassis betreft weet ik dat er vorig jaar laswerkzaamheden aan zijn gedaan wat op zich geen probleem hoeft te zijn mits dit goed is gebeurd en daar heb ik zelf wel een goed inzicht in. Het gaat mij dus meer om de motor en de bak.

Ik hoop wat info te mogen ontvangen betreffende deze motor.

Henk
Laatst gewijzigd door bupozaanstad op wo 18 okt 2017, 9:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Master 3.3 TD



Bericht door Peter LMC »

Ik heb geen idee wat voor motor er inligt.
Die 3.3 slaat op het maximale gewicht dacht ik en niet op de motor.
Kan er dus niet veel over vertellen.
Andere forum leden zullen er beslist meer van weten.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Master 3.3 TD



Bericht door Sun »

De 3 liter hdi heeft 140 pk.

Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Master 3.3 TD



Bericht door seth_space »

Dit is te vinden over dit type Renaults.
MOTOR
Motorcode S9W-A7
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 2799 cc
Vermogen 84 kW (114 pk)
volgens de databank
Dit type auto wordt tijdens een APK het meest afgekeurd op de volgende punten:
1. Stuur- of fuseekogel met slijtagespeling<= 1.0 mm
2. Band met profieldiepte tussen 1.6 en 2.5 mm
3. Werking/toestand verplichte lichten/retroreflectoren
4. Overmatige olielekkage
5. Zichtbare mechanische delen remsysteem met verregane slijtag
Dus niets speciaals verder over de motor. ( behalve de overmatige olielekkage dus;)

Wiki:
he S engine was a cast-iron overhead camshaft inline-4 Diesel engine sourced from Italian engine manufacturer SOFIM. It has been used in the Trafic and Master utility van and the Safrane sedan since 1981:
S8U/S9U: 2445 cc
S9W: 2799 cc
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Master 3.3 TD



Bericht door bupozaanstad »

Finnik had ik ook gezien maar dat is niet echt wat ik wil weten, ik bedoel meer de betrouwbaarheid en of het een hoge of lage druk turbo is. Voordeel van een lage druk is veel power onderin. Ook erg benieuwd naar de betrouwbaarheid van dit type motor.

Henk
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 10 okt 2017, 0:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren knop Nieuw Antwoord gebruiken aub.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Master 3.3 TD



Bericht door annoh »

TS,
Voordeel van een lage druk is veel power onderin.
Waarom zoek je niet koppel kromme op? Dan weet je meteen of er voor jou genoeg power is.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Master 3.3 TD



Bericht door EasyBee »

Gezien de informatie die je wel verstrekt gaat het om de
Sofim S9W ook bekend als Iveco 8140.43, 2799 cc, 115 pk (=84 kw) bij 3600 rpm, 260 Nm (192 lb·ft) bij 1800 rpm,
Direct Inhection, turbocharged, intercooled, OHC/8 valves, Renault Master 1997-2000.
Iveco 8140.43 worden in Ducato als 2.8 idTD gebruikt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Master 3.3 TD



Bericht door bupozaanstad »

Deze info klopt ik heb de verkoper even een bericht gestuurd en het is inderdaad de S9W motor.

Zijn deze motoren ook betrouwbaar bij hogere KM standen en dan bedoel ik 250.000 plus en dan uiteraard bij goed onderhoud. In het verleden heb ik Volvo gereden met een VAG diesel. 5 cilinder TDI en die draaien met goed onderhoud makkelijk 6 ton, is dit met de SW9 ook te doen?

Henk
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 10 okt 2017, 0:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren knop Nieuw Antwoord gebruiken aub.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Master 3.3 TD



Bericht door kampo »

bupozaanstad schreef:Hallo allemaal na 3 jaar rondgereden te hebben in een Volvo 850R die ik om gezondheidsreden moet verkopen ben ik van plan een buscamper aan te schaffen op basis van een Renault Master 3.3 TD met 114PK.
...
is er iets waar ik bij deze motor specifiek op moet letten? Wat het chassis betreft weet ik dat er vorig jaar laswerkzaamheden aan zijn gedaan ...
Een voertuig waar laswerkzaamheden aan gedaan zijn zal misschien een tijdje goed zijn maar hoe lang ??
Ik begrijp dat je een Volvo stationwagon wenst te vervangen door een bus.
Ga je daar dan ook in camperen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Master 3.3 TD



Bericht door bupozaanstad »

Laswerkzaamheden hoeft helemaal geen probleem te zijn en er zullen heel veel meer Ducato's, Peugeot's, Iveco's en Renault's rond rijden waar aan gelast is. Er is wel een verschil tussen lassen en lassen.

Ja het is de bedoeling dat we er mee gaan camperen, ook de Esterel klapcaravan gaat binnenkort in de verkoop.

Henk
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Master 3.3 TD



Bericht door JoopBrekken »

Bij onze Master en ook bij anderen was er een probleem bij de aandrijfassen. Tripots oid?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Master 3.3 TD



Bericht door de Jonckheer »

Natuurlijk is lassen geen probleem, daar weet ik als eigenaar van een 35 jaar oude touringcar alles van. Als het maar goed gebeurt.
Toedeledoki

Re: Master 3.3 TD



Bericht door Toedeledoki »

De 2.8 zit ook in de Ducato/Iveco Daily. Is een sterke motor, die zelfs zonder turbo al redelijk wat kracht heeft. Dus de motor met turbo zal voldoende zijn voor een buscamper.
Deze motor staat als betrouwbaar bekend.

Aandrijfassen (tripods) merk je wel als je optrekt of afremt. Schudt de bus dan met de neus, dan zijn ze versleten. Volgens mij moet de bak uitelkaar om de binnenste koppelingen te vervangen. Wel even iets om naar te kijken dus! Deze tripods was wel een kwaaltje van Franse auto's in die tijd. Ze kunnen er oud mee worden, maar het schudden, trillen of kloppen rijdt niet heel prettig.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Master 3.3 TD



Bericht door bupozaanstad »

Zoals ik het begrijp is de motor meer dan voldoende, eerder een Ducato met een 2.8 motor gereden zonder turbo en dat blijkt dus het zelfde blok te zijn. We gaan de buscamper bekijken, rijden en dan hoop ik dat het positief is en we tot de koop over kunnen gaan.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Plaats reactie