Accu stuk of niet?
Accu stuk of niet?
2x 90 Amp AGM
Zonnepaneel 200 watt
EBL schaudt 226 C
Adria Matrix Supreme 687SL
Probleem: zonder walstroom en/of zon is s'avonds de accu bij gebruik van kachel en tv in vier a 5 uur leeg (totaal gebruikt dan max 10 amp) en gaat alarm af op display 313B.
Bij zon en/of gebruik walstroom lijken accu's gelijk weer vol te zijn(14.3 V), dus zonder oplaadtijd.
Alle zekeringen ok.
Iemand idee?
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Zonnepaneel 200 watt
EBL schaudt 226 C
Adria Matrix Supreme 687SL
Probleem: zonder walstroom en/of zon is s'avonds de accu bij gebruik van kachel en tv in vier a 5 uur leeg (totaal gebruikt dan max 10 amp) en gaat alarm af op display 313B.
Bij zon en/of gebruik walstroom lijken accu's gelijk weer vol te zijn(14.3 V), dus zonder oplaadtijd.
Alle zekeringen ok.
Iemand idee?
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Teisman op za 21 okt 2017, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Accu stuk of niet?
Volgens mij zegt die 14,3 niet dat ze meteen vol zijn. Als ik aan de lader ga, zegt ie die stand ook meteen. Maar houdt ie die stand ook vast nadat je de stekker eruit getrokken heb, Na een poosje? Dan moet ie ongeveer 12,7-8 staan, zo is het bij mij tenminste.
Laat hem eens 24 uur aan de 220 V staan en kijk dan nog eens.
Bert
Laat hem eens 24 uur aan de 220 V staan en kijk dan nog eens.
Bert
Laatst gewijzigd door bertt op zo 08 okt 2017, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Accu stuk of niet?
Die 14,3V is gewoon de laadspanning volgens mij, dat heeft niets met leeg of vol te maken.
Eerder geeft dat aan dat de accu leeg is, want de lader gaat er met een flinke spanning 'tegenaan'.
Overigens willen AGM-accu's liever met 14,7V geladen worden, anders komen ze nooit vol. Dat
staat wel goed ingesteld op je lader of EBL?
Wanneer de accu's vol zijn verwacht ik een eindspanning (onbelast, druppelladend) van circa 13,5V.
Evt. de accu's laten testen bij een accu-leverancier?
Eerder geeft dat aan dat de accu leeg is, want de lader gaat er met een flinke spanning 'tegenaan'.
Overigens willen AGM-accu's liever met 14,7V geladen worden, anders komen ze nooit vol. Dat
staat wel goed ingesteld op je lader of EBL?
Wanneer de accu's vol zijn verwacht ik een eindspanning (onbelast, druppelladend) van circa 13,5V.
Evt. de accu's laten testen bij een accu-leverancier?
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Accu stuk of niet?
Het kan zijn dat een van je accus defect is en de andere meeneemt.
Je hebt nog maar een 50Ah beschikbaar en dan zijn je batterijen leeg. Dat klinkt als een 90Ah batterij die ontladen wordt of een set van twee die een van beide stuk is.
Aan de paal meet je niet de lading maar het voltage waarmee de lader werkt. (tenminste dat lijkt me de weergave die jij op je scherm ziet)
In jouw geval 14,3V en dat is een paar tienden lager dan gebruikelijk voor veel AGM batterijen.
Hoe oud zijn die batterijen?
Zijn ze gelijktijdig aangeschaft?
Het kan ook zijn dat een of beide accus last hebben van sulfatering als gevolg van lang niet gebruikt zijn en te ver ontladen is geweest.
Een heel enkele keer werkt een speciale lader dan wel eens.
Laat je accus anders even testen. Als je lid bent van bijv de ANWB is dat simpel te regelen.
Je hebt nog maar een 50Ah beschikbaar en dan zijn je batterijen leeg. Dat klinkt als een 90Ah batterij die ontladen wordt of een set van twee die een van beide stuk is.
Aan de paal meet je niet de lading maar het voltage waarmee de lader werkt. (tenminste dat lijkt me de weergave die jij op je scherm ziet)
In jouw geval 14,3V en dat is een paar tienden lager dan gebruikelijk voor veel AGM batterijen.
Hoe oud zijn die batterijen?
Zijn ze gelijktijdig aangeschaft?
Het kan ook zijn dat een of beide accus last hebben van sulfatering als gevolg van lang niet gebruikt zijn en te ver ontladen is geweest.
Een heel enkele keer werkt een speciale lader dan wel eens.
Laat je accus anders even testen. Als je lid bent van bijv de ANWB is dat simpel te regelen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Accu stuk of niet?
Zijn het nu AGM of gelaccu's.
Indien AGM dan de accu's af en toe opladen met een lader die tot 14.7-14.8V kan laden.
Indien AGM dan de accu's af en toe opladen met een lader die tot 14.7-14.8V kan laden.
Re: Accu stuk of niet?
Volgens mij AGM. Lader schaudt staat op GEL Mijn gevoel zegt 1 of beide HH accu's stuk. Nu in Frankrijk onderweg en eerst maar eens 24 uur aan de stroom.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Teisman op za 21 okt 2017, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Accu stuk of niet?
Ja, goed plan. En we blijven je volgen!
Indien ik de spanning wil meten, uiteraard zonder lader eraan, dan zorg ik meestal voor enige
belasting: ik doe even een aantal lampjes aan, of de afzuigkap.
Geheel onbelast, als de motor net uit staat, lees ik wel 13,5V. Met wat gebruikers zakt dat
dan tot circa 13V. Dat is dan wel een reële waarde.
Indien ik de spanning wil meten, uiteraard zonder lader eraan, dan zorg ik meestal voor enige
belasting: ik doe even een aantal lampjes aan, of de afzuigkap.
Geheel onbelast, als de motor net uit staat, lees ik wel 13,5V. Met wat gebruikers zakt dat
dan tot circa 13V. Dat is dan wel een reële waarde.
Re: Accu stuk of niet?
Ik laat weten hoe het verder gaat. Tips welkom.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Re: Accu stuk of niet?
U heeft 2 accu's zijn deze goed aangesloten ,, het komt nog al eens voor dat de + en - kabel ( verbruikers ) op een accu zitten en dat is fout , de accu's zijn parallel geschakeld en dan hoort de + verbruikers kabel op de + van accu ( 1e ) en de min op de - van de ( 2e ) accu . zo worden ze gelijk ont en geladen .
Ik bezit ook Adria Matrix sumpreme camper maar een 677 SC uitvoering en kreeg problemen met het opladen van de zonnepanelen ( vrijstaan ) de kamen niet goed vol de oorzaak was en kapotte startaccu deze onttrok stroom zodat het laad led van de huishoud accu niet ging branden s morgens bij daglicht Ik wild s'morgen met de camper weg en had onvoldoende startstroom terwijl dag er voor nog voldoende had 13 volt , startaccu vervangen ( deze was zelfs warm ) en laad led deed het de volgen de morgen weer en kort daar na stond het systeem weer boven de 13,5 ( max uitlezing )volt of hoger .
En ik maar denken dat de zonnepanelen niet goed meer laden had de regelaar zelfs uit voor zorg vernieuwd . Zo zie je maar hoe het loopt .
Ik bezit ook Adria Matrix sumpreme camper maar een 677 SC uitvoering en kreeg problemen met het opladen van de zonnepanelen ( vrijstaan ) de kamen niet goed vol de oorzaak was en kapotte startaccu deze onttrok stroom zodat het laad led van de huishoud accu niet ging branden s morgens bij daglicht Ik wild s'morgen met de camper weg en had onvoldoende startstroom terwijl dag er voor nog voldoende had 13 volt , startaccu vervangen ( deze was zelfs warm ) en laad led deed het de volgen de morgen weer en kort daar na stond het systeem weer boven de 13,5 ( max uitlezing )volt of hoger .
En ik maar denken dat de zonnepanelen niet goed meer laden had de regelaar zelfs uit voor zorg vernieuwd . Zo zie je maar hoe het loopt .
Re: Accu stuk of niet?
C.dekker. Alles is goed aangesloten. Auto start goed. Ik heb een Votronic Solar Power meter en een Votronic Volt/ampère meter en lees bij laden 14. 4 volt en op standaard display inderdaad 13.5 volt (is max op schaalverdeling). Vraagje hoe kom je bij de Renault Master bij de startaccu?
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Re: Accu stuk of niet?
Bij onze Renault Master (2008) zit de startaccu in de vloer tussen de voorstoelen (onder de mat en afgesloten met een luikje).
Martien
Martien
Ons weblog: http://www.ffruit.jouwweb.nl
Re: Accu stuk of niet?
Ik heb nieuwere versie van de Renault Master
Accu zit daar ook ergens weet alleen niet hoe ik er bij kom. Geen luikje onder mat.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Accu zit daar ook ergens weet alleen niet hoe ik er bij kom. Geen luikje onder mat.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Accu stuk of niet?
Tips welkom? Bij deze dan maar weer eens.
Een AGM leeft langer als je hem bulklaadt met een constante stroom (CC) en niet met een constante spanning (CV). Belangrijk verschil is dat je hem die constante stroom geeft te vreten, totdat die een spanning van 14,7V.*). bereikt.
Dus: de stroom is dan constant en de spanning stijgt.
Helaas mag die constante stroom veel groter zijn *), dan die er gemiddeld door een EBL in een camper kan worden geleverd. Daarna houdt je hem gedurende bepaalde tijd*) op een constante spanning van 14,7V.*). Besluitend druppel je hem vol met een constante spannning van 13,8V.*).
In deze laatste laadfase, daalt de stroom dus tot (bijna) 0A en is een AGM 100% vol.
Dit kunnen de meeste EBL´s niet en vervolgen wij de weg met een bulklading op basis van een constante spanning (vaak die 14,7V*)).
Zelfs met 14,4V komt die uiteindelijk wel vol, het duurt dan wel substantieel langer.
Bovendien doet het afbreuk aan hét grote voordeel van een AGM:
Neemt graag grote stromen op of anders gezegd: je kunt hem in relatief korte tijd (80%) vol laden.
Daar voelt die AGM zich heel erg prettig bij (dit dus i.t.t. een GEL-accu).
In het geval van TS:
Om te zien hoeveel stroom er in én uit gaat: zet een ampere meter in de voeding van iedere accu.
Registreer de gemeten waarden (positief én negatief) per 30 minuten.
De schaudt EBL226 houdt het bij maximaal 14A.
In het geval beide accu´s inderdaad AGM´s zijn, dan is dat dus 2*90Ah= 180Ah.
Ik schat zo dat één AGM zich al prettig voelt met een CC van 36A*), samen dus 72A!
Terwijl de EBL226 maar maximaal 14A bij een constante spanning kan leveren, allemaal niet erg ideaal.
Wellicht dat je je AGM´s toch weer tot het rijk der levenden kan wekken door een accu specialist.
P.s. Bij mijn weten kent de schaudt 226 geen AGM stand, zet hem in ieder geval beslist niet in de GEL-stand. Wel heeft het zin de laadspanning voor een AGM iets te (laten) verhogen tot 14,6V (afstellen op de accupoolspanning). De druppel lading wordt dan overigens ook verhoogd tot 14V (i.p.v. 13,8V. *))
*) voor ieder merk/type AGM kan dit verschillend zijn, zoek ze op in de specificatie van je eigen AGM.
Overigens willen AGM-accu's liever met 14,7V geladen worden, anders komen ze nooit vol.
Een AGM leeft langer als je hem bulklaadt met een constante stroom (CC) en niet met een constante spanning (CV). Belangrijk verschil is dat je hem die constante stroom geeft te vreten, totdat die een spanning van 14,7V.*). bereikt.
Dus: de stroom is dan constant en de spanning stijgt.
Helaas mag die constante stroom veel groter zijn *), dan die er gemiddeld door een EBL in een camper kan worden geleverd. Daarna houdt je hem gedurende bepaalde tijd*) op een constante spanning van 14,7V.*). Besluitend druppel je hem vol met een constante spannning van 13,8V.*).
In deze laatste laadfase, daalt de stroom dus tot (bijna) 0A en is een AGM 100% vol.
Dit kunnen de meeste EBL´s niet en vervolgen wij de weg met een bulklading op basis van een constante spanning (vaak die 14,7V*)).
Zelfs met 14,4V komt die uiteindelijk wel vol, het duurt dan wel substantieel langer.
Bovendien doet het afbreuk aan hét grote voordeel van een AGM:
Neemt graag grote stromen op of anders gezegd: je kunt hem in relatief korte tijd (80%) vol laden.
Daar voelt die AGM zich heel erg prettig bij (dit dus i.t.t. een GEL-accu).
In het geval van TS:
Om te zien hoeveel stroom er in én uit gaat: zet een ampere meter in de voeding van iedere accu.
Registreer de gemeten waarden (positief én negatief) per 30 minuten.
De schaudt EBL226 houdt het bij maximaal 14A.
In het geval beide accu´s inderdaad AGM´s zijn, dan is dat dus 2*90Ah= 180Ah.
Ik schat zo dat één AGM zich al prettig voelt met een CC van 36A*), samen dus 72A!
Terwijl de EBL226 maar maximaal 14A bij een constante spanning kan leveren, allemaal niet erg ideaal.
Wellicht dat je je AGM´s toch weer tot het rijk der levenden kan wekken door een accu specialist.
P.s. Bij mijn weten kent de schaudt 226 geen AGM stand, zet hem in ieder geval beslist niet in de GEL-stand. Wel heeft het zin de laadspanning voor een AGM iets te (laten) verhogen tot 14,6V (afstellen op de accupoolspanning). De druppel lading wordt dan overigens ook verhoogd tot 14V (i.p.v. 13,8V. *))
*) voor ieder merk/type AGM kan dit verschillend zijn, zoek ze op in de specificatie van je eigen AGM.
Paul.
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Accu stuk of niet?
Volgens mij heb ik bij de lokale sloop, op zoek naar accu aansluitblokjes, eens gezien dat de accu van de nieuwe master links naast de bestuurders stoel zit. Vergeef me wanneer dat niet zo is, zelf heb ik het oudere type master en kan dat dus niet controleren.Teisman schreef:Ik heb nieuwere versie van de Renault Master
Accu zit daar ook ergens weet alleen niet hoe ik er bij kom. Geen luikje onder mat.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6