Accu stuk of niet?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door Teisman »

Bijna alles opnieuw aangesloten. Helaas geen licht nu in de camper dus morgen verder. Was 1 groen kabeltje die ik eerst niet thuis kon brengen bleek na lang zoeken een loze leiding te zijn die onder het dashboard achter de radio eindigde en waar niets op aangesloten zit. Toch wel verrassend dat een Camper bedrijf e.e.a op deze manier heeft ingebouwd voor de vorige eigenaar (gekocht door mij 2 jaar oud met 23000 km op de klok).
Wat mij het meest verbaasd is ADRIA in de Matrix Supreme AGM accu inbouwd met daarbii een EBL die geen AGM aankan.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door travelscout »

Misschien dat ik het zo duidelijker kan maken.


- Op je BMV eerste plaatje: 13.37V / 14,70A / 074% : hier zien we de bulk lading, alles ok.
- Op je BMV tweede plaatje: 14,18V / 11,10A / 083% : hier zien we de bulk lading, stroom daalt, spanning stijgt, lijkt me ok.
- Op je BMV derde plaatje: 14,50V / 01,30A / 100% : hier zien we vermoedelijk de absorptie lading, alleen hoort de stroom meer bij een onderhoudslading.

Een AGM is pas 100% vol als de stroom bij de onderhoudslading (dus bij 13,75V en 22,5C -pooltemperatuur) constant blijft (plm. 0,0 A.)
Je BMV meldt echter dat je accu al 100% vol is en tijdens de absorptiefase (immers: 14,5V - 01,30A).

Indien je schakelaar in stand AGM 2 staat en er sprake is van een goed werkende temperatuursensor gedurende de absorptiefase dan zou de temperatuur op je - pool zijn (zie voor de vaste gegevens je handleiding):

14,75-14,50= -0,25V
0.25V/0.02V= 12,5C
22,5+12,5= 35 graden C!

Wat mij betreft kunnen er dus de volgende oorzaken zijn:
- De BMV geeft foutief aan dat je accu 100% vol is.
- Je zit op het meetmoment ergens in zuidspanje,
- Je schakelaar staat niet op AGM 2 maar op AGM 1 (14,5V / temperatuur -pool is plm 20C)
- Er is een probleem met je temperatuur sensor of
- Er is iets niet zoals het hoort in je laadproces.
In dat laatste geval lijkt me dat de absorptielading veel te lang duurt.
Als je laadapparatuur niet naar de onderhoudslading schakelt vanaf het moment dat je AGM 80% vol is, dus aan het einde van de absorptiefase én je op de polen meet 14,75V bij 22,5C -pooltemperatuur, dan zou die al wel eens overleden kunnen zijn.

En nogmaals: een AGM is pas 100% vol als de stroom op 13,75V uiterst laag en constant is.
Paul.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door myway »

@ travelscout
Misschien het bericht nog eens lezen.
Die afbeeldingen zijn van mij en zijn van een natte semitractie accu


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door myway »

Teisman schreef:FotosAfbeelding]
Om zo’n kluwen met draden op een accupool te voorkomen werk ik meestal met een verzamelstrip.
Daar komen dan al dit soort draden aan en van daar met een draad naar de accu.
De draad die naar de radio loopt is waarschijnlijk getrokken om een radio op de hh-accu te laten draaien, dat is bij een camper beter dan op de startaccu.
Overigens begrijp ik ook niet helemaal waarom er zo veel aansluitingen direct op de accu zit als er een elektroblok in de wagen zit.
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door Teisman »

Alles opnieuw aangesloten. Accu's met 1 kabel min naar min 1 kabel plus naar plus. Plus accu 1 naar verdeelblok daarop alle plus leidingen. Min accu 2 naar verdeelblok daarop alle minleidingen.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door Teisman »

Alle min gebruikers achter shunt. Op min pool accu 2 min naar accu 1 en temperatuur sensor. Nu maar afwachten. Indien accu's kapot dan in het voor jaar nieuwe accu's. Allen bedankt voor jullie hulp en opmerkingen. Het blijft een kabel salade omdat er weinig ruimte is maar alles goed en degelijk verbonden met aderhulsen en trekontlasting waar nodig. Nogmaals dank.
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door Teisman »

BATTERY:100%
POWER:14.67 V
GPS:OK
ACC:OFF
Door:OFF
GSM Signal:32
Dit zijn de via internet afgelezen waarden. Aantal volts is gemeten op de verzamelblokken.
Power is de ladingstoestand van de tracker
Gebruikersavatar
wiwiwes
Berichten: 716
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:06
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door wiwiwes »

Teisman schreef:Ik heb nieuwere versie van de Renault Master
Accu zit daar ook ergens weet alleen niet hoe ik er bij kom. Geen luikje onder mat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
De linkse instapbak eruit schroeven, net als bij een Opel Movano
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
http://www.stichtingdts.nl http://www.camperclassics.nl
Iveco turbo daily/Niesmann Clou 670p
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door blizard »

Als je aan nieuwe accu's toe bent, kijk dan even bij de golfkar accu's, bv Trojan.
Die zijn meestal 6v, in serie heb je geen last van het "opvreeteffect" die 12v parallel wel vaak hebben.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door myway »

Als je nu het kacheltje via de omvormer laat werken zal er wel iets anders aan verbruik te zien zijn.
Indien de accu’s echt vol zijn kun je ze testen door met 9 ampère af te nemen.
Ze moeten het dan 10 uur uithouden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door Teisman »

Even walstroom afgekoppeld en kacheltje aan. Solar panelen laden 1 amp bij zwaar bewolkt. Kacheltje 500 watt plus omvormer min 2.7 amp (waarschijnlijk dus 3.7 amp) Spanning loopt dan gelijk terug naar 12.2 volt.

Nu laat ik hem eerst maar een een volledige laadcyclus doorlopen en dan opnieuw duurtest met kachel.AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door travelscout »

Die afbeeldingen zijn van mij en zijn van een natte semitractie accu
Excuus!

En gelukkig maar voor Teisman....
Paul.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3889
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door henk en lila »

En? Werd die kachel echt warm of is die 2,7 ampere (bij 12 Volt) het verbruik van het ventilatortje?

Vooropgesteld dat het een ventilatorkachel is. Maar, zoals eerder gezegd hier, een 220 Volt 500 Watt kachel trekt op 12 Volt (via de omvormer) al gauw 40 Ampere.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: Accu stuk of niet?



Bericht door Teisman »

Ja de kachel wordt echt warm. En de omvormer loopt via de shunt.
Plaats reactie