Lekke kachelradiator?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Dejeeper
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 9:34

Lekke kachelradiator?



Bericht door Dejeeper »

Hallo,
Ik heb een Fiat Ducato 1996 en onder de kachel druppelt een beetje koel vloeistof op de vloer.
Ongeveer midden onder de kachel zit een vierkant plastic dekseltje van ongeveer 15 bij 5 cm, dit zit met schroefjes vast en er zit een dun pakkinkje achter.
Ook daar is het nat van de koelvloeistof. Nu wilde ik eerst proberen om dat dekseltje te verwijderen.
Schroefjes er uit en er zit een heel klein beetje beweging in maar ik krijg het er niet af. Ik heb ook de indruk dat dit dekseltje nog ergens aan vast zit.
Heeft iemand een idee waar dat dekseltje voor dient of wat daar achter zit en hoe ik dat kan verwijderen?
Kan iemand mij vertellen hoe ik de hele kachel kan verwijderen want dat zal wel moeten (denk ik) als de kachel radiator lek is.
Ik wel eerst eens kijken of er niet een aansluiting lekt.

Ik zie graag reacties tegemoet,

Vriendelijke groet,

Cor
Meine
Berichten: 4757
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Lekke kachel radiator?



Bericht door Meine »

Misschien is het handig om even het merk, type en bouwjaar te vermelden. Maar het is van af afstand natuurlijk moeiilijk te beoordelen. Demonteren van alles wat in de weg zit is de enige mogelijkheid om zicht te krijgen op de lekkage.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Lekke kachel radiator?



Bericht door Arie55 »

foto's van de situatie zijn ook handig
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Dejeeper
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 9:34

Re: Lekke kachel radiator?



Bericht door Dejeeper »

Sorry dat ik duidelijk geweest ben.
Het betreft een Fiat Ducato 2.5 TDI uit 1996 Granduca, ik denk dat model 230 is.

De koelvloeistof druppelt dus onder uit de kachel van de Fiat.

Alles wat eventueel in de weg kon zitten was dus reeds weggehaald maar dat rechthoekig klepje
kwam niet los.

Ik hoop dat het een beetje zichtbaar is op de foto. Rechts zit een scharnierpunt van de warm water kraan van de kachel.
Ik denk niet dat de kraan daar zit maar dat deze een stuk hoger achter het dashboard zit.
Bijlagen
f79b5bae-97a3-40eb-a54d-ee47b80323bd.jpg
f79b5bae-97a3-40eb-a54d-ee47b80323bd.jpg (120.73 KiB) 1368 keer bekeken
Dejeeper
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 9:34

Re: Lekke kachel radiator?



Bericht door Dejeeper »

Ik heb getracht een iets betere foto te maken maar of dat veel meer verduidelijkt weet ik niet.
Bijlagen
7a9a68a7-b9ca-41f7-859d-68365ee2b401.jpg
7a9a68a7-b9ca-41f7-859d-68365ee2b401.jpg (131.81 KiB) 1363 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10204
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Lekke kachel radiator?



Bericht door Peter LMC »

Het lijkt er op dat dit rechthoekige klepje de onderkant van je verwarmings radiateur is.
Zo als ik er tegen aan kijk.
Maar ik kan er naast zitten. :eh:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekke kachel radiator?



Bericht door Kroppie »

als je er naast zit kun je toch gelijk kijken hoe het zit.? :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10204
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Lekke kachel radiator?



Bericht door Peter LMC »

:thumbup: :-B Zat er op te wachten.
Dejeeper
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 9:34

Re: Lekke kachel radiator?



Bericht door Dejeeper »

Hallo Jos,

Dank voor je inbreng maar misschien dat jij die nog iets kan toelichten want het zou
kunnen zijn dat er forummisten zijn waarvoor dit niet duidelijk is. :wink:

Vr.gr.

Cor
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Lekke kachel radiator?



Bericht door Marinus »

Bij een lekkage in de kachel van een Ducato 230 (lekkage aan kraan of warmtewisselaar) moet de gehele kachel worden uitgebouwd.
Dit gaat als volgt:

Open de motorkap en verwijder:
- Ruitenwisserarmen, 2 x moer 13 mm
- Paravent onder het raam, zijstukjes en middenstuk.
- Metalen dwarsbalkje daaronder.
- Het complete ruitenwissermechanisme inclusief steunplaat.

Tap een gedeelte van de koelvloeistof af, circa 5 liter en maak de beide kachelslangen los.
Verwijder de zwarte kunststof afschermplaat, 3 x moer 10 mm

In de cabine:
Verwijder de deksel van het dashboardkastje.
Verwijder de onderste dashboardafscherming aan de bijrijder kant, 3 kruiskopschroeven onder, 1 x inwendig zeskant 4 mm aan zijkant, 2 schroeven onderin dashboardkastje.

Verwijder de onderste dashboardafscherming aan chauffeurskant, 3 kruiskopschroeven onder, 1 x inwendig zeskant 4 mm aan zijkant en haak de afscherming los.

Verwijder de asbak en opbergvak (of radio indien gemonteerd).
Verwijder 2 schroeven inwendig zeskant van het paneeltje van de alarmknop en leg paneeltje op dashboard.
Verwijder de 3 knoppen van de verwarmingsregeling en het knopje van de regelschuif.
Verwijder 3 kleine kruiskopschroeven onder de knoppen. (achter schuimrubber propjes)
Verwijder 2 kruiskopschroeven onder de asbakhouder, trek stekker uit aansteker en neem voorplaat weg.

Druk bij de schakelpook de afschermhoes naar beneden en trek bovenrand omhoog.
Trek de afschermhoes omhoog.
Verwijder door vrijgekomen gat 1 x kruiskop en 1 x kruiskop langs stuur.
Neem de kap weg.

Verwijder de 4 stuks 10 mm moeren van de schakelpook en leg de pook op de vloer.
(kabels vast laten zitten)
Maak de ring waardoor de versnellingskabels gaan los van de kachel, 1 x kruiskop.

Verwijder deksel van de zekeringkast.
Verwijder 2 schroeven uit de zekeringkast en trek deze omhoog. Hang de zekeringkast met een hulpdraadje omhoog.

Verwijder 1 x 10 mm moer van kastje voor tankvlotterbesturing en verwijder 4 x 10 mm bout uit de steun waarin de relais zitten.
Maak de stekker van de kachelmotor los.
Maak alle clips van de kabelboom op de kachel los en houd de kabelboom met een hulpdraadje omhoog.

Verwijder de moer 10 mm midden onder de kachel. Verwijder 3 x 10 mm bout waarmee de kachel vastzit, 1 x links, 1 x rechts, 1 x midden boven.
Trek nu de gehele kachel naar achter, eerst aan de rechterkant zodat de aanzuigmond uit de opening in het schutbord komt en vervolgens in zijn geheel naar rechts en achter.

Montage in omgekeerde volgorde.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Lekke kachel radiator?



Bericht door Marinus »

Ducato 230 kachel unit
Bijlagen
Kachel unit.jpg
Kachel unit.jpg (54.41 KiB) 1281 keer bekeken
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22963
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Lekke kachel radiator?



Bericht door PaulBng »

Even bezig...
Dejeeper
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 9:34

Re: Lekke kachel radiator?



Bericht door Dejeeper »

Hallo Marinus,

Hartelijk dank voor je mail, het is een heel verhaal maar op mijn gemak alle stappen nemen
brengt vermoedelijk wel het gewenste resultaat.
Het enige wat ik nog wil weten, dat klepje of af-dicht plaatje, is dat te demonteren?

Voor ik de kachel uitbouw wil ik eigenlijk graag zien of de kachel inderdaad lek is of dat
er iets anders aan de hand is.

Ik ga in ieder geval beginnen met het begin van je verhaal.

Vriendelijke groet,

Cor
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Lekke kachel radiator?



Bericht door Marinus »

Dejeeper schreef:Het enige wat ik nog wil weten, dat klepje of af-dicht plaatje, is dat te demonteren?Cor
Geen idee of dit klepje losgenomen kan worden.
Ik heb destijds de kachel gedemonteerd omdat de kraan defect was.
Ik heb toen niet op dat klepje gelet.

Let op bij het demonteren dat je eerst voorzichtig de kachel bij de "aanzuigschelp" uit het schutbord trekt.
Deze schelp breekt gemakkelijk af, zoals bij mij gebeurde.

Hierna heb ik de restanten afgezaagd en uit kunststof plaat een nieuw aanzuigkap gemaakt.
Deze heeft wel een betere filter dan de oorspronkelijke.

In het kachelhuis van mijn auto vond ik veel takjes, blaadjes, veertjes en andere "ongerechtigheden" die er niet inhoren.
Plaats reactie