Voeding TomTom

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Voeding TomTom



Bericht door PaulBng »

Zoals wellicht bekend heb ik het niet zo op die sigarettenaanstekerpluggen.

Toen ik mezelf een nieuwe Tomtom cadeau had gedaan, had ik die dus in een 3A usb ding gestoken. De praktijk wees uit dat ie het wel deed maar de accu niet oplaadde. Dus maar weer de originele sigarettenaansteker in gebruik.

Nou meen ik ergens het volgende te hebben gelezen..
Een USB kabel heeft vier aders. Twee ervan leveren de voeding.
Er schijnen producenten te zijn die in de lader tussen de andere twee aders een speciefieke weerstand hebben gezet, zodat het ding als "genuine" herkend wordt.

Weet iemand of tomtom dat ook doet?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Voeding Tomtom



Bericht door Mickel Moen »

Dat weet ik niet, maar dat apparaten niet of minder werken op een willekeurige usb lader wel.

Zie mijn blogpost hierover:

https://mickelmoen.blogspot.nl/2014/04/ ... evolt.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Voeding TomTom



Bericht door Cee Pee »

Zit het probleem wel in de kabel? gebruik eens een andere usb voeding misschien dat de tomtom dan wel oplaadt.
Ik gebruik een dubbel usb power stopcontact en daar laadt de tomtom goed op zelfs gelijktijdig met een smartphone.
https://www.4campers.nl/installatie-mat ... plaat.html
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Voeding TomTom



Bericht door Arie55 »

Zoals je al vermoedelijk weet, is tomtom nogal eigenzinnig. :lolno: Ik heb een TT go, als ik die thuis aan de computer hang, lijkt het apparaat op te laden. Waar de dag erna (bijv. een update) gewoon een lege accu is ontstaan :sick: . Het scherm staat dan wel aan. :wtf:
Laadt ik de TT aan een stand-alone oplader van het foto toestel 5V/0,5A is de TT wel opgeladen. Dat is ook het geval met de oplaad plug die bij de TT zat.
Door jouw vraag, heb ik een steevast vermoeden dat de TT 'kijkt' naar de signalen D+ en D- van de USB. En als ik nu even in mijn geheugen graaf, is dat ook zo. Ik had jaren geleden op een PDA houder een USB aansluiting gemaakt. De TT laadde alleen op met de signalen D+ en D- aangesloten poort. In de lader zijn deze poorten met een aantal weerstanden verbonden. Hier in detail van een overzicht: https://www.maximintegrated.com/en/app- ... vp/id/5801

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Voeding TomTom



Bericht door PaulBng »

Oei, wat een verhaal...
Volgend weekend.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Voeding TomTom



Bericht door Mickel Moen »

Ook nu wordt weer bevestigd, dat een usb lader/stopcontact meer is dan een stopcontact.

Bepaalde apparaten werken wel op de een en niet of veel minder op de ander.
Reeds bekend bij Sony ereaders en de devices van Apple.

Vandaar dat ik juist wel de voorkeur geef aan een 12V stopcontact en daarin een lader behorende of compatible met het apparaat met usb-voeding.

Ook voor de TomTom gebruik ik de bijgeleverde voeding. In mijn geval voor de aansluiting van een iPodtouch en een iPhone.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 24 sep 2017, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Voeding TomTom



Bericht door Cee Pee »

Misschien dat ik dan altijd mazzel heb gehad maar ik heb diverse apparaten die middels usb geladen worden.
Thuis gebruik ik alle laders door elkaar heen en in de camper zitten de voornoemde power usb aansluitingen en alles wordt prima geladen.
Nog nooit problemen ondervonden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Voeding TomTom



Bericht door Arie55 »

PaulBng schreef:Oei, wat een verhaal...
Volgend weekend.
even door scrollen tot Figure 2
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Voeding TomTom



Bericht door PaulBng »

Volgend weekend
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Voeding TomTom



Bericht door Marinus »

PaulBng schreef:Er schijnen producenten te zijn die in de lader tussen de andere twee aders een speciefieke weerstand hebben gezet, zodat het ding als "genuine" herkend wordt. Weet iemand of tomtom dat ook doet?
In de sigarettenaansteker plug van TomTom zit een doorverbinding (weerstand maximaal 200 Ohm) tussen de Data+ en Data- aansluiting.
Bijlagen
TomTom laadstekker.jpg
TomTom laadstekker.jpg (20.93 KiB) 873 keer bekeken
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Voeding TomTom



Bericht door rijschoollucassen »

Ik heb ooit eens zo'n lader gesloopt en er vaste aansluitingen aan gesoldeerd. Kleine moeite en geen stekker meer in de aanstekerplug. Bij mijn huidige Garmin Zumo heb ik de motorhouder in de camper gemonteerd. Die heeft standaard een vaste aansluiting nodig.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Voeding TomTom



Bericht door TestCase »

Die weerstand circuitjes zitten er niet voor niets in, ik heb dat al eens eerder uitgelegd.
Origineel kan een USB poort zo'n 500mA leveren maar we sluiten steeds grotere accu's van smartphones/tomtom's/tablets op die poorten om op te laden en met 500mA duurt het laden wel erg lang. Dus werden er USB poorten met hogere laadstromen geleverd MET die smartphones/.... die aangepast waren om aan die smartphone te laten "zien" dat er meer stroom getrokken kon worden.
Als je 2A uit een 500mA USB poortje trekt gaat die stuk! Met het circuitje er tussen wist die smartphone dat het wel kon.

Dus wanneer je iets aansluit op een NIET originele USB lader/poort kan het zijn dat er maar 500mA geleverd wordt en dan duurt het laden wel erg lang of het lukt soms helemaal niet wanneer dat apparaat ook nog aan staat en meer verbruikt dan geleverd wordt.

Helaas zijn er geen afspraken over die circuitjes tussen fabrikanten gemaakt dus iedereen deed/doet maar wat. Koop je een universele aanstekerplug van 2A dan neemt die smartphone soms nog maar 500mA omdat zijn specifieke circuitje NIET in die plug zit.

Dit is geen wet van Meden en Perzen, niet alle fabrikanten halen deze trucs uit, maar ik verklaar wat mensen soms ervaren, ik zie het zelf ook.

\\Suc6
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Voeding TomTom



Bericht door PE1OPQ Theo »

Dan heb ik tot nu aan toe geluk gehad met de TT en de telefoons :D
USB lader is van het type welke stroom ruim voldoende kan leveren, en alles werkt en laad er op.
Een Appel product heb ik niet, dus daar heb ik dan ook geen ervaring mee.
Wel gebruik ik de mee geleverde usb snoeren van de producten.

Theo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Voeding TomTom



Bericht door TestCase »

Klopt Theo, alles laadt op alleen niet zo snel of goed als met de originele lader. Dat was mijn boodschap ook.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie