Grotere wielen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Grotere wielen?



Bericht door gsm »

Bedankt voor de uitleg
@Javanes, handig tooltje wat ik in de toekomst zeker gaat gebruiken
Het verschil tussen 70 banden en 75 is niet zo veel, 3,07% maar alle kleine beetjes helpen om dichter bij de juiste snelheid te komen. Ik zou graag willen dat de afwijking niet zoveel is als nu, ik vind 10% erg veel en 5% vind ik voldoende want in mijn privé auto is de afwijking 4%.
@Aad gaat de trekkracht dan erg veel naar beneden ? Die van mij is 2,3L - 120pk
@Jonkheer mijn auto rijd goed qua vering maar wordt dat zwabberig als ik 75 banden neem ?
Ik zou zelfs 16" velgen kunnen nemen en dan komt het qua afwijking beter uit want dan is het verschil met 75 banden op 6,87%
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Grotere wielen?



Bericht door limos07 »

Transitje schreef:In autobladen lees ik vaak dat grotere wielen afbreuk doen aan het comfort van het voertuig, nu zitten er onder mijn Ducato 15 inch velgen, vrij klein dus voor het formaat van de bus.
In een duits vakforum stond vermeld dat als de ducato 15" velgen heeft, je niet naar 16" velgen mag gaan.
Omdat onder de 15" wielen ducatos kleinere remklauwen en schijven gemonteerd zijn
dan bij 16".
Ga je naar de duitse TUEV val je gelijk door de mand.

Ik wilde afgelopen week van 215/70/15 achterbanden naar 225.meer belasting op achteras.
Fout, de fiat professionel garage vindt het niet goed.
Je blijkt iets verkeerd te gaan met de remwerking van ABS en iets met storing van de boardcomputer.
Ik had pas nieuwe 215 voorbanden dus nu ook nieuwe 215 achterop :bang:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Grotere wielen?



Bericht door hathi »

Gsm er zijn geen banden 205x75x15 voor de Camper,,dan moet je naar 16 inch
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Grotere wielen?



Bericht door hathi »

Transitje schreef:In autobladen lees ik vaak dat grotere wielen afbreuk doen aan het comfort van het voertuig, nu zitten er onder mijn Ducato 15 inch velgen, vrij klein dus voor het formaat van de bus.
In een duits vakforum stond vermeld dat als de ducato 15" velgen heeft, je niet naar 16" velgen mag gaan.
Omdat onder de 15" wielen ducatos kleinere remklauwen en schijven gemonteerd zijn
dan bij 16".
Ga je naar de duitse TUEV val je gelijk door de mand.
Gelukkig is men in NL niet zo simperlich,.......in D moet men een vlieg nog laten inschrijven,als die op je auto zit, :lolno: zo blijft die ooit zo goede duitse punktlichkeit in ere,en de kassa rinkelt,weer bij ieder wiswasje
Hans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Grotere wielen?



Bericht door gsm »

Dank je Hans, had ik niet aan gedacht :bang:
Ik ga daar eens over denken al was het maar om een mindere afwijking te hebben
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie