Luchtvering of hulpluchtvering

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door Sun »

Luchtvering kun je afstellen. Kijk eens bij Oluve.nl . Zelf ook geinstalleerd.

Maar om het trillen op te heffen? Trillen heeft een oorzaak.

Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door de Jonckheer »

Wat je daarvoor nodig hebt is luchtvering en geen hulp-luchtvering.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door Camperic »

Informeer eens bij CarSupport naar de mogelijkheden incl. voor- & nadelen daarvan.
Vakmannen met passie is mijn ervaring daar :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door Navigator »

Luchthulpvering voorkomt onder andere het 'waggelen' als je ingehaald wordt. Zoals Nico al aangeeft lijkt volledige luchtvering voor jullie beter.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door Bas vd laar »

Vraag ook even een offerte bij VB air-suspension, ook zeer goed spul. Prijzen voor Dunlop en VB zouden niet veel af mogen wijken.
http://www.vbairsuspension.nl/nl/
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door hathi »

Maar volgens mij ,is dat niet jouw probleem,immers bij hulpluchtvering,blijft het huidige veren pakket in stand,ik denk dat je meer in de richting van banden moet zoeken,veel mensen rijden,met veel te harde banden,maar dat kun je makkelijk zelf uit proberen,of een mailtje sturen naar Ik meen Jadatis?
Hans
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door Tec »

hathi schreef:Maar volgens mij ,is dat niet jouw probleem,immers bij hulpluchtvering,blijft het huidige veren pakket in stand,ik denk dat je meer in de richting van banden moet zoeken,veel mensen rijden,met veel te harde banden,maar dat kun je makkelijk zelf uit proberen,of een mailtje sturen naar Ik meen Jadatis?
En nog veel meer mensen rijden met te zachte banden.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door Marco Polo »

Kwam gisteren een lijstje tegen met de echte adviesspanningen voor mijn merk camper. Die komen verbazingwekkend dicht in de buurt van de waarden waar Jadatis mee aan komt.
Verder was er laatst een forumcollega bij diezelfde leverancier geweest in verband met een defect in ophanging van kastjes en die kreeg volgens mij ook te horen dat hij de banden niet zo hard moet zetten omdat de zaak daardoor kapot kon gaan.
Praat je over 0,75 bar verschil ten opzicht van advies van Fiat /Michelin (die van maximum belasting van de band uitgaan)..
Als ze die waarden nou ook in de handleiding zouden zetten, zeker bij de zwaardere chassis.
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door linus »

Hulpluchtvering op de achteras van onze Arto uit 2000 was de beste investering die ik tot nu toe in mijn camper heb gestoken 8-) De achterste bladveren waren "moe" en hingen behoorlijk door, niet ver vanaf de rubberen blokken. Het rijcomfort is niet meer te vergelijken: elke kleine oneffenheid dreunde door de hele wagen en dat is nu voorbij, bovendien rijdt de wagen veeel stabieler :wink: Ik had het veel eerder moeten doen :-?
Anton
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door Arie55 »

Het stugge karakter komt van schokbrekers/dempers vandaan, niet van de vering zelf. Dat is maar deels de oorzaak. We hebben het hier over een massa-veer-demper systeem, hetgeen een complex geheel is.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door hathi »

linus schreef:Hulpluchtvering op de achteras van onze Arto uit 2000 was de beste investering die ik tot nu toe in mijn camper heb gestoken 8-) De achterste bladveren waren "moe" en hingen behoorlijk door, niet ver vanaf de rubberen blokken. Het rijcomfort is niet meer te vergelijken: elke kleine oneffenheid dreunde door de hele wagen en dat is nu voorbij, bovendien rijdt de wagen veeel stabieler :wink: Ik had het veel eerder moeten doen :-?
Anton
Maar dit is iets geheel anders als TS bedoeld,deze is echt nog niet doorgezakt,als TS dan zo goed tevreden is over de voorvering,zou ik een keer,in Polch aan gaan(mss in combinatie met de Moezel) daar zit Goldschmitt ,en er zijn (probleem) voor leggen,je word er altijd wijzer van
Hans
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door eef van baal »

dan is er nog de vraag wat voor een chassis zit er onder, bladveren of een AlKo as, en hoe zit dan de schokdemper gemonteerd, er past niet altijd hulpvering onder.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door hathi »

Eef volgens mij wel,bij Goldschmitt,voor bladveren en Alco.
Hans
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Luchtvering of hulpluchtvering



Bericht door linus »

Bij onze arto was het best wel passen en meten. Uiteindelijk werden er noodgedwongen kleinere balgen gemonteerd maar wel twee aan elke kant. Bij Goldschmitt Polch.
Anton
Plaats reactie