Extra accu of LiFePO4?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Extra accu of LiFePO4?



Bericht door DigiBoy »

Ik ben in de overweging wanneer de nieuwe camper wordt geleverd met 1x standaard woonaccu van AGM 105Ah hier een extra AGM 105Ah bij te plaatsen.
Het grote nadeel van 2x AGM 105Ah accu's, is de enorme toename van het gewicht aan bijna 60Kg.

Daarom wil ik me hier informeren of een enkele LiFePO4 van 125Ah met zijn 15kg aan gewicht een oplossing voor me kan betekenen.

Volgens deze link zou een enkele LiFePO4 van 125Ah goed voor een vermogen zijn van 250Ah en de 2x woonaccu's AGM 105Ah perfect kunnen vervangen.
http://www.emergoplus.com/dbdocs/produc ... ent_69.pdf
De gemiddelde hoge aankoopprijs van een LiFePO4 van 125Ah is een slordige €1.299
https://www.caravan-campershop.nl/a-448 ... nederland/

In welke mate kan je de waarde 125Ah die gelijk is aan 250Ah aannemen. Dit zou dan betekenen dat een LiFePO4 100% mag ontladen worden.
Lijkt me niet echt gezond voor een zeer lange levensduur (aantal cyclussen) voor deze dure accu's.

Verder is mijn vraag of ieder MPPT regelapparaat en dynamo van de camper met Euro 6 voor het laden van LiFePO4 van 125Ah hier geschikt voor is?
Provence013
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 23:11

Re: Extra accu of ->> LiFePO4



Bericht door Provence013 »

Mijn vraag: Weegt een uitgave van 1300 euro + eventueel extra uitgaven voor een andere lader op tegen een extra gewicht van 60 kg, ook al zit je dicht tegen uw maximum gewicht (dan gaat die 60 kg ook het verschil niet maken)?
Een LiFePO4 batterij kan ook verslijten/stuk gaan, heeft ook zijn maximaal aantal oplaadbeurten, is nog vrij nieuwe technologie.
Ik persoonlijk zou het zelf niet doen, tot het moment dat het zijn degelijkheid heeft bwezen en de prijs betaalbaar is.

Mvg.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Extra accu of ->> LiFePO4



Bericht door Kroppie »

een euro 6 auto is in principe niet zonder aanpassing geschikt voor het laden van welke extra accu dan ook agm , gel, lifepoy , e.d er is een (dure) extravoorziening nodig(z.g. booster) om een hh accu goed te laden , ook bij een gewone hh accu welke normaal in een camper zit, ff opletten of dat ook aangepast is.
let daar dus op bij aankoop vd camper en (elektra) wensen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Extra accu of LiFePO4



Bericht door Metor »

ik heb twijfels over deze LifePo4 van Power Xtreme vanwege de volgende regel in de flyer:
Max. laadtemperatuur bereik 0 graden to 45 graden Celcius.
Dit zou betekenen dat je in de winter bij vorst niet kunt starten, omdat de hh gaat laden zodra de motor loopt.
Dat zal de levensduur van je dure aanschaf snel verkorten. Als je in de winter niet gaat rijden, dan natuurlijk geen probleem.
Kijk ook eens naar de afmetingen of deze wel past.
Als alternatief; neem eens contact op met SolidPower of ze een aangepaste installatie voor jouw camper kunnen maken.
Afgezien hiervan (en van de prijs maar daar had je je al overheen gezet begrijp ik) kan LifePo4 een uitstekende vervanging zijn van je 2 zware AGM accu's.
Zoals al eerder opgemerkt, kijk naar de laadeigenschappen van de camper (dynamo -euro6- naar hh accu en 230V camper laadapparaat). Deze zullen mogelijk een aangepaste instelling moeten hebben voor LifePo4..
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13419
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Extra accu of LiFePO4



Bericht door hathi »

Meteor,dat klopt volgens mij niet, een booster regelt eerst de startaccu lading,en dan de HH,je moet er wel,rekening mee houden,(zoals Jos ook al aangaf) dat niet alle boosters geschikt zijn voor life po 4
Hans
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Extra accu of LiFePO4



Bericht door Metor »

Wat klopt er niet? De "slimme" dynamo van een euro 6 regelt de lading van de startaccu.
De booster (als deze er al tussen zit, ff checken Jos had dit reeds gemeld) zit tussen de startaccu en de hh accu en regelt de lading van de hh accu. Deze booster moet dan dus een LifePo4 compatible instelling hebben.
Betwijfel overigens of er wel een booster tussen zit want deze zijn redelijk kostbaar. Makkelijker en goedkoper voor camper fabrikanten is het om de "slimme" dynamo functie te veranderen zodat de hh accu met een normaal scheidingsrelais aangekoppeld kan worden.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Extra accu of LiFePO4



Bericht door seth_space »

Het gaat over een nieuwe Camper die normaal geleverd zou zijn met een HH accu. Je mag dus aannemen dat het laden van de HH accu ook geregeld is. Ofwel door aanpassing van de intelligente Dynamo bij Euro 6 ofwel met een boost oplossing.
Wat laden betreft is een lifepo4 niet vreemd of exotisch:

Laadspanning: Tussen 1 V en 15 V (< 14,6 V aanbevolen)
Float-spanning: 13,6 V
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Extra accu of LiFePO4



Bericht door Kroppie »

als je de "slimme" dynamo weer gewoon gaat maken is de auto geen euro 6 meer (zou mij niet uitmaken dat niet), dus een camperfabrikant zou met een booster moeten werken(als het goed is), dan blijft de auto euro 6, maar wel nagaan of dat idd zo is

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Extra accu of LiFePO4



Bericht door seth_space »

Euro 6 vergt geen slimme dynamo, in de zien dat het geen eis is.
Het is een van de methoden die men gebruikt om de emissienorm te bereiken. Dat kan ook op andere manieren waarschijnlijk, dan doe je dus een concessie aan iets anders.
Emissie eisen is trouwens toch vooral een dode letter waarbij men test onder omstandigheden die in de praktijk nauwelijks voorkomen. Of er zelfs Campers bestaan die ook na levering in gebruik, nog volledig Euro 6 zijn lijkt me iets om te onderzoeken door de consumenten organisaties bijv.
Voor zover dat je het allemaal zinvol vindt tenminste.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Extra accu of LiFePO4



Bericht door kampo »

@Digiboy
Bij een AGM accucapaciteit van 200Ah (50%) is werkelijk maximaal 100Ah bruikbaar.
Dit is ongeveer vergelijkbaar met 131Ah in LiFePO4 waarvan je 80% mag gebruiken en die meestal slechts tot 95% geladen zal zijn.

Een Lithium accu gaat altijd langer mee. Maar ook hier ga je minder cycli krijgen bij diepere ontlading.

Je moet een MPPT nemen waarbij de curve instelbaar is met een stand voor Lithium accu’s.
De meeste recente Europese MPPT's hebben dat.

@Metor
Het probleem van het beperkt temperatuurbereik (vooral de 0°C) is inderdaad het grootste probleem van LiFePO4 bij campertoepassing.
Sommige merken interpreteren de opgave van de fabrikant van de cellen (Winston CN)wat vrijer als de anderen. Hierdoor lijkt het dat er merken zijn die diepvries temperaturen beter aankunnen dan andere. Niet is minder waar. De werkelijkheid is dat alle LiFePO4 accu’s sterk achteruitgaan bij gebruik in diepvriesomstandigheden. Maar ze werken nog wel dus zeggen sommige accuboeren dat er geen probleem is…
Anderen merken waarschuwen voor de enorme aantasting van de levensduur bij vries, en die hebben gelijk.
…. Dus altijd in de leefruimte monteren.

@Seth space
Door een slimme dynamo (€5 en €6) te gebruiken slaagt men erin om de CO2 uitstoot in g/km tijdens de labo meetcyclus iets te verminderen. Deze wordt nadien gebruikt om de fiscale lasten op auto’s te bepalen in verschillende landen. Bij een aanpassing aan de dynamo zou deze waarde dus weer hoger komen te liggen. Daarom willen de constructeurs de intelligente dynamo niet (meer) wegprogrammeren. Bovendien hebben ze schrik voor de boetes sinds de laatste dieselgates.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Extra accu of LiFePO4



Bericht door seth_space »

Veel lifepo4 accus zullen hun plekje vinden in de woonafdeling van de camper al dan niet onder een bijrijder stoel.
De kans dat daar vrij extreme temperaturen behaald worden is al veel geringer. En ja er blijkt een terugval te zijn in capaciteit maar de meningen en testen daarvoer zijn nogal verdeeld. Meestal lijkt het pas op te treden bij echte vorst en niet bij 0 graden.

Wat zoekopdrachten naar ervaringen leveren dan ook nogal een wisselend beeld op. Maar 0 graden mag als geen enkele probleem gezien worden.
Gedocumenteeerd voorbeeld:
http://endless-sphere.com/forums/downlo ... p?id=32430
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Extra accu of LiFePO4



Bericht door DigiBoy »

Aan allen, bedankt voor de feedback.
Toch nog even volgende vragen.
Zou deze MPPT-regelaar met zijn vier verschillende laadcurven geschikt zijn om een LifePo4 optimaal te kunnen laden?
http://www.bombeeck-digital.nl/lanotatt ... 5_nl_1.pdf

Zijn er onder de LifePo4 125Ah accu's ook nog verschillen te vinden?
Of kan ik hier gewoon de goedkoopste prijs scoren?

Aangezien de camper begin 2018 wordt geleverd vraag ik me af of de dynamo geschikt zal zijn voor het laden LifePo4?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Extra accu of LiFePO4



Bericht door kampo »

Op die NDS combinatie regelaar daar staat alvast NIET op dat er ook een Lithium curve inzit.
Het zal wel werken, maar zonde dat je er dan weer niet het maximum uithaalt.

Natuurlijk zit er verschil op de prijzen en op de inhoud van de accu.
Bij de bekende merken betaal je wat meer en in veel gevallen krijg je daarvoor ook iets meer.
Vooral het type van BMS, balancers en veiligheidsuitschakelingen is een groot verschil.

Of de nieuwe camper en zijn dynamo geschikt zijn moet je aan de leverancier van het voertuig vragen.
Als het goed is zit er een B2B of Buck Boost in. Anders is het slecht of mager en heel zonde van de accu te hebben en niet optimaal te kunnen laden. Ook besparen ze veel door minder veiligheden in te bouwen.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Extra accu of LiFePO4?



Bericht door myway »

Dat Italiaanse ding zou ik niet willen.

Bij zo een kun je zelf instellen hoe je zelf wil.
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... /?sqr=Mppt&" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie