Motor overhit Mercedes MB100D
Motor overhit Mercedes MB100D
Hallo allemaal!
Op het moment sta ik vast in de buurt van Barcelona met een motor die te warm wordt. Ik heb verschillende dingen vervangen maar kom er niet uit. Wie kan me helpen? Op volgorde het probleem, wat ik heb gedaan en wat ik denk dat het is:
HET PROBLEEM
de motor wordt langzaam steeds warmer als ik meer rijd. In de stad geen probleem. Als ik langer op de snelweg rijd wordt hij steeds warmer, tot 100 graden. Gaat de weg omhoog stijgt de temp tot aan het maximum en moet ik stoppen. Ik kan nu niet weg hier omdat de weg terug alleen maar stijgt
GEDAAN
-radiator vervangen voor een andere tweedehands. Was erg verrot
- radiator dop vervangen, was ook nodig
- koelvloeistof compleet vervangen, systeem gespoeld
- snaar gespannen, was los.
Tot dit punt bleef het probleem hetzelfde. Stationair 80-85 graden, rijden naar boven oververhit en rechtdoor op de snelweg max 100 graden.
Vervolgens heb ik de thermostaat vervangen en nu is het probleem ERGER.
Stationair stijgt de temp tot 95-100 en blijft daar stabiel. Ik heb er niet mee durven rijden.
MOGELIJKE OORZAKEN
- lucht in het systeem? Iemand hier vertelde me dat. Ik heb de motor laten draaien zonder radiateur dop en langzaam de koelvloeistof bijgevuld. Ik zag steeds luchtbubbels in de radiator vulopening, maar na een uur of meer geen verschil in temperatuur, stabiel rond 95-100 graden.
- ventilator vloeistof? Deze is van het type dat sneller dient te gaan draaien als de temperatuur stijgt. De vloeistof zet dan uit oid waardoor het ventilatorblad strakker op het aandrijfwiel wordt aangedraaid. Ik heb dat niet gecontroleerd.
- waterpomp? De temperatuur daalt tijdens het rijden als ik de verwarming opendraai. Hoe kan ik de pomp nog meer testen?
- 'nieuwe' radiator is slecht? Ik heb deze een keer of 10 doorgespoeld met water na montage.
OVERIGE OBSERVATIES
- de radiator is warm in de bovenste compartimenten en koud in de onderste bij motortemp 95-100
- radiator slang boven is warm, onderste blijft koud
- alle slangen goed aangedraaid, geen koelvloeistof lekkage
- bij het schoonmaken van de thermostaatkap was deze erg vervuild. Het gaatje in het rubber zat dicht. In het deel van de kap aan de kant van de motor zat het kleine tunneltje verstopt met vuil. Deze heb ik met een kl3in boortje met de hand schoongemaakt. Echter kon ik het boortje niet helemaal doorsteken tot in de tube. Is dit nodig/relevant?
Wie o wie kan me helpen? Ik weet inmiddels niet meer wat ik kan doen. Wat me het meest verbaast is dat de situatie is verslechterd na het vervangen van de thermostaat.
Alle tips welkom!!
Vast bedankt!
Op het moment sta ik vast in de buurt van Barcelona met een motor die te warm wordt. Ik heb verschillende dingen vervangen maar kom er niet uit. Wie kan me helpen? Op volgorde het probleem, wat ik heb gedaan en wat ik denk dat het is:
HET PROBLEEM
de motor wordt langzaam steeds warmer als ik meer rijd. In de stad geen probleem. Als ik langer op de snelweg rijd wordt hij steeds warmer, tot 100 graden. Gaat de weg omhoog stijgt de temp tot aan het maximum en moet ik stoppen. Ik kan nu niet weg hier omdat de weg terug alleen maar stijgt
GEDAAN
-radiator vervangen voor een andere tweedehands. Was erg verrot
- radiator dop vervangen, was ook nodig
- koelvloeistof compleet vervangen, systeem gespoeld
- snaar gespannen, was los.
Tot dit punt bleef het probleem hetzelfde. Stationair 80-85 graden, rijden naar boven oververhit en rechtdoor op de snelweg max 100 graden.
Vervolgens heb ik de thermostaat vervangen en nu is het probleem ERGER.
Stationair stijgt de temp tot 95-100 en blijft daar stabiel. Ik heb er niet mee durven rijden.
MOGELIJKE OORZAKEN
- lucht in het systeem? Iemand hier vertelde me dat. Ik heb de motor laten draaien zonder radiateur dop en langzaam de koelvloeistof bijgevuld. Ik zag steeds luchtbubbels in de radiator vulopening, maar na een uur of meer geen verschil in temperatuur, stabiel rond 95-100 graden.
- ventilator vloeistof? Deze is van het type dat sneller dient te gaan draaien als de temperatuur stijgt. De vloeistof zet dan uit oid waardoor het ventilatorblad strakker op het aandrijfwiel wordt aangedraaid. Ik heb dat niet gecontroleerd.
- waterpomp? De temperatuur daalt tijdens het rijden als ik de verwarming opendraai. Hoe kan ik de pomp nog meer testen?
- 'nieuwe' radiator is slecht? Ik heb deze een keer of 10 doorgespoeld met water na montage.
OVERIGE OBSERVATIES
- de radiator is warm in de bovenste compartimenten en koud in de onderste bij motortemp 95-100
- radiator slang boven is warm, onderste blijft koud
- alle slangen goed aangedraaid, geen koelvloeistof lekkage
- bij het schoonmaken van de thermostaatkap was deze erg vervuild. Het gaatje in het rubber zat dicht. In het deel van de kap aan de kant van de motor zat het kleine tunneltje verstopt met vuil. Deze heb ik met een kl3in boortje met de hand schoongemaakt. Echter kon ik het boortje niet helemaal doorsteken tot in de tube. Is dit nodig/relevant?
Wie o wie kan me helpen? Ik weet inmiddels niet meer wat ik kan doen. Wat me het meest verbaast is dat de situatie is verslechterd na het vervangen van de thermostaat.
Alle tips welkom!!
Vast bedankt!
Take care of the things that take care of you
Re: Motor overhit Mercedes MB100 d
Als de onderste slang koud blijft gaat de thermostaat niet open of er zit een gigantische luchtbel in het systeem, wat je kunt doen is de thermostaat verwijderen dus zonder verder of als dit niet gaat de oude thermostaat er weer in zetten het verdere warmworden tijdens rijden duid er op dat de koelvin niet werkt.
Re: Motor overhit Mercedes MB100 d
Dankje, wat bedoel je met de koelvin? Het ventilatorblad?
De thermostaat die er nu in zit is nieuw en origineel, snap niet waarom deze niet opengaat. Ik ga het proberen zonder en de oude en nieuwe thermostaat testen.
De thermostaat die er nu in zit is nieuw en origineel, snap niet waarom deze niet opengaat. Ik ga het proberen zonder en de oude en nieuwe thermostaat testen.
Take care of the things that take care of you
Re: Motor overhit Mercedes MB100 d
Ja de ventilator die voor de radiateur zit als er airco op zit heb je er waarschijnlijk 2 op de airco radiateur zit er ook een die werkt op een visco coppeling die aangaat als de airco is ingeschakeld die van de gewone radiateur werkt op een sensor in de radiateur die kun je eventueel kortsluiten zodat de vin altijd draait
Re: Motor overhit Mercedes MB100 d
De vin draait altijd, zou alleen sneller moeten gaan draaien. De luchtbel lijkt me het meest voor de hand liggend. Hoe verwijder ik die?
Take care of the things that take care of you
Re: Motor overhit Mercedes MB100D
Huub56 zit volgens mij op het juiste pad. De complete thermostaat klep eruit slopen zodat de koelvloeistof vrij kan stromen. Geeft misschien een slechtere start bij grote koude maar voor de rest zal het geen problemen geven. Heb zelf jaren met een kapotte thermostaat gereden.
Oh ja, een paar klappen met een bandijzer tegen het thermostaat huis kan ook nog wel eens helpen! = Paardenmiddel!
Oh ja, een paar klappen met een bandijzer tegen het thermostaat huis kan ook nog wel eens helpen! = Paardenmiddel!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Motor overhit Mercedes MB100D
Jos, kan de temperatuur meter op je dashboard ook kapot gaan?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Motor overhit Mercedes MB100D
Als je de thermostaat verwijderd gaat de luchtbel er van zelf uit zonder thermostaat rijden is geen problemen koude start blijft koude start want dan doet de thermostaat niks gaat pas werken bij 80 graden zodat je motor eerder op temperatuur komt dit hoeft nu niet in Spanje neem ik aan
Re: Motor overhit Mercedes MB100D
Meter kan natuurlijk kapot zijn maar als de onderste slang koud blijft is dit een teken dat het koelcircuit niet werkt.jielus schreef:Jos, kan de temperatuur meter op je dashboard ook kapot gaan?
Re: Motor overhit Mercedes MB100D
De oude thermostaat,zo buigen,dat het midden schot open blijft,of een gat in maken,zonder kan niet,vanwege lekken,aangezien er nog steeds lucht in het systeem zit,op de onderste slang knijpen (meermaals) of deze a/d motor even lossen en weer vast,de kachel moet natuurlijk open staan,en vanwege de kosten,geen koelvloeistof,maar water vullen,tot in NL
Hans
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Motor overhit Mercedes MB100D
Gaat de motor koken? Zo nee dan is er niet veel aan de hand en kan het in de temperatuur censor liggen. Als die verkeerde waardes aangeeft (wat hij op zeker doet gezien je resultaat met een nieuwe thermostaat) geeft de meter verkeerd aan. Die zou ik eerst vervangen.
Andere mogelijkheid: Als de motor rijdend steeds warmer wordt betekend dat dat waarschijnlijk de visco koppeling van de koelvin defect is. Die kan 2 kanten op stuk gaan. Ofwel hij gaat vast zitten en draait altijd volop mee met het motortoerental of hij koppelt niet meer als het nodig is. Die dingen zijn niet vreselijk duur en makkelijk te vervangen.
Zonder thermostaat rijden is geen oplossing en af te raden. Zoek het probleem en los dat op, dat is een beter advies.
Andere mogelijkheid: Als de motor rijdend steeds warmer wordt betekend dat dat waarschijnlijk de visco koppeling van de koelvin defect is. Die kan 2 kanten op stuk gaan. Ofwel hij gaat vast zitten en draait altijd volop mee met het motortoerental of hij koppelt niet meer als het nodig is. Die dingen zijn niet vreselijk duur en makkelijk te vervangen.
Zonder thermostaat rijden is geen oplossing en af te raden. Zoek het probleem en los dat op, dat is een beter advies.
-
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
- Locatie: Zeist
Re: Motor overhit Mercedes MB100D
Waarom zonder thermostaat afraden, om thuis te komen zeker een goede oplossing.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Motor overhit Mercedes MB100D
Omdat dat de oplossing van zijn probleem niet is. Als de motor rijdend te warm wordt met wordt ie dat ook zonder thermostaat. Misschien wat langzamer maar het gebeurt evengoed.