Motor overhit Mercedes MB100D

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door ducati 900 »

Hoe warm wordt de motor zonder thermostaat en nogmaals wat is het onderdeelnummer van de thermostaat?
Wordt de radiateur gelijkmatig over het hele oppervlak warm zonder thermostaat?
Ook als het warm is onder de motorkap zal de viscokoppeling met stilstaande motor niet zwaarder gaan draaien.
Dat komt omdat door middelpunt vliegende kracht de was bij een bepaald toerental naar buiten slingert en dan pas
zal de visco aankoppelen.
Zodra hij niet meer draait dan trekt de was weer naar binnen en ontkoppelt hij weer.
Je kunt het duidelijk horen wanneer hij aankoppelt, bij de mB 100 rond de 2200 toeren zo uit het hoofd.
Door inwendige weerstand draait hij altijd mee en vanaf 1000 toeren ongeveer gaat hij niet harder draaien totdat hij aankoppelt.
Je kunt de visco ook vastzetten zodat hij constant meedraait door 2 van de plaatstalen nokken aan de achterkant
naar achteren te buigen.

Afbeelding

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op za 16 sep 2017, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door Huub56 »

Nogmaals er zit dus een luchtbel onder de thermostaat en de visco koppeling werkt niet goed. Thermostaat eruit of open zetten en visco coppeling vastzetten zodat ze altijd mee werkt, vroeger draaide ze ook altijd voor op de waterpomp hier kun je veilig mee rijden en thuis op je gemak het probleem oplossen. Zeker gen koppakking die kapot is want dan spuit het koelwater er uit.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door hathi »

Het gaat idd goed, maar logica zegt me dat er iets anders aan de hand moet zijn als de therm hoger wordt met een werkende thermostaat. Ik dacht dat ik miss te snel de radiator gevuld had oid..

Ik ga de hele winter naar de sneeuw met de bus. Begreep dat de motor sneller slijt zonder thrmostaat[/quote],......dat is dan een misverstand,zolang de temperatuur,maar o.k is,en zal met deze radiateur wel mee vallen?
want ik vermoed dat je een andere radiateur geplaatst hebt,die net zo half verstopt zit,dan die je er uitgehaald hebt,dergelijke radiateurs moet je vernieuwen,of een nieuw,koel blok in laten zetten,en als je veel naar warme landen gaat,of in de bergen,een koelblok van een automaat,welke veel meer kanalen heeft,zo duur is dat niet,voor het hart van een motor
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door Peter LMC »

Visco even simpel testen.

Bij koude motor proberen de fan te draaien.
Dit moet gaan met wat weerstand.
De poelie moet stil blijven staan.

Nu motor starten.
Versnelt stationair. mag wel 2000 toeren.
De fan moet nu goed "loeien" . Er wordt veel lucht verplaatst.
Hou de motor op versnelt toerental.
Na ongeveer 1 minuut gaat het geloei van de fan langzaam weg en wordt het geluid normaal.
Heb je deze symptomen dan kun je ervan uit gaan dat de visco ventilator goed is.

Ik heb nog nooit mee gemaakt dat er een niet goed werkte. (Wagenpark van vele honderden voertuigen)
Wat wel zeer van invloed is. Als de radiateur verstopt zit, zowel inwendig als uitwendig is dit zeer van invloed op
de werking van de visco stat. (Afkorting voor Visco statische ventilator, ook wel visco koppeling genoemd)
Deze visco stat moet "voelen" dat er warme luchtstroom is cq langs komt.
Is dit er niet slaat deze niet in :!:
Dus zeer belangrijk is een schone radiateur. Zowel inwendig als uitwendig.
En dan bedoel ik dat er uitwendig geen vervuiling is door insecten in de lamellen.

Even een foto van de temp aanduiding van mijn sprinter.
Aanduiding rijdend in Death Valley met 50 graden en loeiende Visco stat.


Normale aanduiding.
Bijlagen
Death Valley 50 plus..jpg
Death Valley 50 plus..jpg (135.06 KiB) 1374 keer bekeken
Normale temp.jpg
Normale temp.jpg (103.54 KiB) 1574 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter LMC op ma 18 sep 2017, 12:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door de Jonckheer »

Een Visco kan wel degelijk stuk. Bij mijn dochter hem een paar jaar geleden vervangen van haar MB cabrio, die deed niks meer. Bij de nieuwe Transit die ik kocht in '98 zat ie na 10 maanden gewoon vast en werd vervangen. Is idd zeldzaam maar kan dus wel.
Arejas
Berichten: 15
Lid geworden op: za 09 sep 2017, 16:58

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door Arejas »

Arejas schreef:Thanks, hij ziet eruit zoals de foto
Nrs: 0022037575
E5
2.087
BTT/BT0

Kachel open daalt idd


Is 100 niet wat veel bij 100km? Heb dat voorheen niet zo gehac
Thanks allen weer

@Ben hier het nummer. De temp met thermostaat loopt stationair op tot rond de 95 graden. Rijdend hrtzelfde en stijgt ligt op de snelweg maar blijft redelijk stabiel. Na het rijden is de radiator onderin koud. Geen circulatie dus.

Zonder therm is de temp veel lager, max 60 stationair en 80-85 rijdend. En de radiator is ov3ral warm

Het lijkt of het kleine gaatje in het thermostaathuis dicht zit. Ik krijg er geen water of lucht doorheen. Heb dit tunneltje van beide kanten schoongeport maar krijg er niks totaal doorheen. Loopt in een hoek. Is dit van invloed op het openen van de thermostaat?
Take care of the things that take care of you
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6296
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door Bas vd laar »

Gooi die thermostaat nou maar gewoon weg en ga gewoon lekker rijden zonder, dan doet hij het toch prima?
En als je dan van de winter in Oostenrijk bent koop je een nieuwe, klaar.
Arejas
Berichten: 15
Lid geworden op: za 09 sep 2017, 16:58

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door Arejas »

Bas vd laar schreef:Gooi die thermostaat nou maar gewoon weg en ga gewoon lekker rijden zonder, dan doet hij het toch prima?
En als je dan van de winter in Oostenrijk bent koop je een nieuwe, klaar.
Graag maar wat koop ik dan? Heb 2 werkende thermostaten hier :crazy:
Take care of the things that take care of you
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door KiteFlupke »

MB100D, ik ken de blokken niet, maar dat klein darmpje dat van je radiator huis dicht zit, gaat dit toevallig niet naar je reservoir?
Dit zou wel eens een ontluchten kunnen zijn, maar zonder foto's is het raden wat het is.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door travelscout »

Pas als tenminste de hele radiateur warm geworden is en na verloop van tijd de temperatuur nog verder stijgt, hoort een ventilator zijn werk te gaan doen. In principe is rijwind koeling eigenlijk voldoende, de ventilator is alleen "extra".
Voorwaarde is dan dat het hete koelwater wel goed verdeeld wordt in die radiateur.

Wordt nog steeds de onderste slang niet warm, controleer of:
1) de radiateur verstopt is (bijvoorbeeld door deze geheel te demonteren en er handmatig water door heen laten lopen).
2) je waterpomp voldoende water pompt.

Dat laatste bijvoorbeeld door - bij een volledig koude motor (!):
-eerst alle koelvloeistof door schoon water te vervangen.
-vervolgens aan de uitlaatzijde van je waterpomp een losse lange slang te monteren.
-sluit eventuele andere openingen af.
-houdt dan de andere zijde van die eerst genoemde slang, hoger dan het vulpunt (expansievat).
-en vul je expansievat er nog eens helemaal met schoonwater.
-schroef het deksel op het vat.

Probeer nu iemand er nat te maken middels die slang die je tot nog toe, alleen maar hoog gehouden hebt.
Doe dat door de motor even stationair te laten draaien en vooral goed te richten.
Lukt dat met een klein beetje gasgeven nog niet, vervang dan de waterpomp.
Oh ja, als het water in het expansievat bijna op is, motor weer uit!
Paul.
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door bobbus »

in het dertiende bericht van arejas wordt gesproken over het gaatje in het thermostaathuis , datzelfde gaatje wat ook in de pakking zit . dat kanaaltje moet wel open zijn en niet dichtgekoekt zitten . als dat kanaaltje niet ontlucht is de thermostaat niet geheel ondergedompeld in vloeistof en werkt deze minder , en nu we het over ontluchten hebben , er zit ook een kanaaltje tussen bovenkant blok en cilinderkop , met twee banjo boutjes , dat kan je ook nog controleren . deze motoren zijn zeer beproefd dus ze kunnen bewezen probleemloos werken . :wink:
zonder wrijving geen glans
Arejas
Berichten: 15
Lid geworden op: za 09 sep 2017, 16:58

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door Arejas »

bobbus schreef:in het dertiende bericht van arejas wordt gesproken over het gaatje in het thermostaathuis , datzelfde gaatje wat ook in de pakking zit . dat kanaaltje moet wel open zijn en niet dichtgekoekt zitten . als dat kanaaltje niet ontlucht is de thermostaat niet geheel ondergedompeld in vloeistof en werkt deze minder , en nu we het over ontluchten hebben , er zit ook een kanaaltje tussen bovenkant blok en cilinderkop , met twee banjo boutjes , dat kan je ook nog controleren . deze motoren zijn zeer beproefd dus ze kunnen bewezen probleemloos werken . :wink:
Dankjewel.

Dit is ook mijn theorie, dat de thermostaat niet goed werkt als het kanaaltje dicht zit.
Ik heb hem van beide zijden vrij gepord met kleie boortjes maar toch krijg ik er geen water of zuurstof doorheen. Het lijkt een l-vorm te zijn waarvan ik vermoed dat de hoek dicht zit.

Inmiddels heb ik het zo opgelost;
3 gaatjes in de thermostaat gemaakt en de ventilator vastgezet in de tweede stand. De temperatuur is nu goed!

Voorlopig opgelost dus!!
Toch ben ik benieuwd hoe het systeem, zoals je zegt, probleemloos kan werken zonder extra gaatjes te boren
Take care of the things that take care of you
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door jielus »

GEDAAN
-radiator vervangen voor een andere tweedehands. Was erg verrot
Voor mezelf? Ik zou een nieuwe radiateur plaatsen. Rond de € 150,- weet je alweer veel meer?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Motor overhit Mercedes MB100D



Bericht door ducati 900 »

Nieuwe radiateurs, in elk geval die van IR. hebben ook te weinig koelvermogen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie