Carterontluchting Fiat Talento

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kiterzone
Berichten: 325
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 17:27
Locatie: Oirschot

Carterontluchting Fiat Talento



Bericht door Kiterzone »

Mijn vraag betreft een Fiat Talento uit 1993.

De motor die erin ligt is volgens mij een 1.9Td.
Afbeelding
Afbeelding

Helemaal origineel is hij denk ik niet want de slangen van luchtfilter, turbo, intercooler zijn volgens mij niet origineel.

Mijn vraag gaat over de carterontluchting. Deze zit net onder de gloeiboegies achter de brandstofpomp. Weet iemand of je deze kan demonteren om te controleren/reinigen?
Voorbaat dank.

Gr Rens
Laatst gewijzigd door Kiterzone op di 05 sep 2017, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Toedeledoki

Re: Carterontluchting Fiat Talento



Bericht door Toedeledoki »

Ik denk dat hier later een intercooler bijgeplaatst is. Er is creatief gebruik gemaakt van PVC buizen met haakse bochten. Niet ideaal qua doorstroming en het ziet er een beetje geknutseld uit.

Aluminium pijpen en intercooler slangen van Samco zal er al een stuk beter uit zien. Maar goed, het werkt blijkbaar.

Carterventilatie verwacht ik niet veel problemen van bij een 1.9 d motor in een camper. Die komt wel op bedrijfstemperatuur.
Gebruikersavatar
Kiterzone
Berichten: 325
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 17:27
Locatie: Oirschot

Re: Carterontluchting Fiat Talento



Bericht door Kiterzone »

Hallo Paul,

Mijn vraag richt zich op de carterontluchting omdat hij daar olie lekt. Ik wil graag achterhalen waarom dit lekt, mogelijk kapotte slang, verstopte ontluchter of teveel onderdruk in het blok. Daarom wilde ik eerst de boel eens nakijken en vraag me daarom of of die ontluchter zo te demonteren is en uit het onderbuik genomen kan worden.

Afbeelding
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Carterontluchting Fiat Talento



Bericht door kareltje cola »

dat haaks bochtje dat vanuit het blok komt zal wel vol scheurtjes zitten ivm ouderdom.slechte plaats voor eraan te kunnen maar heb er nog nieuw in voorraad.

mvg
Gebruikersavatar
Kiterzone
Berichten: 325
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 17:27
Locatie: Oirschot

Re: Carterontluchting Fiat Talento



Bericht door Kiterzone »

Hallo Karel,

Ik heb je een PB gestuurd. Indien je onderdelen kunt versturen naar Nederland zou dat fijn zijn. Of ik tour een keer naar Herentals :)

Gr Rens
Gebruikersavatar
Kiterzone
Berichten: 325
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 17:27
Locatie: Oirschot

Re: Carterontluchting Fiat Talento



Bericht door Kiterzone »

Na een bezoekje aan Herentals ben ik weer goed geholpen.

Afbeelding

Dit haakse bochtje van de carterontluchting had zijn beste tijd gehad. Deze vernieuwd en ook de carterpan pakking vernieuwd. In Herentals hadden ze nog een exemplaar van de luchtslang dus dat is nu ook weer wat beter.

Afbeelding

Afbeelding

Na ook alle filters, alle brandstofslangen vervangen te hebben zijn we op vakantie gegaan en zitten momenteel in Gap. De route Napoleon was wat uitdagend maar ging uiteindelijk allemaal prima.

Ik heb nog wel een vraag over de koudestart van deze 1.9TD motoren. Als ik hem normaal start met voorgloeien dan start hij veelal op 3 cilinders en proest hij redelijk wat. Wanneer ik start met de koudestart handel naast het stuur start hij direct op 4 cilinders.

Afbeelding

Kan iemand mij vertellen wanneer je deze handel dient te gebruiken en wat deze precies doet? Ik gebruik hem nu bij iedere start en zet hem na 300m weer uit en dan loopt alles netjes. Maar of dat de bedoeling is bij deze motoren vroeg ik me af. Ik ken tot op heden enkel de vlamstart van de 2.5td fiats en die start tot op heden altijd feilloos.

Groet Rens
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Carterontluchting Fiat Talento



Bericht door Bas vd laar »

Deze kun je gebruiken met koude start zodat het toerental in het begin iets hoger staat. Daarna kun je hem inderdaad weer terug duwen.
Ik dacht trouwens dat jij een Burstner 2.5 TD had, heb je die niet meer?

Gr. Bas
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10204
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Carterontluchting Fiat Talento



Bericht door Peter LMC »

Als ik de foto goed bekijk lijkt het me dat dit een indirect ingespoten diesel is.
Als het een turbo diesel is wil het niet meteen zeggen dat het er een met vlamstart systeem is.

Er zitten 4 gloeibougies aan de voorkant in de cilinderkop geschroefd.
Dit type dient men voor te gloeien.
Er is geen vlamstarter te zien in het inlaatspruitstuk.

Valt mee dat hij aanslaat zonder te gloeien.
Maar ligt ook aan de temperatuur.
Meestal wordt dit gloeien automatisch door een temperatuurs afhankelijk relais geregeld.
Wat is er nog misschien nog meer gewijzigd door de vorige eigenaar :?:
Plaats reactie