Koelkast: technische keuze advies

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
dennis_85
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 16:07
Locatie: Delft

Koelkast: technische keuze advies



Bericht door dennis_85 »

Voor de ombouw van onze nieuwe VW T3 camper zijn we opzoek naar een kleine koelkast. We proberen een zo zuinig mogelijke optie te nemen gezien we wekelijks 'off-grid' willen staan met 220W aan zonnepanelen en 200Ah aan HH accu... alleen vallen de 12V compressor koelkasten zoals die van Dometic een beetje af gezien onze portemonnee hier niet zo blij van wordt.

Als alternatief heb ik 2 andere opties in gedachte:

Gewone huis- tuin- en keuken compressor koelkast via een omvormer:
Koelkast: http://bit.ly/2vUZVor
Omvormer: http://bit.ly/2wujJ3t

Of deze thermo-elektrische koelkast:
http://bit.ly/2x8WIQY

De gewone koelkast heeft een jaarlijks verbruik van maar 84 kWh/jaar... en bij de thermo-elektrische koelkast wordt 104 kWh/jaar aangegeven..

De vraag is dus... zit er nou echt zo'n groot verschil in deze twee opties, ondanks ik vaker gelezen heb dat thermo-elektrisch op dit forum niet snel wordt aangeraden. Voordeel is wel dat de thermo-elektrische natuurlijk een stuk stiller is en een extra omvormer scheelt... een omvormer die alleen voor de koelkast gebruikt zou worden.
Dennis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22886
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Koelkast -> technische keuze advies



Bericht door PaulBng »

Voor zover ik weet kan een Thermo-elektrische koelkast niet verder dan 18 à 20 graden onder de omgevingstemperatuur koelen...
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Koelkast -> technische keuze advies



Bericht door Atoz »

Ik zou in jouw geval en vandaag de dag in de wetenschap dat er hier toch al enkele mensen dit zo tot hun grote tevredenheid hebben opgelost opteren voor

De juiste omvormer (heel erg belangrijk) moet de opstartstroom kunnen leveren
En er was nog iets maar dat vertelt oa Kroppie je wel
Een doodnormale compacte 220 v compressorkoelkast bv Ikea of je weet wel
Een aanpassing met de thermostaat zodat je omvormer afgeschakeld is als de koelkast op temperatuur is.


Vijf jaar geleden was ik niet slimmer en kocht zo een dure compressorkoelkast
En zo ben ik er erg tevreden van, de prijs viel echt niet mee

Zoek anders via de zoekfunctie anders volg je Kroppie zijn goede raad maar op
(Er zijn er nog anderen die dit ook zo hebben is jonckheere )
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Koelkast -> technische keuze advies



Bericht door 't Busje »

Die thermo-elektrische koelkast uit de link heeft volgens de specs ook 230 volt nodig en dus een omvormer net als een gewone huishoudkoelkast.
Je zou een absorptiekoelkast of -koelbox kunnen overwegen. Die draait "off grid" op gas. Dan kun je volstaan met een kleinere en dus lichtere huishoudaccu en kleinere en dus lichtere zonnepanelen.
Wij hadden in onze vorige Kia Pregio een absorptiekoelbox en geen huishoudaccu.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Koelkast -> technische keuze advies



Bericht door Atoz »

De panelen en de accu zijn reeds aanwezig
Ik bedoelde deze http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/00331670/
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
dennis_85
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 16:07
Locatie: Delft

Re: Koelkast -> technische keuze advies



Bericht door dennis_85 »

't Busje schreef:Die thermo-elektrische koelkast uit de link heeft volgens de specs ook 230 volt nodig en dus een omvormer net als een gewone huishoudkoelkast.
Je zou een absorptiekoelkast of -koelbox kunnen overwegen. Die draait "off grid" op gas. Dan kun je volstaan met een kleinere en dus lichtere huishoudaccu en kleinere en dus lichtere zonnepanelen.
Wij hadden in onze vorige Kia Pregio een absorptiekoelbox en geen huishoudaccu.
Je hebt gelijk. Die thermo-elektrische heeft inderdaad ook een 230V aansluiting. Helemaal over het hoofd gezien! :wtf:
Neemt natuurlijk niet weg dat er ook andere thermo-elektrische koelboxen of koelkasten zijn met 12V aansluitingen.

Wellicht is het verschil van een thermo-elektrische dat de koeling vaker bezig is met koelen dan bij een compressor koelkast, maar ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk.

En bedankt voor de tip van de absorptie koelkast. Alleen is dit voor ons ook vervallen omdat we ook koken en een kacheltje gebruiken via gas. We zien het dan niet zo zitten om wekelijks een plek op te zoeken waar we de gasfles kunnen bijvullen. Van wat ik gelezen heb op dit forum is dat absorptie erg inefficiënt is qua energieverbruik.
On4bgc schreef:De panelen en de accu zijn reeds aanwezig
Ik bedoelde deze http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/00331670/
Dus met die koelkast zou je de thermostaat kunnen aansluiten op de omvormer? Wel erg benieuwd hoe dat zou moeten.
Dennis
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Koelkast -> technische keuze advies



Bericht door 't Busje »

Een 40 liter absorptiekoelbox van Dometic gebruikt 11, 7 gram gas per uur. Wij hadden twee 5 kg propaanflessen en daar deden we een heel seizoen mee. Een absorptiekoelkast gebruikt wel meer energie dan een compressorkoelkast, maar je ziet over het hoofd dat propaan/butaan een veel hogere energiedichtheid heeft dan een accu.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Koelkast -> technische keuze advies



Bericht door Atoz »

Begin is hier
viewtopic.php?f=3&t=8456622&hilit=Koelkast+220

En laat je vooral niet ontmoedigen :-B
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
dennis_85
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 16:07
Locatie: Delft

Re: Koelkast -> technische keuze advies



Bericht door dennis_85 »

Bedankt voor het linkje. Ik kon het draadje zelf al niet vinden.

Ik ga er even rustig voor zitten met een theetje. :wink:

Ondertussen wil ik nog wel de vraag stellen wat dan een juiste omvormer zou zijn. Hoeveel Watt aan continue vermogen zou ik nodig hebben voor zo'n Ikea koelkastje? Regel is 8 tot 10 keer de hoeveel Watt heb ik gelezen, maar zie nergens een Watt hoeveelheid staan bij de specificaties.
Dennis
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Koelkast -> technische keuze advies



Bericht door jielus »

Ik heb https://www.expert.nl/inventum-kv501, 2x zo groot, slechts 30% meer verbruik. Maar is wel van precies dezelfde buiten afmetingen als de gemiddelde camper koelkast. Maar het is een afweging. Belangrijker is of je een hoogseizoen zuidelijke camperaar bent of een overwinteraar.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Koelkast -> technische keuze advies



Bericht door ducati 900 »

Als ik me niet vergis maakt een thermo-elektrische koelkast wel degelijk herrie door zijn ventilator die constant
staat te draaien of denk ik nu ergens anders aan?
Ik heb in elk geval zo'n koelbox en daar draait altijd een ventilator in.

Volgens mij heb je 2 opties en dat zijn een huishoudkoelkast met omvormer of een absorptiekoelkast die je op
gas laat draaien.
Het hangt er van af waar je heengaat.
Ga je de warmte in dan is het eerste de beste keus, blijf je meer in de koelte dan kan de tweede ook heel goed bevallen,
je belast je elektrische systeem minder, bijvoorbeeld als het een poos niet echt zonnig is.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
dennis_85
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 16:07
Locatie: Delft

Re: Koelkast -> technische keuze advies



Bericht door dennis_85 »

jielus schreef:Ik heb https://www.expert.nl/inventum-kv501, 2x zo groot, slechts 30% meer verbruik. Maar is wel van precies dezelfde buiten afmetingen als de gemiddelde camper koelkast. Maar het is een afweging. Belangrijker is of je een hoogseizoen zuidelijke camperaar bent of een overwinteraar.
Goede tip, maar we hebben een VW T3 dus erg beperkte ruimte. Gelukkig gaan we vooral in het noorden van Europa vertoeven dus dat scheelt.

Iemand misschien nog een idee betreft het continue vermogen van de omvormer die ik nodig zou hebben voor het Ikea koelkastje? Ideeën zijn erg welkom!
Dennis
dennis_85
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 16:07
Locatie: Delft

Re: Koelkast -> technische keuze advies



Bericht door dennis_85 »

ducati 900 schreef:Ga je de warmte in dan is het eerste de beste keus, blijf je meer in de koelte dan kan de tweede ook heel goed bevallen,
je belast je elektrische systeem minder, bijvoorbeeld als het een poos niet echt zonnig is.

Ben.
We hebben een fles van 6,2 kg. We willen dit gebruiken voor een klein vloerkacheltje en om mee te koken. In combinatie met een absorptie koelkast, hoevaak zou je zo'n fles dan moeten hervullen? Lijkt me dat het toch best wel hard gaat dan.
Dennis
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast -> technische keuze advies



Bericht door myway »

Om een koelkast op een omvormer te laten draaien is er minstens een omvormer van 800 watt nodig.
Laats sprak ik iemand die dat had maar had de omvormer het al snel begeven
Plaats reactie