Relais Fiat Ducato 2.8

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
krista
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 19:36
Locatie: Zevenaar

Relais Fiat Ducato 2.8



Bericht door krista »

Weet iemand waar de ventilatorrelais van een FIAT Ducato 2.8 zitten?
Pal voor mijn vakantie 6 weken geleden ging de "kleine" ventilator uit zichzelf aan, dus gewoon bij koude motor. Naar mijn garage gegaan die er naar gekeken heeft maar ook niet wist waar deze relai's zitten. Hij heeft de stekker uit het kleine relais gehaald, omdat er ook nog een 2e ventilator in zit die bij een iets hogere temperatuur inkomt. Op mijn reis naar zFrankrijk ook geef problemen gehad, maar ik wil het wel opgelost hebben. Mijn garage is overigens geen Fiat garage.
Ook wil ik graag weten waar het verklikker relais zit, zodat ik er een acoustisch signaal er bij aan kan hangen omdat ik het verklikken niet meer goed hoor.
Heb veel gezocht onder het dashbord maar kan het niet vinden. Vraag voor mijn vakantie al eerder gesteld.
Wacht antwoorden af, dank,
Chris
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Relai's Fiat Ducato 2.8



Bericht door Atoz »

Hoi
Blijkbaar heb jij ook een 2.8D net als wij
Die relais van de ventilatoren zitten in een doos die op de ventilatoren staat. Richting motorblok, dacht ik.

Ik vermoed dat jullie garage de draad op de sensor van de radiator heeft afgekoppeld, anders weet hij het relais zitten.

Die knipperlicht toestand vind ik ook erg vervelend, zelfde probleem, ik vermoed dat het relais onder het handschoenkastje zit, moet je het rechter onderdeel van je dashboard afhalen, zie je ze zitten. Eigenlijk onder de zekeringen. Maar ik echt niet dat je er langs boven aan kunt komen.

Trouwens hieronder in het rood staat er een link naar een reparatie handboek.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Relai's Fiat Ducato 2.8



Bericht door travelscout »

Het zou kunnen dat een ventilatorrelais niet meer verbreekt.
Voorwaarde is dan wel dat de contactsleutel in de rijstand staat (waarbij de motor niet draait en koud is).
Relais zit onder de motorkap, in een kastje voor je luchtfilter.
Bij mij zit daar nog eens een hoes omheen, met een opvallende kledingsdrukknoop.
Als ik me goed herinner staat er in de binnenzijde van het deksel wat ieder relais doet.
Trek hem eruit en de ventilator valt vast stil, indien niet dan zou ik me ongerust maken.
Let op dat je de boel weer netjes dicht maakt vanwege vocht etc.

Knipperlichtrelais linksonder je stuurwiel.
Achter een deksel met 2 kruiskoppers.
Zie ook binnenzijde deksel.
Vervang het relais door een luidruchtiger uitvoering.
Of volg de suggesties uit je oorspronkelijke topic.

E.e.a op pag 144 instructieboekje.
Paul.
Plaats reactie