Uitval van scheidingsrelais bij gebruik koelkast op 12v

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rcraats
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
Locatie: Apeldoorn

Uitval van scheidingsrelais bij gebruik koelkast op 12v



Bericht door rcraats »

Ik heb sinds 2014 een Hymer T654 van 1998. In de vakantie kreeg ik opeens problemen met het scheidingsrelais. De huishoudaccu laadde onder het rijden niet bij terwijl de motoraccu dat wel deed. Onder het rijden gaf de wijzer van de verbruiksmeter bij het gebruik van de koelkast op het controlepanel fors gebruik van stroom weer. Door te meten bleek dat de huishoudaccu op dat moment werd belast. Op het moment dat ik de Electrolux AES koelkast uitzette ging de verbruiksmeter op 0 staan. De huishoudaccu laadde nog steeds niet bij. In de veronderstelling dat het scheidingsrelais in het Schaudt 105-3 Elktroblok zat alle zekeringen gecontroleerd en de D+. Niets te vinden. Inmiddels thuis op mijn gemak eens gekeken onder de motorkap en lijkt het dat er bij de motoraccu een apart scheidingsrelais zit met een apart zekeringenblok met een 30A, een 5A, een 50A en nog een 30A zekering. Kennelijk was is er al eerder een probleem geweest en een bypass gemakt buiten het EBL om. Nu bleken de beide 30A zekeringen te zijn gesmolten. Deze zekeringen heb ik vervangen waarna de alternator keurig de huishoudaccu's weer laadde. Zowel op de multimeter als op het controlepaneel staan de waarden goed. Echter, wanneer ik bij draaiende motor de koelkast aan zet dan wordt na een tiental seconden het scheidingsrelais uitgeschakeld, laat de verbruiksmeter stroomafname van de accu's zien en laadt de alternator de huishoudaccu niet meer bij. Zet ik de koelkast weer uit, dan gaat de verbruiksmeter netjes naar 0 maar laadt de alternator niet meer bij. Pas als ik de 30A zekeringen er een keer uit haal en weer in steek dan werkt het scheidingsrelais weer naar behoren. De zekeringen smelten niet. Heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken? Op deze manier kan ik onder het rijden de koelkast niet gebruiken en mijn koelkast kan niet handmatig op de gasstand worden gezet.
Hymer B674 SL
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Uitval van scheidingsrelais i.c.m. gebruik koelkast op 1



Bericht door beatrix18 »

Je geeft niet aan wat voor scheidingsrelais je hebt.
Een Samlex kan namelijk als "intelligente" schakelaar werken. Een Syrix moet echter aan twee kanten voldoende spanning zien. Doet hij dat niet of niet meer, dan valt het relais af. Dit lijkt hier het geval.
Ik heb het vermoeden dat de accu's, bedrading, aansluitingen, zekeringen en het hoge verbruik niet (meer) helemaal samen gaan. Voor het hoge verbruik moet ALLES tip top in orde zijn. Dat kan ik hiervandaan echter niet beoordelen.
Ik ben zelf geen voorstander van een absorptie koelkast op 12V als je ook nog je huishoudaccu wil laden.

Peter
Laatst gewijzigd door beatrix18 op wo 16 aug 2017, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Uitval van scheidingsrelais i.c.m. gebruik koelkast op 1



Bericht door 't Busje »

beatrix18 schreef:JIk ben zelf geen voorstander van een absorptie koelkast op 12V als je ook nog je huishoudaccu wil laden.
Een dubbeldeurs Dometic gebruikt op 12 volt 170 watt ofwel (naar boven afgerond) 15 ampère. Een beetje dynamo levert ten minste 100 ampère. De startaccu is zo vol, dus blijft er genoeg over voor het laden van de huishoudaccu en de koelkast.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Uitval van scheidingsrelais i.c.m. gebruik koelkast op 1



Bericht door beatrix18 »

Dat klopt. In de praktijk echter niet altijd.
Zie hier boven één van de voorbeelden.
Zelf heb ik een niet al te oude camper van bijna een ton aan nieuwwaarde gehad, waar de koelkast zekering er bijna uit gefikt was. Ook was mijn huishoud accu na een rit niet bij geladen. Dit lag echt niet aan de dynamo want elke dynamo levert ruim voldoende. Maar de spanning en stroom moeten wel bij het doel aan kunnen komen.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Uitval van scheidingsrelais i.c.m. gebruik koelkast op 1



Bericht door Kroppie »

dus draad van ruim voldoende dikte , goede zekering + houders , en goede kabelogen met goed gereedschap aangekrompen, vastgezet met tandringen en goed vastgedraaide bouten/moeren, en 1x per jaar op goed vastzitten gecontroleerd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Uitval van scheidingsrelais i.c.m. gebruik koelkast op 1



Bericht door beatrix18 »

:thumbup:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
peer
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 11:08
Locatie: Heythuysen

Re: Uitval van scheidingsrelais i.c.m. gebruik koelkast op 1



Bericht door peer »

boven de startaccu zitten 3 amp. zekeringen, controleer deze maar eens.

Peer
zonder elkaar zijn we altijd alleen
Gebruikersavatar
rcraats
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
Locatie: Apeldoorn

Re: Uitval van scheidingsrelais i.c.m. gebruik koelkast op 1



Bericht door rcraats »

Dank voor de tips zover. Ik heb geprobeerd alle bekabeling na te lopen. Ik vind daar niets vreemds. Zekeringen zijn ook heel. Ik heb niet kunnen ontdekken welk type scheidingsrelais er in zit. het zit ook erg verstopt. Met de smartphone wat foto's gemaakt maar daar kom ik ook niet verder mee. In de bijlage twee foto's misschien dat iemand er op aanslaat. Ik dacht als voorlopige workaround de d+ bij de koelkast te onderbreken waardoor hij lekker op gas blijft draaien. maar heb die dus niet kunnen vinden. Toch maar eens een deskundige naar laten kijken.
Hymer B674 SL
Gebruikersavatar
rcraats
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
Locatie: Apeldoorn

Re: Uitval van scheidingsrelais i.c.m. gebruik koelkast op 1



Bericht door rcraats »

Foto's invoegen lukt me niet :-(
Hymer B674 SL
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Uitval van scheidingsrelais bij gebruik koelkast op 12v



Bericht door Kroppie »

word de D+ niet te zwaar belast?, vlgs gegevens van bosch mag de D+ met maximaal 1 ampere belast worden, eventueel relais tussen plaatsen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Uitval van scheidingsrelais bij gebruik koelkast op 12v



Bericht door blizard »

Je kan proberen een relais te plaatsen en die te laten schakelen met de + draad die nu naar de koelkast loopt. Dan trek je een voldoende dikke draad naar de hh accu, geschakeld door dat relais. Op die manier ontlast je de kabelboom, want zoals al gesteld, denk ik dat dit het probleem is
Gebruikersavatar
rcraats
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
Locatie: Apeldoorn

Re: Uitval van scheidingsrelais bij gebruik koelkast op 12v



Bericht door rcraats »

Beste meedenkers,

Het probleem lijkt opgelost. De startaccu liep op zijn laatste benen. De kwam dus niet meer goed vol onder het rijden. De koelkast trok meer stroom als dat de accu bij laadde. Dit verklaarde de negatieve stand van de stroomverbruiksmeter. Hierbij gaat ook het verhaal van @Beatrix18 met betrekking tot het uitvallen van het scheidingsrelais dus ook op. Na het plaatsen van een nieuwe startaccu lijkt alles weer gewoon te werken.

Dank voor het meedenken.

Groet Rinus
Hymer B674 SL
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Uitval van scheidingsrelais bij gebruik koelkast op 12v



Bericht door isoplus »

Mooi dat je even terugmeldingen, Leerzaam!
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Uitval van scheidingsrelais bij gebruik koelkast op 12v



Bericht door beatrix18 »

:thumbup:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie