Hobby 600 (1990) boordaccu issues

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
graddus
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2017, 10:53
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door graddus »

Dat vermoed ik dus ook...
Hobby 600 1990
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door myway »

Maar ik zie geen enkele fatsoenlijke draad met een beetje diameter lopen.
Of deden ze het in die tijd met max 4 mm2
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door Kroppie »

heel gebuikelijk in die tijd , zal wel die beruchte cramer kwaliteit zijn, zat bij mij zelfs met diezelfde open relais boven de kookplaat met alle dampen.
met de eerste storing gelijk de boel eruit geknipt in de kliko gemikt en vervangen door een zelf geknutseld paneel boven de deur en nooit geen probleem meer gehad.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
graddus
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2017, 10:53
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door graddus »

Help mij even heren, dus op mijn foto is het beruchte scheidingsrelais te zien? Welke is dat dan? En wat is het andere?
Hobby 600 1990
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door Kroppie »

ik ken uw paneel niet maar ik zou zeggen kijk eens op de printplaat goed naar welk relais de breedste printbanen lopen , dat scheidings relais is waarschijnlijk het zwaarst belaste relais ,heeft dus als het goed is de breedste printbanen nodig ivm met de stroom die daardoor moet lopen, en dan kijken naar de printbanen waar de contacten van het relais op aangesoldeerd zitten, die waar de spoeltjes op gesoldeerd zijn zijn niet zo interessant, wel kijken of die soldeerpunten allemaal nog goed vast zitten, relais zijn relatief zwaar en door trillingen gaan de soldeerpunten wel eens los, opnieuw solderen is dan de remedie

en anders kijken naar welke aansluitingen de div printbanen van af de div relais lopen, aan de hand daarvan kom je veel te weten .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Thijs600
Berichten: 6
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 14:30

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door Thijs600 »

graddus schreef:
zo 20 aug 2017, 17:37
Kijk dat is al een duidelijke uitleg. Laden via de dynamo (D+) werkt wanneer ik tijdens het rijden de genoemde (massa)schakelaar aan zet. Het probleem lijkt zich dus ook eerder in de omvormer/lader die de boordaccu moet laden bij aansluiting op het net te zitten. Eigenlijk zijn er dus twee afzonderlijke dingen, de boordaccu laadt niet wanneer de auto op 220V is aangesloten en er lijkt geen automatische scheiding tussen boordaccu en startaccu plaats te vinden, waardoor ook de startaccu leeg trekt bij stationair gebruik van de camper.
Ik vermoed dat de (massa)schakelaar ooit geplaatst is om het probleem met het niet scheiden van beide accu's op te lossen, nu is het dus zaak
om het oorspronkelijke scheidingsrelais op te sporen (niet toevallig een van de printplaatjes op de foto hierboven?) en deze te vervangen door een goed werkende. Daarna is het zaak om uit te vogelen waarom de lader niet werkt en hoe deze te vervangen/omzeilen is zonder het hele elektrische systeem om te moeten leiden. Het ding lijkt ook te fungeren als centrale unit waar alles samen komt.
Ik ben nieuw op dit forum want heb net van de week mijn eerste camper gekocht, de hobby600! Heel blij mee uiteraard en klaar voor mooie avonturen. De teleurstelling was dan ook vrij groot toen ik van de week wilde starten en de startaccu leeg bleek. Ik las het verhaal van Graddus en zie alleen maar overeenkomstigheden. De camper heb ik gekocht zonder overdracht van oud eigenaar..

Getik in paneel boven hoofd bij walstroom aansluiting. (ik heb de conclusie getrokken dat de boordaccu is overleden en dat de lader daarom elke keer aan/uit schiet via relais) terecht?

Een van de vorige eigenaren heeft een aparte zekering geplaatst bij startaccu (beetje zoals de massaschakelaar van graddus) waarmee start en hh accu volledig gescheiden kunnen worden.


Hoe kan het dat hij de startaccu mee leeg trekt. Dit zou toch gesloten moeten zijn middels een relais?
(in aantekening staat dat deze vervangen is door vorige eigenaar)
Vermoeden is dus dat hij zelfde probleem had maar lek niet boven heeft gekregen en opgelost heeft met zekering bij accu..

Wat kan het nog zijn?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door travelscout »

Welkom,

Als de startaccu helemaal leeg is (=onbelast minder dan 10,5VDC), is die naw overleden. Ze kunnen hier erg slecht tegen.
Laadt hem eerst eens op met een losse lader en/of breng hem naar een betrouwbare accuboer.
Dat laatste voor een startaccu test (vermogenstest).

Vervolgens: zoek naar het scheidingsrelais en onderzoek of die verbreekt (dus als de motor uit is).\In het geval van de cramer EBL, tevens of die uit is als je camper aan de 230V (de paal) staat. Idem indien je een zonnepaneel hebt.

Tot die tijd: motor uit -> accupolen los halen!!

En verder? Volg de stappen uit het verhaal van graddus hierboven.
Paul.
Gebruikersavatar
graddus
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2017, 10:53
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door graddus »

Thijs,
Ik dacht alles boven water te hebben, maar helaas op naar het volgende probleem, het volledig uitvallen van het 12Volt net terwijl alles is aangesloten op de walstroom. Volgende stap is denk ik het uitpluizen van de printplaat en het geheel zoveel mogelijk vervangen door moderner en beter spul, te beginnen met een goed scheidingsrelais. Ik houd jullie op de hoogte.
Hobby 600 1990
Thijs600
Berichten: 6
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 14:30

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door Thijs600 »

Ai dat klinkt niet goed. Kan je in de tussentijd wel genieten en gebruik maken van je camper?

Ik ben benieuwd, je had ook een nieuwe acculader toegevoegd las ik. Hangt het daar mee samen denk je?

Ik heb tevens problemen met de startmotor, idee is nu dat deze ook contact blijft maken indanks dat sleutel verwijderd is. Deze week ga ik die en hh accu vervangen. Hopelijk helpt dat.
Gebruikersavatar
graddus
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2017, 10:53
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door graddus »

Ja hoor, we leven toch meestal buiten :)

Wat doet er op met de startmotor? Die van ons gaf ook af en toe niet thuis, maar dat bleek een los schuifstekkertje op de Bendix dat af en toe geen goed contact maakte.
Hobby 600 1990
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door pwhooftman »

Thijs600 schreef:
ma 06 mei 2019, 19:45

Ik heb tevens problemen met de startmotor, idee is nu dat deze ook contact blijft maken indanks dat sleutel verwijderd is. Deze week ga ik die en hh accu vervangen. Hopelijk helpt dat.
Dat kan net zo goed door iets anders veroorzaakt worden (bijv zekeringenkast onder de motorkap), dus ga niet lukraak vervangen, dan wordt het een dure Hobby. In mijn (nieuwere) Ducato Hobby werd de aircopomp continu bekrachtigd , ook zonder sleutel, door water in de zekeringenkast.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door Kroppie »

Thijs600 schreef:
ma 06 mei 2019, 19:45


Ik heb tevens problemen met de startmotor, idee is nu dat deze ook contact blijft maken indanks dat sleutel verwijderd is. Deze week ga ik die en hh accu vervangen. Hopelijk helpt dat.
als de startmotor blijft draaien ook als de sleutel uit het contact is verwijderd dan is het contact slot aan vervanging toe, dan niet blijven door gaan want een startmotor kan er absoluut niet tegen, om bij draaiende motor ingeschakeld te blijven, die vliegt inwendig letterlijk in stukken .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Thijs600
Berichten: 6
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 14:30

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door Thijs600 »

Update..
Hh accuvervangen
Contactslot vervangen.

Van de startmotor issues nu geen last meer gehad, maar ook niet veel mee gereden dus geen 100% zekerheid dat dat opgelost is.

Probleem met walstroom en relais in bovenpaneel dat tikt blijft. Zou dat dan kapot relais moeten zijn?
Stopt met tikken als ik een van de aarlekschakelaars uit zet..

Ik ben geen electraman.. Schiet mij maar lek....
Gebruikersavatar
graddus
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2017, 10:53
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Hobby 600 (1990) boordaccu issues



Bericht door graddus »

Na dagenlang puzzelen op voor een leek onbegrijpelijke schema's, nog langer vechten met bedrading die lang niet zo netjes geordend in de auto ligt als zo'n schema doet vermoeden en vooral de eeuwige strijd tegen de ouderdom (lees: ik heb echt een leesbril nodig) lijkt het gelukt. De boordaccu wordt weer netjes opgeladen! Zowel door de acculader als door de dynamo. Met behulp van het 'original schaltplan' en een vervangend schema dat ik vorig jaar al vond op het Duitse Hobby600 forum is het me uiteindelijk gelukt om de hopeloze Cramer=installatie te vervangen door een moderne lader en een reeks overzichtelijke (en vooral werkende) relais. Met behoud van de originele knoppenwinkel trouwens en daar ben ik dan best een beetje trots op. Alles werkt, behalve de Amperemeter, maar dat was voorzien, die is uit het hele schema verwijderd. Ik begreep van 'de deskundigen' dat het verlies op de kabels die erheen moeten zo groot is dat de meetgegevens toch totaal irrelevant zijn. Alsof ik weet wanneer die gegevens goed zijn of niet trouwens.
Soit, begonnen bij de startaccu met een nieuwe, dikkere kabel naar de plaats van de boordaccu onder de bestuurdersstoel. Aldaar zowel het scheidingsrelais van 70A als een gelijkaardig relais voor de hoofdschakelaar geplaatst. Een tweede en derde relais (universeel) heb ik in het kastje onder de bank geplaatst, waar vroeger de Cramer-lader zat. De ene schakelt met de D+ van de dynamo het scheidingsrelais, de andere is voor de koelkast. Het gaat wat ver om hier helemaal uit de doeken te doen hoe alles is geschakeld, maar in ieder geval is de printplaat met de relais die vroeger achter de knoppenwinkel huisde nu volledig verdwenen naar nog duisterder oorden. Het was even een puzzel om elke draad zijn juiste plek te geven, maar ja, het werkt. Jippie, succes. Het licht valt niet meer uit na drie minuten. Nu maar eens kijken of mijn boordaccu de ellende van het afgelopen jaar ook overleeft heeft.
Op naar de volgende klus, iets met de waterhuishouding...
Hobby 600 1990
Plaats reactie