LPG tank is vol maar geen gas...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Bart26
Berichten: 27
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 10:59

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door Bart26 »

't Busje schreef: Maar omdat je beide flessen samen met een aansluiting vult, begrijp ik niet waarom het wel in de ene fles en niet in de andere fles zou zitten. 22,5 liter andere vloeistof in je LPG-fles zonder een druppel vloeibaar LPG lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Het komt voor dat maar 1 fles leeg is en ik ga tanken. Aangezien de 2 flessen slechts eenzijdig voor het vullen zijn gekoppeld (en niet voor tijdens het gebruik) lijkt het me perfect mogelijk dat de ene veel vloeistof bevat en de andere veel minder.
Laatst gewijzigd door Bart26 op zo 13 aug 2017, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart26
Berichten: 27
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 10:59

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door Bart26 »

jielus schreef:Ja ver bij de bewoonde wereld vandaan op het gras! Je wil tenslotte geen vonken!
Je kan ook de fles wegen, zoals elders gemeld, je kan tikken, toon veranderd, of heen en weer wiegen, je voelt de reactie van de schommelde vloeistof in de tank.
Thx voor de leerrijke tips! Zal voor in de loop van volgende week zijn want ben midden in de stad nu :-). Nu even rantsoeneren met het beetje gas in de andere fles. Wordt vervolgt...
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door 't Busje »

Maar dan is toch afwisselend de ene fles leeg en dan de ander? Ik begrijp echt niet hoe alle "bagger" (als het dat al is) dan in één fles terecht kan komen en dat die fles daar dan helemaal mee vol zou zitten zonder ook maar een druppel vloeibaar LPG.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Bart26
Berichten: 27
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 10:59

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door Bart26 »

Als de goeie vol is en de slechte leeg. Ik ga tanken bij de bagger-pomp, dan vult hij gewoon de slechte met bagger en laat die de goeie onaangeroerd want die was al vol. Er is tijdens het gebruik geen overdracht van gas tussen de flessen mogelijk... enkel bij het vullen. Dus als een fles vol is blijft die tijdens het tanken onaangeroerd...
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door 't Busje »

Dan zou je bij wijze van spreke nog geen druppel van de volle fles gebruikt moeten hebben, zodat daar echt niets meer bij kan. Ik heb 20 jaar auto's met LPG gereden en gebruik nu bijna drie jaar LPG in de camper en ik heb nooit iets van "bagger" gemerkt. Sinds 1-1-2016 heb ik geen LPG meer in Nederland getankt, dus ik heb ook wel wat ervaring met buitenlandse LPG.

Heb je echt de leidingen van de kraan van de bewuste fles afgekoppeld en toen de kraan open gedraaid en wat gas laten ontsnappen? Als de kookplaat het niet doet op die ene fles, kan er ook een verstopping ergens tussen de afnamekraan van de gasfles en de kookplaat zitten.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Bart26
Berichten: 27
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 10:59

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door Bart26 »

't Busje schreef:Heb je echt de leidingen van de kraan van de bewuste fles afgekoppeld en toen de kraan open gedraaid en wat gas laten ontsnappen? Als de kookplaat het niet doet op die ene fles, kan er ook een verstopping ergens tussen de afnamekraan van de gasfles en de kookplaat zitten.
We hebben slechts 1 koppeling. Als de ene fles leeg is moet ik de koppeling overzetten naar de andere fles. Maar vullen doet die wel gekoppeld dus. De koppeling werkt perfect op de andere fles, dus daar zie ik geen probleem. Er is echt iets met de fles denk ik dan.
En ik heb de slechte fles ontkoppeld opengedraaid, er komt geen gas meer uit terwijl vanochtend wel nog.

De slechte fles laat zich ook nog een beetje vullen en is kort bruikbaar. En de dealer merkte niets abnormaal op (had ook volgetankt). Dus ik denk dat vloeistof misschien toch de reden is... Ik weeg, klop en test asap...
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door jielus »

Klinkt logisch. Ik heb de fles open gedraaid en er komt geen gas meer uit.
Alles van de fles losgekoppeld en de kraan opengedraaid? En dan komt er geen gas uit?

Dan moet de fles haast wel leeg zijn! Want ook de geurstof en eventuele vervuiling verdampt en geeft een druk die je kan horen weglopen wanneer je de kraan opendraait.

Wanneer je niets hoort kun je ook proberen in de stad of de vloeistof eruit wil lopen! Wel voorzichtig natuurlijk, denk aan het milieu!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Bart26
Berichten: 27
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 10:59

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door Bart26 »

Update: net op de fles geklopt. De goeie, die haast leeg is, klinkt lager van toon dan de slechte. Dus de slechte is echt gevuld. Ik draaide de slechte nogmaals open en er kwam terug een beetje gas uit... wel slecht een beetje.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door jielus »

Dan op de kop en kraan open!

We wachten in spanning voor de volgende update!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Bart26
Berichten: 27
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 10:59

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door Bart26 »

Heb hier een foto. De voorste fles is de slechte. Ik ga ze niet ontkoppelen omdat mijn kennis en ervaring te beperkt is... Sowieso misschien best gas uit de andere fles eerst volledig opgebruiken...
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door 't Busje »

Ik zie geen foto.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door jielus »

Dat begrijp ik. Dus probeer nu eerst fles 2 (bijna) leeg te maken.

Dan ga je tanken en moet je veel meer dan 25 liter tanken om beide flessen te vullen.

Indien je minder dan 25 liter tankt dan is er iets mis met je installatie, dan zou ik er een iemand naar laten kijken.

Indien je meer dan 25 liter tankt dan is er een kleine mogelijkheid dat er lekkage is bij een koppeling. Gebruik dan zeepsop, een gas snuffelaar of een speciale spuitbus om dat te controleren of op te sporen.

Meer smaken zijn er volgens mij niet. Maar misschien weet een ander nog wat?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Bart26
Berichten: 27
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 10:59

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door Bart26 »

't Busje schreef:Ik zie geen foto.
Hier is hij dan... :-)
Bijlagen
1308-2017-0415267886575869928.jpeg
1308-2017-0415267886575869928.jpeg (164.96 KiB) 855 keer bekeken
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: LPG tank is vol maar geen gas...



Bericht door jielus »

Het teflon tussen de vulslang en het t-stuk, en volgens mij ook tussen de vulslang en de knie lijken me hier niet op zijn plaats. Maar ik hou een slag om de arm. Die rode doppen lijken me ook wat vreemd? Wat denk jij Jos?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Plaats reactie