nog één keer: banden vragen
nog één keer: banden vragen
Beste collega's,
Nog één kwestie puzzelt mij: de huidige banden onder mijn Jumper Maxi hebben de maten 225/75/16 met een loadindex van 121/120 R. Het draagvermogen is dus 1.350 kg per band, oftewel 2.700 kg per as. Mijn vooras mag maximaal 2.100 kg dragen en mijn achteras maximaal 2.400 kg. Om aan de draaglast te voldoen moeten de banden dus minstens een loadindex van 115 (=1.215 kg) hebben. Nu wil ik binnenkort andere banden aanschaffen (zelfde afmeting) maar puzzel nu op de load index: dezelfde band van hetzelfde merk is bij een loadindex van 118 ipv 121 b.v. zomaar € 20,-- goedkoper. Wat zijn de effecten (=comfort, wegligging, slijtage, risico op klapband als gevolg van overbelasting, ...) van banden met een lagere loadindex dan de huidige banden?
Nog één kwestie puzzelt mij: de huidige banden onder mijn Jumper Maxi hebben de maten 225/75/16 met een loadindex van 121/120 R. Het draagvermogen is dus 1.350 kg per band, oftewel 2.700 kg per as. Mijn vooras mag maximaal 2.100 kg dragen en mijn achteras maximaal 2.400 kg. Om aan de draaglast te voldoen moeten de banden dus minstens een loadindex van 115 (=1.215 kg) hebben. Nu wil ik binnenkort andere banden aanschaffen (zelfde afmeting) maar puzzel nu op de load index: dezelfde band van hetzelfde merk is bij een loadindex van 118 ipv 121 b.v. zomaar € 20,-- goedkoper. Wat zijn de effecten (=comfort, wegligging, slijtage, risico op klapband als gevolg van overbelasting, ...) van banden met een lagere loadindex dan de huidige banden?
Buscamper fan
Re: nog één keer: banden vragen
Als u inderdaad de 4500 kg benut zou ik het bij de 121. banden houden.
Voor € 40,00 meer, 6 jaar lang meer zekerheid!
Voor € 40,00 meer, 6 jaar lang meer zekerheid!
Re: nog één keer: banden vragen
Qua gewicht gebruik ik de 4.500 kg zeker niet: ik blijf onder de 3.500 kg, maar weet niet hoe het zit met gewicht/krachtverdelingen in bochten, op hellingen bij sterk afremmen, etc.
Buscamper fan
- Bob Diesel
- Berichten: 31972
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: nog één keer: banden vragen
Dat wil je toch ook niet weten
gaat het goed weet je het nog steeds niet
gaat het fout
Koop liever banden die 20€ goedkoper zijn als dat andere merk,mar met de luiste LI
en toch goede banden>daar zit nl ook veel prijsverschil in
gaat het goed weet je het nog steeds niet
gaat het fout
Koop liever banden die 20€ goedkoper zijn als dat andere merk,mar met de luiste LI
en toch goede banden>daar zit nl ook veel prijsverschil in
Re: nog één keer: banden vragen
Volgens mijn instructieboek staat de Ducato Maxi in de 3,5 ton versie standaard op banden 215/70 R16C 116/114R en in de 4 ton versie op banden 225/75 R16C 118/116R. Zou dat voor de Jumper Maxi niet net zo gelden? Aan de andere kant gaat het om € 80 over 50.000 kilometer. Dus als de huidige banden met hogere loadindex je goed bevallen, waarom zou je dan gaan experimenteren?
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: nog één keer: banden vragen
Op de 'af fabriek' sticker in de linker deuropening staat in mijn bus de bandenmaat 225/75/16 vermeld met daarbij de bandenspanning 4,5 bar voor en 5,0 bar achter. Verder heb ik al veel Maxi chassis gezien met dezelfde bandenmaat als ik heb. Het kan zijn dat het allemaal 4 tons chassis zijn en dat de mijne bij de import naar NL 'terug gekeurd' is naar 3,5 ton, maar dat weet ik niet.
Buscamper fan
Re: nog één keer: banden vragen
Geert Jan: de bandenmaten hierboven gelden voor de bestelwagens. Ik heb die genoemd, omdat je een buscamper hebt. Voor het Ducato Maxi (camper)chassis is de standaardband 225/75 R16C 116/114Q.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: nog één keer: banden vragen
Dag Evert, kan dit ook niet het verschil tussen de instructieboekjes zijn? Ik had bij mijn Pössl 2Win uit 2007 in een Fiat Ducato een uitgebreider instructieboekje met meer duidelijke aanwijzingen over b.v. lampen vervangen dan ik nu bij mijn Jumper heb. Of bouwt Sevel ook bussen met als vooropgezette afnemer een camper producent waardoor daarop ook standaard de grotere wielen en banden gemonteerd worden? Op de laatste Caravana in Leeuwarden heb ik overigens op veel van de grotere types buscampers 225/75/16 banden gezien, vaak gecombineerd met de Fiat zwart met zilver lichtmetalen velgen.
Kern van mijn vraag blijft echter of ik in de praktijk verschillen ga merken wanneer ik banden met een loadindex van 118/116R ga gebruiken in plaats van de nu gemonteerde banden met een loadindex van 121/120R. Ook de banden met een loadindex van 118/116R voldoen nog ruimschoots aan de load index specificaties die de achteras vereist.
Kern van mijn vraag blijft echter of ik in de praktijk verschillen ga merken wanneer ik banden met een loadindex van 118/116R ga gebruiken in plaats van de nu gemonteerde banden met een loadindex van 121/120R. Ook de banden met een loadindex van 118/116R voldoen nog ruimschoots aan de load index specificaties die de achteras vereist.
Buscamper fan
Re: nog één keer: banden vragen
dat verschil merk je enkel als je de loadindex overschrijd, koop banden welke voor jouw max asbelasting voldoende zijn en klaar, als 118/116 ruimschoots voldoende is voor jou , wat is dan het probleem, en als je het dan nog niet vertrouwd , geef dan die paar tientjes per band meer uit .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: nog één keer: banden vragen
Volgens de papieren mag je dan inderdaad met minder Li.
Zo groot is het prijsverschil toch niet, even langer vergelijken.
Ik zou voor de band met de meeste reserve gaan, je hebt tenslotte ook de maxi versie gekocht.
Bovendien geef je niet op hoeveel je voor en achteras in beladen toestand wegen, of ik moet er over gelezen hebben.
Zo groot is het prijsverschil toch niet, even langer vergelijken.
Ik zou voor de band met de meeste reserve gaan, je hebt tenslotte ook de maxi versie gekocht.
Bovendien geef je niet op hoeveel je voor en achteras in beladen toestand wegen, of ik moet er over gelezen hebben.
Groeten Kampo
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: nog één keer: banden vragen
Dat betwijfel ik, immers vanwege de "Technisch toegestane maximum aslast" (zie je papieren) zullen ook de banden dat moeten kunnen verwerken (de Load index/li). Zelfs op (originele) velgen is de maximale belasting weergegeven. En op banden maakt dat dan niet uit? Zou toch wel heel erg onlogisch zijn.Volgens de papieren mag je dan inderdaad met minder Li.
Als je naar eigen inzicht uit kosten overweging vervolgens die li. omlaag brengt vanwege de "Wettelijk toegestane maximum aslast", dan ben je m.i. toch echt in overtreding. Immers er is toch geen enkele reden dan meer om die technisch toegestane maximum aslast in je papieren op te nemen?
In geval je zoiets aan wil passen, kan ook de type goedkeuring daarvoor genoeg zijn.
Maar ik vraag me wel af of die li. werkelijk een punt zou zijn in jouw geval, bij de APK.
Overigens is behalve de kosten ook het comfort nog een overweging.
Sterkere banden (een hogere Li) geven een ander veer comfort bij een te lage belasting.
Vergelijk met het rijden in een willekeurige volledig beladen of een lege auto.
Ik zou de problemen toch ook niet opzoeken voor die paar euro´s en
gaan voor de juiste li horende bij de "Technisch toegestane maximum aslast".
Paul.
Re: nog één keer: banden vragen
Dag Paul, dag anderen. De wettelijk toegestane maximale aslast van mijn Jumper Maxi is achter 2.400 kg, oftewel 1.200 kg per wiel. Voor is het 2.100 kg oftewel 1.050 kg per wiel. Als ik banden monteer met een Li van 118/116 heb ik nog steeds een draagvermogen van 1.250 kg per wiel, oftewel 2.500 kg per as, of interpreteer ik dan de zaken verkeerd?
Ik zou de meetgegevens van Carsupport na moeten kijken om te weten met hoeveel belasting ik per as rijd (en die liggen in de camper, niet hier thuis ). Voor beide assen geldt dat ik niet in de buurt kom van het technisch maximum.
Is het veercomfort van banden met een wat lagere Li merkbaar beter? Ik vind het n.l. alleen de moeite als de prijs en het veercomfort beter zijn en tegelijkertijd weggedrag en veiligheid even groot blijven.
Ik zou de meetgegevens van Carsupport na moeten kijken om te weten met hoeveel belasting ik per as rijd (en die liggen in de camper, niet hier thuis ). Voor beide assen geldt dat ik niet in de buurt kom van het technisch maximum.
Is het veercomfort van banden met een wat lagere Li merkbaar beter? Ik vind het n.l. alleen de moeite als de prijs en het veercomfort beter zijn en tegelijkertijd weggedrag en veiligheid even groot blijven.
Buscamper fan
- Bob Diesel
- Berichten: 31972
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: nog één keer: banden vragen
Dan mag/moet je gewoon banden met die LI monterengjvonk schreef: De wettelijk toegestane maximale aslast van mijn Jumper Maxi is achter 2.400 kg, oftewel 1.200 kg per wiel.
Als ik banden monteer met een Li van 118/116 heb ik nog steeds
een draagvermogen van 1.250 kg per wiel,
oftewel 2.500 kg per as,
Is het veercomfort van banden met een wat lagere Li merkbaar beter?
Ik vind het n.l. alleen de moeite als de prijs en het veercomfort beter zijn en tegelijkertijd weggedrag en veiligheid even groot blijven.
het rijgedrag is van je belading en het merk band afhankelijk
de juiste bandendruk bij welke belasting kan forumlid Jadatis op verzoek voor je uitrekenen
memberlist.php?mode=viewprofile&u=8165
en het merk is wat jij graag er onder wil en voor wilt betalen
Duur is niet altijd beter>maar goedkoop kan duurkoop zijn
winter/zomer/all-season> is genoeg over te lezen hier
jij beslist en jij betaalt
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: nog één keer: banden vragen
Dan hoeft de load index van de banden voor iedere as, ook niet hetzelfde te zijn.
Voor de uitwisselbaarheid van 4 banden:
Jouw achteras kan het meeste hebben (uitgangspunt), dus per band: 2400kg/2=1200 => minimale loadindex 115 (1215kg).
Het enige dat voor mij echt interessant is, zijn de wettelijke eisen.
Extra veren, luchtbalgen enzovoorts; de loadindex verandert niet..
Let bij de volgende vergelijkingen ook eens op de vreemde prijsverschillen en snelheidsindex verschillen.
Zal vast iets met: productieaantallen, aanbod verouderde/nieuwe modelletjes - milieu keuren etc., te maken hebben.
Persoonlijk:
1) zou ik voor een Vanco of Michelin gaan.
2) ben ik de laatste tijd nogal onder de indruk van bandenboeren, die ze op het door jouw gewenste adres, op de door jouw gewenste datum/tijd komen monteren,balanceren én afrekenen. Oude banden nemen ze gratis mee. Wat willen we nou nog meer?
Dus:
https://www.bandenspotter.nl/zomerbande ... 15&speed=Q
Wil je er een wat meer keuze kijk bij li 116:
https://www.bandenspotter.nl/zomerbande ... 16&speed=R
of li 118:
https://www.bandenspotter.nl/zomerbande ... 18&speed=R
p.s.
1) Let op vóór de montage van banden, m.n. bij die met een lage milieu indicator, op de productiedatum!
2) geen enkele test/review onderzoekt serieus de veroudering c.q. slijtage (ook niet die van promobile.de!).
Voor de uitwisselbaarheid van 4 banden:
Jouw achteras kan het meeste hebben (uitgangspunt), dus per band: 2400kg/2=1200 => minimale loadindex 115 (1215kg).
Het enige dat voor mij echt interessant is, zijn de wettelijke eisen.
Extra veren, luchtbalgen enzovoorts; de loadindex verandert niet..
Let bij de volgende vergelijkingen ook eens op de vreemde prijsverschillen en snelheidsindex verschillen.
Zal vast iets met: productieaantallen, aanbod verouderde/nieuwe modelletjes - milieu keuren etc., te maken hebben.
Persoonlijk:
1) zou ik voor een Vanco of Michelin gaan.
2) ben ik de laatste tijd nogal onder de indruk van bandenboeren, die ze op het door jouw gewenste adres, op de door jouw gewenste datum/tijd komen monteren,balanceren én afrekenen. Oude banden nemen ze gratis mee. Wat willen we nou nog meer?
Dus:
https://www.bandenspotter.nl/zomerbande ... 15&speed=Q
Wil je er een wat meer keuze kijk bij li 116:
https://www.bandenspotter.nl/zomerbande ... 16&speed=R
of li 118:
https://www.bandenspotter.nl/zomerbande ... 18&speed=R
p.s.
1) Let op vóór de montage van banden, m.n. bij die met een lage milieu indicator, op de productiedatum!
2) geen enkele test/review onderzoekt serieus de veroudering c.q. slijtage (ook niet die van promobile.de!).
Paul.