nog één keer: banden vragen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door gjvonk »

Dag Paul, dank voor je tips. Ik heb er nu Conti Vanco 4 season onder zitten en dat vind ik op zich fijne banden en ook nog eens behoorlijk slijtvast. Denk er ook hard over om bij vervanging te gaan voor de Conti Vanco 4 season 2. Als ik 's winters vanwege tijdgebrek via de kortste route naar de Zuidkust van Spanje en Portugal reis, kom ik nogal wat bergruggen, koude weersomstandigheden, dito wegdekken en sneeuw- en ijsresten tegen. Ben ik eenmaal op de bestemming is het zo maar weer 18/20 graden. Vandaar mijn 4 season wens... Op mijn vorige camper had ik Michelin Agilis Camper, maar dat was alleen maar een zomerband en is in mijn bandenmaat ook alleen maar als zomerband te krijgen. Pirelli all season zijn ook niet leverbaar in de maat die ik nodig heb.

Ik heb nog wel even de tijd, maar voor de aankomende winterreis moeten ze wel vervangen zijn, want voor zit ik inmiddels <4mm profiel, achter nog iets van 5,5. Maar ik wil ze alle 4 'vers' hebben. De reserve laat ik nog wel even zitten denk ik.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door gjvonk »

Ik heb inmiddels ontdekt dat Continental ook speciale camper all season banden heeft: VancoCamper 4S die ook leverbaar zijn in 225/75/16R 118 (Li 1.320 kg):https://www.winterbanden-365.nl/Contine ... -118R.html.

Volgens de informatie die beschikbaar is zijn de wangen versterkt en is de band beter bestand tegen hoge zijdelingse belastingen en schuren. Weet iemand of deze al ergens getest zijn? Ze zijn in ieder geval interessant omdat ze voor grip een A label en voor verbruik een C label hebben. (De Vanco 4S 2 heeft n.l. een B label voor grip en een E label voor verbruik).
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door Jadatis »

Las dat je dubbellucht achter hebt. Dan is 2400/4=600kg maxload al wettelijk genoeg.
Voor 2000/2=1000 kg. En is wettelijk LI 108 genoeg.
Dus bevestig dit eerst voor ik weer hele verhalen ga schrijven.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door faalhaas »

Je kan dan toch niet zomaar door 2 delen? Mij staat bij dat het 2 * 80% van de loadindex is, per kant.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door travelscout »

Banden die geschikt zijn voor dubbel lucht hebben ook een dubbele loadindex vermelding op de band zelf staan.
Maar eerlijk gezegd verbaasd het me sowieso dat er campers met dubbellucht zijn, immers:
Het gewicht dat een enkele moderne band kan dragen, past met het grootste gemak binnen die 3,5T (zelfs 6T) grens.
Achterwielaandrijvers bij jumpers/boxers/ducato´s zijn mij ook onbekend, misschien wel 4x4´s (zoek: ducato dangel).
Maar dan ook: enkel lucht.

Dus waarom zouden er nog campers tot 6T, zijn met dubbel lucht?
Gaat vooral ten koste van de binnenruimte vanwege extra brede wielkasten.
Maar goed, het staat wel degelijk en stoer.

Hier vond ik de juridische onderbouwing / uitleg.
Opvallend genoeg niets over bedrijfs -of personenwagens, ingericht als camper (halverwege pag.23):
https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 1-2014.pdf
Paul.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door Jadatis »

Dacht het gisteravond gelezen te hebben, over dubbellucht achter, maar bij teruglezen kom ik het niet meer tegen.
Denk dat ik 4 banden en 4 season er voor aan gezien heb.
Ook de drukadviezen , van 5 bar achter en 4,5 bar voor doen 2 banden op de achteras vermoeden.

Dus we gaan uit van 1200kg maxload minimaal wettelijk is LI 115 .
Maar een reserve daar op is wel gewenst in het algemeen bij campers voor de achteras.
Dan kun je de druk verhogen voor minder invering en toch onder de AT-druk blijven.
Vroeger mocht je daar overheen gaan bij C-banden , net als nu nog steeds voor gewone autobanden en vrachtwagenbanden.
Tegenwoordig echter niet meer.
Aleen bij de , de CP ( speciale camper banden ) die TS ook al gevonden heeft , de VancoCamper 4S.
Moet het even nazoeken maar waarschijnlijk is dat een 8 Plyrated band, die zijn maximum draagvermogen heeft bij 4,75/4,8 bar/69psi, en een maximum toegelaten koude druk heeft van 80 psi=5,5 bar.
Naar mijn conclusie een marketing verhaal, als de gewone C-band hogere druk mocht voeren, dan kocht je de CP band niet.
Maar OK , met die banden mag je dus wel van de fabrikant de hogere druk voeren , en dat je dat dan gebruikt om een reserve in draag-gewicht boven de Loadindex te krijgen , wat de bandenfabrikant niet ondersteund. hoef je die niet te vertellen, je voldoet aan hun eis van niet hoger dan 5,5, bar, en je gewicht op de band blijft ook netjes daaronder.
Maar deze banden zijn denk ik ook niet de goedkoopste , wat ook een overweging was.

De oude banden van TS zijn zeer waarschijnlijk wel 10 PR met AT 5,25 of 5,5 bar , waardoor ze dat hogere draagvermogen hebben.

Dan nog zal TS de maximum aslast van 2400kg achter niet overschijden denk ik , omdat de camper terug gekeurd is naar 3500 kg, als ik dat dan weer goed gelezen heb.
Dus een kleine teruggang naar LI 118 lijkt me in dit geval geen probleem.
Nog een nette reserve voor het werkelijk gewicht dat er op de banden zal komen in praktijk, en voldoet zelfs nog ruim aan de wettelijke eisen.

En in theorie zal een band gemaakt voor lagere maximum druk , minder stug zijn en dus comfortabeler zijn.
Ik verdenk echter de bandenfabrikanten er van , dat ze soms een bijvoorbeeld 8PR bandontwerp nog eens testen , en dan als 10PR band in de markt zetten, en dan is die 10 pr dus eigenlijk net zo comfortabel.
En dan mag opeens wel die 5,5 bar.

Maar heb je een comfortabel bekend staande band, en je voert een veel te hoge druk, dan gaat dit comfort ook weer verloren.
Ook de grip is beter met lagere druk.
En je wilt niet dat je luxe dure camper rijdt als een oude vrachtwagen, waarin niergordel verplicht is :bang: :sick: .

Als jenu eenmaal je definitieve banden hebt, en de gegevens van Carsupport gevonden hebt voor de aslasten, geef dan die gegevens hier, en ik reken een adviesdruk uit met voldoende reserve maar nog geen gestuiter .
Bedenk wel dat die gewichten van carsupport niet vol beladen zijn gewogen.
Dus geef aan wat er toen in zat, en wat er op vakantie bijkomt aan personen en vracht.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door gjvonk »

Bedankt, zal ik doen. Overigens heb ik geen dubbellucht: het is een Jumper Maxi op 16x6j wielen. In de deuropening zit de fabriekssticker met de gemonteerde bandenmaat 225/75/16R 121 en een voorgeschreven banddruk van 4.5 bar voor en 5,0 bar achter. Vol geladen blijf ik rond de 3.470 kg hangen (ik heb het fietsenrek verwijderd) sinds de laatste weging. Ik zal de volgende keer even het weeg certificaat van Carsupport raadplegen.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door gjvonk »

Yes, aanstaande vrijdag krijgt onze camper 'nieuwe schoenen met nieuwe zolen': Alutec Grip T anthraciet velgen met Continental Vancontact CP 4 season 225/75/16 R118 met een C/A label (C voor verbruik, A voor rij eigenschappen).

Volledig beladen (inclusief 2 volwassenen en onze Mechelse herder) weegt onze buscamper op de vooras ongeveer 1.750 kg, op de achteras ook ongeveer 1.730 kg. Samen dus bijna 3.500 kg (gegevens Carsupport). @Jadatis: ik ben benieuwd naar je berekening.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door Charles Franconi »

Gaat dat passen?

Ik heb jaren gereden met een Ducato maxi met 225/75R16C (BF Goodrich All Terrain), maar wist dat voor en achter verhoogde vering op mn bus moest. Overigens de beste banden die ik ooit heb gehad, gaan zeker tussen 80000 en 100000 km mee is mijn daadwerkelijke ervaring. Tevens flinke grip op gladde ondergrond.

Groeten Charles
Bijlagen
SL732305.jpg
SL732305.jpg (111.55 KiB) 1060 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door Peter LMC »

gjvonk schreef:Volledig beladen (inclusief 2 volwassenen en onze Mechelse herder) weegt onze buscamper op de vooras ongeveer 1.750 kg, op de achteras ook ongeveer 1.730 kg. Samen dus bijna 3.500 kg (gegevens Carsupport). @Jadatis: ik ben benieuwd naar je berekening.
Natte vinger. 3.5 Bar. :think:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door gjvonk »

Ja, want er zitten nu (af fabriek in 2012, als ik de sticker in de deuropening juist interpreteer) al 225/75/16 R121/120 banden onder. De maat veranderd niet, de nieuwe velgen passen volgens het Tüv Gutachten ook, dus het zou wel heel vreemd zijn als dat niet goed komt! Overigens is mijn vering ook al aangepast: 'groene kikkerpootjes' van Carsupport: voor zijn de originele vervangen door nieuwe langere veren en achter zijn er hulp schroefveren tussen veerblad en chassis bij gekomen.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door Charles Franconi »

Dan moet het passen.

Charles
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 18 okt 2017, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren knop Nieuw Antwoord gebruiken aub.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door Jadatis »

gjvonk schreef:Yes, aanstaande vrijdag krijgt onze camper 'nieuwe schoenen met nieuwe zolen': Alutec Grip T anthraciet velgen met Continental Vancontact CP 4 season 225/75/16 R118 met een C/A label (C voor verbruik, A voor rij eigenschappen).

Volledig beladen (inclusief 2 volwassenen en onze Mechelse herder) weegt onze buscamper op de vooras ongeveer 1.750 kg, op de achteras ook ongeveer 1.730 kg. Samen dus bijna 3.500 kg (gegevens Carsupport). @Jadatis: ik ben benieuwd naar je berekening.
Heb ik dus door mijn calculator gegooid.
Ingevuld LI 118/maxload 1320 kg AT 5.25 bar ( opgezocht in oude copie drukdraagvermogenslijst van Michelin, waarschijnlijk de enige uitzondering op de regel van 8PR met AT 4,8 bar voor de CP banden)
Mijn calculator rekent met een extra veilge formule die hogere drukken geeft dan de officiële Europese formule.
Tel ik eerst 10% reserve bij gewicht .
Hiermee wil ik aangeven dat mijn antwoord zeker niet te laag zal zijn, als de drukmeter nauwkeurig is en de gewichten nauwkeurig bepaald zijn.

Kwam op VOOR 1750 kg advies 3,8 bar , en ik denk dat de vooraslast zeker niet hoger zal zijn in gebruik.
Achter is het wat onzekerder, mogelijk plaats je nog wat bij als je op vakantie gaat.
Je geeft al aan dat waarschijnlijk alles er wel in zat, maar doe hiermee wat je zelf goed dunkt.
Te hoge druk op de achteras geeft minder effect op het comfort , omdat bestuurder en bijrijder dicht op de voor-as zitten. Dus afronden naar hogere druk zal zeer waarschijnlijk het comfort niet geweld aandoen.
Daarom hier een lijstje met gewichten en de daarbij behorende adviesdruk.
Achter :
1730 kg / 3,7 bar
1800 kg / 3,9 bar
1850 kg / 4,0 bar
1900 kg / 4,1 bar
1950 kg / 4,2 bar

Het bepalen van de gewichten op de assen, of beter individuele wielen, blijft het grootste struikelblok, wegen maakt het al zekerder, maar altijd wel iets uit de camper bij weging, wat er op reis wel in zit ( personen en vakantieartikelen).

Dan nog geven de drukmeters niet altijd nauwkeurig aan.
Digitale meters doen een zeer hoge nauwkeurigheid vermoeden, omdat ze soms op 2 cijfers achter de komma aangeven, maar het nauwkeurige bereik van de sensor bepaalt de nauwkeurigheid.
Analoge meters kunnen alleen al door scheef er op kijken ( paralax) afleesfouten geven , en de schaal is nogal beperkt, waardoor nauwkeurig aflezen moeilijk wordt.
Gesteld nu dat je nauwkeurig kunt aflezen , dan nog is de werkelijke druk soms 5 a 10 % anders, en Worst Kees scenario is dan dat je te hoog afleest.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: nog één keer: banden vragen



Bericht door gjvonk »

Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik zal na de montage de bandenspanning die het montagebedrijf hanteert vergelijken met jouw tabel.
Laatst gewijzigd door gjvonk op do 19 okt 2017, 6:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Plaats reactie