Het raadsel van de massasleutel...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door janschrik »

Kroppie schreef:mss had de inbouwer geen dikke draad en heeft hij 2 dunnere genomen, bij achteraf ingebouwd spul is er van alles mogelijk,
Een massasleutel kan ook in de plus zitten en als hoofdschakelaar gebruikt worden, is in principe een gewone schakelaar.
jos
Leuk verhaal Jos alleen waar haal je vandaan dat het electra achteraf ingebouwd is?
Het verschil in functionaliteit van een massa- en een hoofdschakelaar mag iemand me wel eens uitleggen, ik zie niet zoveel verschil. In beide gevallen zou er geen spanning meer meetbaar zijn als de schakelaar omgezet is.
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door janschrik »

In dit draadje staat een plaatje van de aansluitingen
viewtopic.php?f=10&t=8459685&start=14
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door Kroppie »

omdat je schrijft dat er in de officiele knaus papieren niets over die schakelaar te vinden is.
als het een fabrieks inbouw is geweest zou het wel in die papieren staan, mss weet een dealer meer.

verschil in functionaliteit tussen die 2 schakelaars is er niet, bij allebei word er in de uit stand de verbinding verbroken en in de aan stand gemaakt, het (mis)gebruik bepaald de naam

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door janschrik »

Zoals je ziet staat er niks in het schema over wat soort schakelaar dan ook
Calira bordcontrol.jpg
Calira bordcontrol.jpg (207.19 KiB) 1178 keer bekeken
Calira_1.png
Calira_1.png (208.84 KiB) 1178 keer bekeken
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6399
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door rongreven »

Er staat wel een hoofdschakelaar in het schema getekend, of dat de massaschakelaar is, is een tweede natuurlijk.
Ik heb het rood omcirkeld.
Bijlagen
2017-08-04 15.19.03.png
2017-08-04 15.19.03.png (248.62 KiB) 1167 keer bekeken
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door janschrik »

rongreven schreef:Er staat wel een hoofdschakelaar in het schema getekend, of dat de massaschakelaar is, is een tweede natuurlijk.
Ik heb het rood omcirkeld.
THNX, alleen wat doet die schakelaar nu in feite? Het lijkt alsof hij de Calira spanningloos maakt, met welke reden? en als dat zo is, waarom zie je op het schema wel een schakelaar tussen HH accu en Calira en niet tussen startaccu en Calira (zou eigenlijk wel moeten als je Calira spanningloos wilt maken)
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6399
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door rongreven »

Even een aanname van mij, bij mij is het zo als de hoofdschakelaar uit is, de koelkast, boiler/verwarming, opstapje en instapverlichting blijft werken.
In het schema gaat een plus van de startaccu naar de Calira en een draad naar de D+.
Op de LG 616 rechts zijn de plussen van beide accu's aangebracht.
Daar zal via de Calira een schakeling in zitten die er voor zorgt dat bovengenoemde dingen blijven werken als de hoofdschakelaar uit is.
Om het boordnet/huishoudaccu volledig spanningloos te maken zal de massaschakelaar aanwezig zijn.
Die zal van buitenaf wel makkelijk bereikbaar zijn?
En de camper gebruiken zonder boordnet moet natuurlijk mogelijk zijn, vandaar dat de startaccu daar los van staat.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door Kroppie »

heel logische verklaring, raadsel opgelost.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
snoeibosch
Berichten: 38
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 15:21
Locatie: Twente

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door snoeibosch »

Op 31 augustus 2013 heb ik een topic gestart met hetzelfde onderwerp.
Ik dacht toen dat het de hoofdschakelaar betrof en niet de schakelaar die de min van de huishoudaccu afschakelt om lekstromen bij stalling te voorkomen.
Bij het afschakelen van de huishoudaccu neemt de startaccu e.e.a over totdat de spanning op de startaccu tot een bepaald niveau is gedaald.
E.e.a staat beschreven in de ( volgens mij) uitvoerige handleiding van de Calira.
Omdat mijn zoon thans met de camper op vakantie is kan ik dit echter niet nakijken .
Henk S.

Knaus Sport TI 600 MG op Renault Master
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door Kroppie »

of je de plus of de min afschakeld heeft hetzelfde effect voor lekstromen, als er 1 pool van de accu losgekoppeld word kan deze niet meer door lekstroom leegraken, WEL door zelfontlading die gaat gewoon door ook als je beide polen loskoppeld.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door janschrik »

Wat ik nog steeds niet snap is waarom er voor beide accu's een + aan de schakelaar hangt

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6399
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door rongreven »

De schakelaar zit alleen op de min van de huishoudaccu en zit via de schakelaar op de min van de Calira en op de min van de LG 616.
De schakelaar schakelt via de min/massa alle huishoudtoepassingen af.
De schakelaar doet hetzelfde als dat je de min aansluiting van de huishoudaccu afhaalt.
Als je naar de foto kijkt dan zie je rechts bovenin de aansluitingen van de LG 616.
De twee linker rode draden zijn de plussen en de twee blauwe draden zijn de minnen.
De blauwe draden zie je ook achter de schakelaar verdwijnen.
Die blauwe draden worden dus geschakeld door de schakelaar.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door blizard »

Ik ben van mening dat schakelen op de - altijd lastig is, omdat de - (meestal) op het chassis gebeurt.
Je weet dus nooit of werkelijk de spanning wordt afgeschakeld, wat de bedoeling van zo'n killswitch is
De kans dat er toch een massadraadje spanning blijft leveren is er dan altijd, en die zal dan teveel amperes op zijn conto krijgen, met mogelijk rare gevolgen...
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Het raadsel van de massasleutel...



Bericht door janschrik »

rongreven schreef:De schakelaar zit alleen op de min van de huishoudaccu en zit via de schakelaar op de min van de Calira en op de min van de LG 616.
De schakelaar schakelt via de min/massa alle huishoudtoepassingen af.
De schakelaar doet hetzelfde als dat je de min aansluiting van de huishoudaccu afhaalt.
Als je naar de foto kijkt dan zie je rechts bovenin de aansluitingen van de LG 616.
De twee linker rode draden zijn de plussen en de twee blauwe draden zijn de minnen.
De blauwe draden zie je ook achter de schakelaar verdwijnen.
Die blauwe draden worden dus geschakeld door de schakelaar.
Dankjewel voor je duidelijke uitleg. Is deze sleutel dan ook een alternatief voor de schakelaar rechts onder op het paneel of voegt hij iets toe?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Knaus TI Sport 650 2007
Plaats reactie