Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik



Bericht door Marco Polo »

Net de HD filters van ons LPG dampflessysteem gecontroleerd.
In het filter van de bijstaande fles zat een dunvloeibare niet heel sterk ruikende substantie.

Afbeelding

Afbeelding

Opstelling van het reduceer en de filters net boven de flessen.
Afbeelding

Afbeelding

Het past allemaal net in de kast en vloeistof heeft weinig tot geen mogelijkheid om terug te lopen.
Maar dit zal bij diverse campers het geval zijn.

Of de conclusie moet zijn dat HD filters zin hebben durf ik na een jaar nog niet te stellen maar ze vangen in ieder geval wat af.

Groeten Marc.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik.



Bericht door Peter LMC »

Ziet er strak uit. :thumbup:
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik.



Bericht door Vertrokken2 »

Nette installatie.
Alleen zou ik zelf die bandjes vervangen door spanbandjes met een stalen sluiting. Deze gaan altijd slap hangen en ik heb persoonlijk nooit veel vertrouwen in plastic sluitingen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik.



Bericht door Marco Polo »

Staan strak tegen de deur aan Gobert.
Niet dat dit meteen extra stevig zou moeten zijn :D
De eer van het installeren komt overigens niet mij toe maar de werkplaats van onze dealer ;-)

Zit nu even achter de computer en begin een uienlucht te ruiken.
Poetsdoek in mijn zak gestopt.
Niet handig.
Maar het spul ruikt dus met name naar aardgascondensaat :D
En is iets vettig.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik.



Bericht door 't Busje »

Het lijkt inderdaad op condensaat.

Jouw keurige installatie laat wel meteen zien dat hoe meer je installeert, hoe meer je moet doen om alles in orde te houden. Juist met LPG heb je die duocontrol en dus ook de beschermende filters niet of nauwelijks nodig, omdat je eigenlijk altijd op tijd bij kunt tanken. Wij hebben sinds november 2014 de tweede LPG-fles nog niet aangebroken, want we hebben steeds op tijd een tankstation met LPG gevonden. Als de LPG-fles half leeg is, beginnen we te letten op tankstations met LPG en vullen bij als we er een tegenkomen. De grootste bijvulling was iets meer dan 20 liter (fles bijna leeg dus), maar meestal tanken we tussen de 10 en 15 liter bij. Ik heb zelfs een beetje spijt dat ik twee LPG-flessen gekocht heb. Tot dusverre hebben we een "duo-handmatig", maar die ga ik er uitgooien. Als ik de gasfles werkelijk leeg stook, zet ik de drukregelaar wel even over.

PS Er ligt een los spiegeltje in de gaskast om de meters op de flessen af te kunnen lezen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik.



Bericht door Marco Polo »

Probleem is de hoogte denk ik. De vloeistof die in de slang zit of zich vormt bij afkoeling kan niet terug richting de tank.
Toen ik het cupje losmaakte zat er ook nog vloeibaar gas in. Dit terwijl het systeem al dagen niet meer gebruikt is maar nog wel op druk stond.
In de slangen kan dus ook nog vloeistof blijven staan - of condenseren in koelere periodes - en dit lost waarschijnlijk nog beter op dan gasvorming LPG.

Belangrijkste is dat de filters in ieder geval wat hebben afgevangen.
Daarom heb ik het ook hier vermeld.
Gezien de ontkenning van velen dat er geen vervuiling in je reduceers of gassysteem kan komen en filters dus nutteloos zijn.

Waarschijnlijk zal de noodzaak dus systeem gebonden zijn.
Slangen niet goed op afschot te krijgen naar je flessen dan heb je dit soort HD filters gewoon nodig.

Natuurlijk heb ik geen idee of die zooi inmiddels doorgeslagen is richting het reduceer.
Moet het reduceer opengesneden worden en dat gaat me een beetje te ver (ook al is het voor de wetenschap :D.

We gaan het zien.
Heb geen nieuw element geplaatst.
Overleg ik nog even met onze dealer.
Gaat ie volgende week toch weer heen.

Overigens was het afstaande filter brandschoon.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op do 20 jul 2017, 17:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik.



Bericht door freddorr »

De eer van het installeren komt overigens niet mij toe maar de werkplaats van onze dealer ;-)
Bij ons ziet hij er net zo netjes uit. Zou dat toeval zijn?

Overigens waren onze filters ook vuil begin dit jaar, waarschijnlijk veroorzaakt door Portugees en Spaans LPG.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik.



Bericht door Marinus »

Marco Polo schreef:De eer van het installeren komt overigens niet mij toe maar de werkplaats van onze dealer
Alleen jammer dat de dealer gekozen heeft voor de verticale unit van Truma en niet de horizontale unit.
De horizontale unit wordt tegen de bovenkant van de gaskast gemonteerd en dan zitten de slangen nog een stukje hoger ten opzichte van de gaskranen op de flessen.
Bijlagen
Truma Duo CS.jpg
Truma Duo CS.jpg (26.21 KiB) 1278 keer bekeken
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik.



Bericht door myway »

Je ziet het nooit maar ik zou zeggen, gasflessen beter vast zetten en in plaats van slangen metalen leiding tussen de slangbreukbeveiliging en het gasfilter.
Volgens mij komt namelijk de olie niet uit het gas maar uit de slangen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik.



Bericht door Marco Polo »

Ik begin die theorie ook steeds logischer te vinden..
In principe verdampt het gas in de fles en gaat gasvormig naar het reduceer.
Toen ik het filterhuisje losmaakte zat er nog een restje vloeibaar gas in wat inkookte en verdampte (Had het filter drukvrij gemaakt door het los te draaien).
Logischerwijs moet dit gas zijn wat in de slang en filterhuis weer terug gecondenseerd is.
Doordat de slang bij ons vrijwel vlak ligt of een beetje golvend kan het niet weer terug de tank in.
Als je er dan vanuit zou mogen gaan dat het gas - of 1 van de componenten - in vloeibare vorm oplosbare eigenschappen heeft dan is het logischer dat de zooi uit de slang komt dan uit de fles.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik.



Bericht door myway »

Een jaar of twee geleden had een bekende firma zelf hogedrukslangen laten maken, wat gebeurde er met deze slangen, daar kwam gas tussen de binnen en de buiten slang.
Men gaf de schuld aan slechte persing van de koppelingen.
Volgens mij lag het er aan dat het gas door de binnenslang werd gedrukt, tja er zit een heel vervelend stofje in het gas en daar kan een slang heel slecht tegen
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik.



Bericht door 't Busje »

Marco Polo schreef:Toen ik het filterhuisje losmaakte zat er nog een restje vloeibaar gas in wat inkookte en verdampte
Er hoort geen vloeibaar gas uit de kraan van je fles(sen) te komen en condenseren van gasvormig gas in het filter is uitgesloten, want er ontstaat een evenwichtsdruk met het gas boven de vloeistof in de fles. Er klopt dus iets niet. Heeft de 80% vulstop wel goed gewerkt? Draai je afnamekranen wel dicht bij het tanken?

Verder zou je verwachten dat een gasslang gasbestendig is en niet oplost.

Nu ik verder nog eens goed naar je foto kijk, lijkt het hoogste punt van de slang van de linkerfles naar de rechterkant van de Duocontrol boven het filter te liggen. Uit die slang zou dus misschien condensaat naar het filter kunnen lopen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik



Bericht door Marco Polo »

Bedankt voor je opmerkingen Evert.
Zal de zaak nog eens goed bekijken.
Afname kranen hebben we bij deze wagen nog nooit dicht gezet.
Ook iets om te heroverwegen.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Truma HD gasfilters na 1 jaar gebruik.



Bericht door Marinus »

't Busje schreef: ......... en condenseren van gasvormig gas in het filter is uitgesloten, want er ontstaat een evenwichtsdruk met het gas boven de vloeistof in de fles...........
Gasdamp condenseert wel degelijk tot vloeistof in de slang en het filter.
Dit heeft namelijk te maken met de dampdruk en de temperatuur.
Stel dat er geen gas wordt afgenomen, dus kranen van de fles staan wel open maar er is geen verbruik.

Bij een bepaalde temperatuur zijn dan de slangen en het filter gevuld met een bepaalde hoeveelheid (gas-)damp.
Dit is een bepaald evenwicht.

Stel nu dat de temperatuur gaat dalen, bijvoorbeeld 's nachts.

Bij een lagere temperatuur vormt zich een lagere dampdruk in het hele systeem.
Een lagere dampdruk wil zeggen dat een bepaalde hoeveelheid gas condenseert naar vloeistof.
Vloeibaar gas heeft namelijk een kleiner volume dan gas in dampvorm waardoor de dampdruk dus afneemt.
Deze vloeistof loopt naar het laagste punt in het systeem.

Dus bij elke temperatuurswisseling zal, zonder dat er gas wordt afgenomen, de dampdruk wijzigen.
Als het warmer wordt verdampt er gas, als het kouder wordt condenseert de damp weer tot vloeistof.
En dat gaat zo continu door, dus ook als er geen afname is.
Plaats reactie