Schakelproblemen Ducato 280

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Ruud55
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 14:59
Locatie: Limmen

Schakelproblemen Ducato 280



Bericht door Ruud55 »

Al veel rondgekeken op het forum en veel geleerd over onze camperbus.
Wij hebben een Ducato 280 uit 1987. Het probleem is als volgt: bij stationair lopen van de motor kan ik soms niet, dan weer moeilijk in 1e en ook niet in alle andere versnellingen schakelen. Tijdens stilstand, motor uit, schakelt alles goed. Tijdens het rijden gaat opschakelen wel in 2e en volgende. Bij terugschakelen naar 2e hoor ik soms, na opkomen van de koppeling een schrapend geluid. Kan dit het druklager zijn?
Schakelstang vernieuwd, middelste ophanging achter aan de versnellingsbak vernieuwd (was slap), nieuwe olie 75W80 1,6 liter (oude olie was grijs- toevoeging smeermiddel?).
Koppelingskabel vernieuwd, koppelingspedaal staat gelijk aan rempedaal.
Is afstellen van de koppeling, pedaal hoger een oplossing of is het mogelijk een koppelingsplaat/druklager, of toch iets in de versnellingsbak?
Graag advies.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Schakelproblemen Ducato 280



Bericht door Bas vd laar »

Je kunt het pedaal eens ietsje hoger zetten, is te stellen met 2 sleuteltjes 10 onderaan de kabel, is 5 min werk.
Lijkt of hij net niet helemaal ontkoppelt.
Ruud55
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 14:59
Locatie: Limmen

Re: Schakelproblemen Ducato 280



Bericht door Ruud55 »

Goedemiddag Bas, dank voor de input, ga het vanmiddag uitproberen en laat weten wat het resultaat is. Gr Ruud
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Schakelproblemen Ducato 280



Bericht door Bas vd laar »

De moertjes moeten verder omhoog gedraaid worden, de andere kant op zakt het pedaal namelijk.
Houdt met een tang de verdikking van de kabel vast anders kan deze wel eens meedraaien.
Ruud55
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 14:59
Locatie: Limmen

Re: Schakelproblemen Ducato 280



Bericht door Ruud55 »

Hallo Allemaal,
Geprobeerd het koppelingspedaal hoger te stellen. Dit heeft helaas niet geholpen, inschakelen van de versnellingen lukt soms normaal en dan weer helemaal niet. Als ik met de hand aan de ingaande as van de versnellingsbak trek gaat dit gemakkelijk, geen weerstand aan het einde een soort klik. Bij indrukken van de ingaande as gaat het moeilijker en met de hand kom ik minder ver lijkt het. Bij stilstaande auto,motor uit gaat schakelen met wat geluid(klik).
Bij terugschakelen van 3e naar 2e, na opkomen van koppeling een gierend geluid. Dit lijkt wel erger te worden.
Het vreemde is dat het probleem niet doorlopend aanwezig is. :crazy:
Heeft iemand zo iets eerder gehad? Ik weet nu niet meer hoe verder te gaan. Koppeling vernieuwen of gelijk door naar een versnellingsbakspecialist?

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schakelproblemen Ducato 280



Bericht door Kroppie »

voor dat type bakken zit er een heel goede specialist in limmen ,harry martens.
ff met de camper langs en advies vragen, eerst weten wat er aan de hand is dan pas dingen vernieuwen.
stel je voor koppeling vernieuwd moet de bak eruit, probleem is er nog, mag de bak er weer uit.

klikken met schakelen is normaal, als de versnelling er in zit klikt de vergendeling.
bak al eens gespoeld met schone olie, en daarna weer met schone olie gevuld, als de groeven in de syncromesh ring dicht zitten met vuil schakeld het ook moeilijker, peil ook in orde.?
niet teveel speling op de lagerbus van de ingaande as in de bak.?, die wil graag slijten bij een slap steunrubber.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud55
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 14:59
Locatie: Limmen

Re: Schakelproblemen Ducato 280



Bericht door Ruud55 »

Beste Jos, ik ga ze volgende week bellen. Zal laten weten hoe het verder gaat. Reuze dank voor de info.
Gr. Ruud
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Schakelproblemen Ducato 280



Bericht door de Jonckheer »

Bakken worden wel ouder maar niet beter, het lijken wel mensen. :lol:
Die van mij is van 1982 en heeft, als het de eerste bak is, ruim een miljoen km gedaan. De 1 is soms wat moeilijk in te schakelen maar dat los ik op door eerst in 2 en dan direct naar 1, dan doet ie het wel. Kwestie van uitproberen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schakelproblemen Ducato 280



Bericht door Kroppie »

je kunt jouw bak van je volvo bus toch niet gaan vergelijken met een bak van een ducato 280.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud55
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 14:59
Locatie: Limmen

Schakelproblemen Ducato 280 update



Bericht door Ruud55 »

Harry Martens is langsgeweest (op de fiets), het blijkt dat de ingaande as van de bak te veel speling heeft. Verder lukt het om bij de blokkade van alle versnellingen bij lopende motor vanuit stilstand het schakelen weer op gang te brengen door de koppeling een klein beetje op te laten komen. Revisie van de bak is mogelijk maar kostbaar. Harry adviseert om eerst eens de olie opnieuw te vervangen door moderne olie 75W90 GL5 nu zit er 75W80 GL4 in. De moderne olie is beter voor deze bak. Mogelijk is het schakelprobleem minder. Voordeel van nieuwe olie is dat ook vuil in de synchromesh weg kan. Dit maar eerst proberen, revisie kan altijd nog. :sick:
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Schakelproblemen Ducato 280



Bericht door Saviemeke »

Wannneer met de ingaande as, de schakel as bedoeld is, is er ook een oplossing waarbij je de bak er niet hoeft uit te halen.
Ik heb de moer waar de as doorheen loopt uit de bak gedraaid en daarin een bronzen lagerbus geplaatst, een ander is beschreven in dit https://hobby600.wordpress.com/2014/06/ ... -vakantie/ deel van mijn blog

Afbeelding
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
johan1952
Berichten: 247
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 11:31
Locatie: Noordwijk aan Zee

Re: Schakelproblemen Ducato 280



Bericht door johan1952 »

Goedendag waar zit Harry Martens .gr johan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Schakelproblemen Ducato 280



Bericht door Bakkertjes »

Harry Martens zit in Limmen :-B
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Ruud55
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 14:59
Locatie: Limmen

Re: Schakelproblemen Ducato 280



Bericht door Ruud55 »

Hallo Forumleden, Ik heb nu een vraag over de juiste koppelingskabel voor een Ducato 14 uit 1987, Onze versnellingsbak is in 2017 gereviseerd en de koppelingskabel, koppeling met drukgroep, toplager en kering vernieuwd. Inmiddels weer 2 lange reizen verder en nu is er een probleem ontstaan met de koppelingskabel. Bij het schutbord kwam bij intrappen van het pedaal de nylon? binnen liner van buitenkabel wel 1 cm naar binnenschuiven, daardoor was er te weinig verplaatsing bij de bediening van de versnellingsbak en daardoor opnieuw schakelproblemen. Op het schutbord toen een metalen ring boven op de plastic ring aangebracht om de buitenkabel te fixeren en schakelen ging weer, maar als de motor warmer werd (bergen in Spanje) leek de buitenkabel weer korter te worden.
Nu moet er een nieuwe kabel in en ik vermoed dat er geen originele kabel is gebruikt en daardoor is het gaatje in de plastic ring op het schutbord waar de binnenkabel doorheen komt uitgesleten tot de maat van de binnen liner.
Als ik op internet zoek op binnenkabel voor dit type dan zie ik veel merken en prijzen. Weet iemand wat de meest originele kabel is (merk?) en lengte. Kan het zijn dat bij deze Ducato’s een versterkte buitenkabel nodig (minimale rek in de buitenkabel?) omdat er flinke krachten op komen. De koppelingskabel loopt in een bocht vanuit het schutbord naar de bediening op de versnellingsbak.
Graag aanwijzingen zodat ik de kabel zelf kan bestellen en monteren.
Vr groet, Ruud55
Plaats reactie