Dolgedraaide schroeven weer grip geven

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven



Bericht door blizard »

Vreemd dat niemand Helocon noemt
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... aratiesets
Deze busjes kun je met 2K epoxy er in lijmen, als er te weinig body is voor schroeven
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3066
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven



Bericht door rijschoollucassen »

Probleem is denk ik de uit verschillende materialen opgebouwde ondergrond. Bij een camper is dat meestal een dunne laag aluminium, dan hout of schuim en dan de binnenafwerking. De beste oplossing is dus afhankelijk van welke laag de stevigheid moet geven. Alu met schuim er achter al een blindklinkmoer de meeste grip geven. In een dikkere laag kunststof of alu kun je met een helicoil goed weg. Bijna universeel is het om het schroefgat vol te laten lopen met twee componenten lijm, en dat weer voorzichtig voor te boren.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven



Bericht door ellan vannin »

Gino608D schreef:Een blindklinkmoer is denk ik de oplossing. Je hebt hier wel een speciale tang voor nodig. Ik heb de tang hier toen bij de lokale ijzerwarenhandel mogen lenen. Je hebt ze van aluminium en van ijzer. Ik zou voor de alu versie gaan.

Afbeelding
Die tang(enset) heb ik liggen, maar afgaande op TS zijn forumnaam enschedem zal hij wel niet de afstand willen overbruggen om mijn tang te mogen lenen :wink:
All4dogs
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3066
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven



Bericht door rijschoollucassen »

Met een boutje, wat ringen en een moer, kun je zelfs zonder die tang. Misschien is het een idee om bij een carrosseriebouwer langs te gaan, die kan het ter plaatse. Hoef je ook niet een doos vol van die moeren te kopen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven



Bericht door Kroppie »

dat vastzetten gaat voor een paar van die dingen ook met een boutje(wel sterkteklasse minimaal 8.8) ringetje en een moertje.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou voor RVS boutje + (borg) moertje gaan door en door. Ringetje er achter en wat te lang is zaag / slijp je weg. Simpel en doeltreffend.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven



Bericht door Marinus »

Ik heb de sloten van het luik als volgt vastgezet:
Bijlagen
slot vastzetten.jpg
slot vastzetten.jpg (186.23 KiB) 1941 keer bekeken
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven



Bericht door metatoon »

Misschien kun je werken met verbindigsboutjes, bij praxis zo en zo in het schap.
Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven



Bericht door Kroppie »

de manier van Marinus is de stevigste voor die schuimwandjes van campers, op een andere manier gaat het toch weer los.
in <0,7mm alu en wat schuim houdt NIETS wat af fabriek zat is ook al los, dus laat staan dat wat anders in dat schuim afdoende zou zijn .
doe het goed dan blijft het probleem weg, anders blijf jij aan de gang.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven



Bericht door WoutvanAken »

Ik bedoel de tweecomponentenlijm van bijv. Bison. Die dubbele spuit. Even mengen en met bijv. een klein schroevendraaiertje in het gaatje smeren.
Wout.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven



Bericht door eef van baal »

Ik neem meestal montage schuimlijm, voorzichtig terug zetten met een beetje lijm eraan en het zit weer als een huis

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
CeesJ
Berichten: 264
Lid geworden op: za 04 feb 2006, 21:31
Locatie: Vianen Ut

Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven



Bericht door CeesJ »

Als je nou eerst eens een plastic fischer plug probeert? Heb ik ook succes mee gehad.

CeesJ.
Plaats reactie