Wegenbelasting: help!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door de Jonckheer »

Of er bedrijf- of personenauto op het kenteken staat is niet van belang, ook niet voor milieu zones. Het enige wat telt is de inrichting en voor milieu zones de leeftijd. Mijn bus stond geregistreerd als bedrijfsauto met als inrichting kampeerauto. Dat de belastingdienst hem dan ziet als een personenauto terwijl het een bedrijfsauto is is zo krom als maar kan en alleen in Nederland met zijn kromme regeltjes mogelijk. Maar goed, dat is een ander verhaal.

En nu niet gaan zeggen dat er geen vracht maar wel personen in een camper zitten en dat het daarom een personenauto is want een touringcar, waarvan de grootste 90 passagiers kan bevatten, is gewoon een bedrijfsauto met als inrichting bus. Niet de wagen dus maar de inrichting is anders.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door Marco Polo »

Ze zien hem voor kwarttarief kampeerauto's als personenwagen.
Kamperen doe je over het algemeen niet bedrijfsmatig dus op zich wel logisch dat je dan volgens het particuliere belastingsysteem wordt aangeslagen.
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door Bakkertjes »

de Jonckheer
dat maakt wel uit in Amsterdam !

Vanaf 1 januari 2017 geldt de milieuzone voor bestelauto’s met een dieselmotor (voertuigcategorie N1) met een Datum Eerste Toelating (DET) van vóór 1-1-2000. Bestelauto's met een grijs kenteken vallen ook onder deze eisen.

Hebt u een camper of kampeerwagen?
Check eerst hoe uw auto geregistreerd staat op de website van het RDW. Als uw auto een M1 voertuig is dan is er niets aan de hand, dan kunt u er gewoon mee in de milieuzone rijden. Als het een N1 voertuig is, maar wel geregistreerd staat als een kampeerauto, dan kunt u hem bij de RDW herkeuren naar een M1 auto. U krijgt dan een ander kenteken en dan kunt u de milieuzone inrijden
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door javanes »

Die maatregel in Amsterdam slaat ook nergens op. :bang:
Ik hoef niet in het centrum van Amsterdam te zijn, maar camping Zeeburg ligt ook in de milieuzone.
Laatst gewijzigd door javanes op zo 02 jul 2017, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door Bakkertjes »

Ben ik met je eens , maar je mag in ieder geval met een oudere camper thuis de boel vullen !

Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door MonRoe »

Wij hebben onze camper van bedrijfsauto kenteken om laten zetten naar een personenauto kenteken. De camper is niet gewogen, verder is er alleen gekeken of het chassisnummer klopte en hoeveel zitplaatsen er zijn.
Daarna was het betalen en wachten op het kentekenbewijs en daarna nieuwe kentekenplaten laten maken.

Het was met een weekje geregeld.

Voor de houderschapsbelasting veranderde er niets.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door Marco Polo »

Maar jullie hadden dus al kwarttarief op het bestelwagen kenteken?
(Wat al inhield dat hij voor de belastingen een particuliere auto was)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door leftlanebandit »

wat zou het toch handig zijn dat de belastingdienst en de RDW op een lijn zouden zitten dan konden al die uitzonderingen weggelaten kunnen worden en het zou hun een berg werk schelen maar dat zou een beetje on Nederlands zijn vrees ik
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door Marco Polo »

Niet des ambtenaars :D
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door Andor »

I.d.d snap ook niet dat ze( de belastingdienst ) niet even de site van de rdw hebben :crazy: geken ,maar zal vast wel een reden voor zijn
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door Marco Polo »

Die worden waarschijnlijk net zo gek van alle - internationaal opgelegde - regels en richtlijnen van de RDW als wij :D
Vandaar dat ze zeggen: " toon zelf maar aan dat het een camper is"
Althans op de website.
Hoe het daadwerkelijk in zijn werk moet gaan is dus nog even afwachten tot je weer contact hebt gehad ;-)
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door martinb007 »

De belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken en al helemaal niet makkelijker. Ik heb 4 verschillende antwoorden gekregen wanneer mijn kwarttarief in gaat...welke nu de juiste is? Echt geen idee meer.


Groet,
Martinb007
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door Andor »

De belasting gebeld ,en deze konden niet zeggen wat er nu precies bedoeld werd en ik wordt terug gebeld . Aanleiding is dat de belasting belde en ze zeiden tegen mijn schoonmoeder (die nam op)dat hij op bedrijfsauto staat en dat het voor camperkenteken tarief hij op personenauto moest staan en dat daar zou een brief van de rdw naar hun toegestuurd moest worden ,heb het haar vandaag pas kunnen vragen en twijfel of ze het wel goed begrepen heeft .Heb ook de rdw gebeld en deze konden niet zeggen of er zo'n formulier is
Dus wordt vervolgd :crazy:
M.v.g
Gebruikersavatar
Jan Pieter
Berichten: 315
Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
Locatie: Renkum

Re: Wegenbelasting: help!



Bericht door Jan Pieter »

Denk ook dat rdw verkeerd kenteken nr heeft gegeven met terugkeren is heel recent nr voor bedrijfswagen maar er hoort een personenwagen nr op te komen
Plaats reactie